דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוב

כלכלה / הישראלים נכנסים ליותר חובות כדי לכסות על פחות השקעה של המדינה

על מה מעידה הגדילה של קרוב ל-2% בשלושה חודשים בחוב של משקי הבית? שאחנו לווים יותר כסף שאין לנו כדי לשלם יותר על בריאות, דיור וחינוך בזמן שהמדינה משקיעה בהם פחות ופחות.

תור בבנק לאומי (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90).
תור בבנק לאומי (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בזמן שהממשלה מקטינה את החוב שלה, החוב של משקי הבית גדל. כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו אתמול. על פי 'דוח התפתחות החוב של המגזר הפרטי לרבעון השני של 2016' החוב של משקי הבית גדל ב 1.9% בשלושה חודשים, בכסף זה 9.2 מיליארד שקלים, מדובר בסכום הכפול פי ארבע וחצי מהגידול באוכלוסיה.

החוב למשכנתאות מושך את החוב של משקי הבית כלפי מעלה עם עליה של 2.2% ברבעון השני. החוב הלא משכנתאי עלה בשיעור של 1.4%. אם מגמת גידול החוב של משקי הבית תימשך במהלך כל 2016 בקצב דומה היא תגיע לגדילה של קרוב ל 7%.

שיעור החזר החוב של ממשלת ישראל, צפי מול ביצוע, 2010 - 2015. במהלך השנים האלו פרעה ישראל כ-12.8 מיליארד שקלים בפירעון מוקדם. נתונים: הדוחות הכספיים של ממשלת ישראל
שיעור החזר החוב של ממשלת ישראל, צפי מול ביצוע, 2010 – 2015. במהלך השנים האלו פרעה ישראל כ-12.8 מיליארד שקלים בפירעון מוקדם. נתונים: הדוחות הכספיים של ממשלת ישראל

גם החוב של המגזר העסקי גדל. ברבעון השני של 2016 הוסיף המגזר העסקי חוב של 13.9 מיליארד שקל המהווים גדילה של 1.9%. עם זאת, לעומת משקי הבית, מרבית החוב במגזר העסקי קשור להנפקות של אגרות חוב סחירות (8.1 מיליארד שקלים) המעידות על גיוס חוב לטובת השקעה בעסק.

על מה מעידה הגדילה של החוב של משקי הבית?

הנתון של החוב הצומח של משקי הבית בישראל, מתחבר לעובדה שהצריכה הפרטית היא מנוע הצמיחה המרכזי בשנה האחרונה. פירוש הדבר הוא שחלק משמעותי בצמיחה מגיע מצבירת חוב של האזרחים, כלומר הישראלים מוציאים יותר כסף שאין להם. החלק הגדול של גדילת החוב נמצא בהיקף המשכנתאות. כשמחירי הדיור עולים, מי שלא מוכן להמשיך לשלם מחיר מופרז בעבור דירה שכורה, נדחק להגדיל את המשכנתא ולרכוש דירה, שמחירה בעשור האחרון הוכפל. החלק השני של גדילת החוב (החוב הלא משכנתאי) מופנה לצריכה היומיומית. ניתן להסיק כי השירותים החברתיים של הממשלה מצטמצמים והישראלים צריכים להוציא יותר כסף על חינוך ובריאות. בלי ששמנו לב האוברדרפט של הישראלים גדל.

במשרד האוצר אוהבים להשוות את מדיניות צמצום החוב הממשלתי לצורת המחשבה של משק הבית. אם נגדיל את החוב הממשלתי, אומרים שם, זה יפגע בדורות הבאים. בינתיים באוצר מקצצים את החוב הציבורי שהגיע לשפל של 64% מהתוצר. החוב הממשלתי (לא כולל החוב של הרשויות המקומיות וגופים חוץ ממשלתיים נוספים) עומד על קצת יותר מ-60% מהתוצר. ב-2002 יחס החוב תוצר של ישראל עמד על יותר מ-85%. כך, באמצעות חנק תקציבי, ממשלת ישראל הורידה יותר מ-20% מיחס החוב תוצר שלה בשנים בודדות. לצורך ההשוואה יחס החוב תוצר של גרמניה עומד על 70.7%, של בריטניה על 88.9%, של קנדה על 90% ושל ארצות הברית על 104.9%. הממוצע של המדינות המפותחות עמד על 105.2%.

החוב הממשלתי עבר למשקי הבית

כדי להוריד את החוב הממשלתי, קיצצה ממשלת ישראל את ההוצאה הממשלתית באופן דרסטי. שיעור ההוצאה הממשלתית כאחוז מהתוצר הצטמקה בשלושים השנה האחרונות מ-56% לשפל של-39%.

את הכסף שהממשלה לא מוציאה על שירותים אזרחיים משלם הציבור, כך קרה שההוצאה הפרטית על בריאות עלתה בשני העשורים האחרונים פי שבע והגיעה לאחוז מהתוצר. בשבע השנים האחרונות עלתה ההוצאה הפרטית על חינוך ביותר מ-50%. אזרחי ישראל פשוט לא מוכנים להשלים עם העובדה שהממשלה הישראלית משקיעה-82% מהממוצע בקרב מדינות ה-OECD על תלמיד בבית ספר יסודי וכ-62% על תלמיד בחינוך העל יסודי, את הפער הם ממנים מכיסם. לאט לאט, החוב הממשלתי הופך לחוב פרטי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!