דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משה כחלון

60 יום - זוז! / השרים לא באו, האופוזיציה רתחה ושר האוצר אמר: "זה תקציב חברתי"

כחלון נאם במליאה לקראת העלאת התקציב לקריאה ראשונה. בדבריו, שזכו לקריאות ביניים מכיוון חברי האופוזיציה לכל אורכם, פרש שר האוצר את הישגיו בשנה החולפת. "אני חושב שמה שמוצג בפניכם הוא תקציב חברתי", סיכם את דבריו.

יוותר? יפוצץ? שר האוצר משה כחלון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
יוותר? יפוצץ? שר האוצר משה כחלון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
דוד טברסקי

שר האוצר, משה כחלון, הציג אמש (רביעי) בפני מליאת הכנסת את הסעיפים העיקריים של תקציב המדינה לשנים 2018-2017. במליאה נכחו רוב חברי האופוזיציה ומיעוט מקרב חברי הקואליציה. עיקר חברי כנסת מהקואליציה שנכחו היו מסיעת ש"ס שהגיעו לנאום ההשבעה של חבר כנסת החדש מסיעתם מיכאל מלכיאלי ולנאום הפרידה של השר אריה דרעי. גם יציע האורחים היה כמעט ריק, ונכחו בו בעיקר חברים ובני משפחה של חבר הכנסת הטרי. אף שר בממשלה, מלבד כחלון ודרעי, לא נכח באולם.

"היו הרבה שפקפקו, הרבה שאמרו וצעקו שאלו הבטחות ללא כיסוי. ואני רוצה לתת לכם דין וחשבון על מה שעשינו" אמר כחלון בפתח דבריו, שלוו כבר מההתחלה בקריאות ביניים של חברי האופוזיציה.

שר האוצר פרש את הישגיו בשנה החולפת, ביניהם העלאת שכר החיילים ב 50%, המשך הצמיחה במשק בשלושת הרבעונים האחרונים, דירוג אשראי גבוה, אחוזי אבטלה נמוכים, הורדת המע"מ, הוזלה של התחבורה הציבורית, העמקת התקצוב הדיפרנציאלית לחיזוק ישובים ברמה סוציו-אקונומית נמוכה, הורדת מס החברות, הסכמי השכר עם ההסתדרות ויחס חוב תוצר נמוך. "יחס החוב-תוצר שלנו מעורר קנאה בעולם, ממשיך להיות נמוך בצורה ניכרת בהשוואה בינלאומית ועומד על פחות מ-65%", אמר.

עוד הצביע כחלון על השגיו בהחזקת יחס גרעון נמוך – אותו הוא רואה כהשתקפות חוזקו של המשק. "הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עומד על כ-2.2%, נמוך משמעותית מיעד הגירעון שתוכנן. שימו לב שהצמיחה היא בממוצע 3.6 והגירעון 2.2 – חברים זה משק איתן." בהתייחסותו לאחוז הגרעון דימה את המשק הישראלי למשק בית שמרוויח 1,500 ש"ח ונמצא בחובות של 1,000 שח (יש לציין שמדובר בהשוואה לא מדויקת).

עוד התגאה כחלון בהעברת חוק הקמת קרן ברירת המחדל בפנסיות וקרא לציבור להתמקח על הקרן הטובה ביותר. "דמי הניהול בפנסיה היו לא פחות מעושק ופגעו באופן מהותי בזכויותיהם של החוסכים" טען, "הקמנו את קרן ברירת המחדל שנכנסה לתוקף אתמול, הורדנו את דמי הניהול בעשרות אחוזים ושברנו שוק ריכוזי, פוגעני ומקפח. אני קורא לציבור, תנצלו את כוח המיקוח ותשוו מחירים. כך עשינו גם בתחום ביטוחי החובה, הבריאות ובתחומים רבים נוספים". כחלון גם ציין את הדירות שנבנו במחיר למשתכן ודירות דיור ציבורי שעברו שיפוץ ונכנסו אליהן משפחות "אני יודע שאין מספיק דירות ואנחנו נמשיך לבנות עוד".

כחלון הבטיח שבתקציב הבא, על גבי פריסה של שלוש שנים, יגדלו תקציב החינוך ב-6.8%, תקציב הרווחה ב-13.7% וכן יתווספו 8.5 מיליארד ש"ח לתקציב הבריאות. בין סעיפי תקציב הבריאות ציין כחלון את יישום התכנית לקיצור תורים, יישום חוק הצינון והגדלת תקציב סל הבריאות בחצי מיליארד ש"ח. כחלון התייחס בנאומו גם לתמיכתו בהרחבת הקצבאות וציין לטובה את תוכנית החיסכון לכל ילד שתאפשר לכל נער ונערה ישראלית לקבל 20 אלף ש"ח עם הגיעם לגיל 18.

עוד סיפר כחלון על הקמת תכנית לפיתוח הצפון יחד עם השרים אביגדור ליברמן ואריה דרעי. על כך תקף אותו ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) בטענה שמדובר בפיקציה. לכך הגיב כחלון כי מרגלית "טוב בלעשות הצגות". עוד העביר עליו ביקורת ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני) על כך שכבר עשור השכר הריאלי בישראל קפוא. "אי אפשר לשנות עוולות של 60 שנה בשתי דקות" הגיב לו כחלון והדגיש שאת פרות הצמיחה הוא השקיע וישקיע בתקציבים חברתיים.

שר האוצר התייחס גם לחוק מס על דירה שלישית, שלטענתו יעבור במתכונת מלאה. "אני מאמין במס הזה, ואני מבקש להבהיר דבר אחד- נוצר מצב שאנשים חושבים שאנשים שיש להם 2 דירות לא משלמים מס – זה לא נכון. אנחנו נתגבר את מערכת האכיפה" על כך נענה בקריאות מהאופוזיציה על כך שהמדינה מתקשה לגבות מיסים מבעלי הדירות כבר היום.

עוד התייחס בהרחבה להסרת חסמי הייבוא שהובילו, לדבריו, לירידה במחירי מוצרי המזון ואל מול הביקורת אמר שידאג לחקלאים. "אנחנו מפחיתים מכסים ומעניקים מכסות בכדי לעודד את התחרות. הדוח האחרון של קרן המטבע העולמית מציין את ישראל כאחת המדינות הבולטות בהן מדיניות הממשלה הביאה לירידת מחירים במזון"

את דבריו סיכם כחלון באמירה שמדובר בתקציב חברתי שמביא בשורה אמתית לרוב תושבי ישראל. "אני חושב שמה שמוצג בפניכם הוא תקציב חברתי. התקציב הזה הוא תקציב של אזרחי המדינה כולה, לא תקציב של ימין ולא של שמאל ולא של קואליציה ואופוזיציה. מדובר בתקציב חברתי, אחראי ומאוזן שמיטיב עם הציבור בישראל ואני קורא לכם חברי הכנסת לתמוך בו".

כחלון לא נשאל בקריאות הביניים, וממילא לא הציע הסבר משל עצמו, מדוע – אם מצבו של המשק הישראלי טוב כפי שהוא מציג אותו – התקציב הממשלתי המובא לאישור הכנסת עומד על 359.7 מיליארד ש"ח בלבד? ההוצאה הציבורית בישראל, ביחס לתמ"ג, היא מהנמוכות בקרב מדינות ה-OECD.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!