דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / ביהמ"ש: יש לקבוע כמה עובדים נחוצים כדי לפרוק אוניית מלט

בנוסף, מתח השופט ביקורת על הסכם בין הנהלת נמל אשדוד לעובדים שקבע כי באוניות בעלות יכולת פריקה עצמית יועסקו עובדים באופן פיקטיבי

אוניית משא עוגנת בנמל אשדוד (צילום ארכיון: אדי ישראלי / פלאש 90)
אוניית משא עוגנת בנמל אשדוד (צילום ארכיון: אדי ישראלי / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע קבע בפסק דין שפורסם היום (שלישי) כי יש לכנס מועצת ייצור משותפת להנהלת נמל אשדוד ולעובדיה לקביעת תקני כוח האדם לפריקת אוניות מלט. מועצת ייצור היא מנגנון שמטרתו להסדיר את ההתמודדות עם הגעת אוניות בעלות מטענים חריגים, בטיבם או בהיקפם, הדורשים היערכות ייחודית של מערך העבודה בנמל. במסגרת המועצה דנים נציגי העובדים וההנהלה, בסיועם של מומחים, כיצד נכון לפרוק אוניות בעלות מטען חריג. בית המשפט מתח ביקורת על הסכם בין הנהלת המפעל וועד העובדים ממרץ 2016 על פיו ישובצו 'עובדי נמל פיקטיביים', בלא שיעשו עבודה בפועל, בפריקת אוניות להן יש צוות פריקה משלהן.

"חוזה לתשלום שכר לעובדים פיקטיביים מבלי שהללו יידרשו לעבוד בפועל, על מנת לקנות 'שקט' מטעם העובדים מהווה חוזה הנוגד את תקנת הציבור על כן הוא בטל" מתח השופט צבי פרנקל בפסק דינו ביקורת על הנהלת הנמל. "המבקשת היא גוף ציבורי והמדובר בכספי ציבור, אין היא רשאית לעשות בכספיה ככל העולה על רוחה ולנהוג בהם כאילו היו שלה. המדובר בבזבוז כספי ציבור אשר אין לתת לו יד". השופט קבע כי ייתכן כי החוזה אף בלתי חוקי, אך אין צורך לדון בכך לאחר ביטולו. כמו כן מתח השופט ביקורת גם על ההסתדרות וקבע כי "אינה יכולה להסכים לבטלה של עובדיה, עליה לעודד את העובדים לעבוד בתמורה לשכרם".

הנהלת הנמל שעתרה לבית הדין טענה כי במרץ השנה הוסכם עם ועדי העובדים בחברה על הצבת שני עובדים בלבד לביצוע עבודת הפריקה של אוניות המלט, וכי ועד העובדים מסרב ליישם את ההסכם ונוקט בעיצומים. ועד העובדים מנגד טען כי ההסכמה היתה כי באוניות להן צוות פריקה משלהן, ישובצו שני עובדי נמל באופן פיקטיבי, אולם בפועל הגיעו האוניות בלא ציוד פריקה וצוות משל עצמן, והעובדים נדרשו לפרוק אותן בכוח אדם שאינו מספק. הסכמה של מועצת הייצור המשותפת להנהלה ולעובדים מ-2011 קבעה כי תקן כוח האדם הנחוץ לפריקת אוניית מלט הוא שישה עובדים.

נוסח של סיכום אותה ישיבה ממרץ חיזק את עמדת ועד העובדים, ובו נכתב כי ליבואנים אכן יש ציוד לפריקה עצמית של המלט, בלא צורך באחסנה, וכי מוצע שישובצו שני עובדי תפעול בכל אוניה שכזו עם עדיפות לעובדים ירודי כושר. "במפורש נשאל בדיון ונאמר שכאשר הפרוייקט יגיע אנחנו לא נעבוד ויהיה תקן פיקטיבי ויהיו עובדים מוגבלים שלא יפגעו בתקן של העובדים" אמר אבינעם שושן יו"ר ועד התפעול. מני גבאי שהיה בתפקיד יו"ר הוועד המכני של הנמל בעת הפגישה במרץ העיד כי "אין מצב שאנייה תעמוד בקו המים ללא תקנים של עובדי נמל, גם אם הם לא עושים כלום. התבקשנו לא לעשות בלאגן ולהסכים שהעבודה תצא לפועל בתנאי שיוצבו שם שני עובדים פיקטיביים". גם נציג ההנהלה אישר בחקירתו הנגדית כי בדיון במרץ דובר על עובדים פיקטיביים. בית המשפט לא קיבל את הסתייגותו כי על אף שדובר על עובדים פיקטיביים, ביקש שיעבדו.

לאור העובדה כי הסכמות מועצת הייצור משנת 2011 על פיהן יש צורך בשישה עובדים לפריקת אניית מלט מעולם לא בוצעו בפועל, ולאור ביטולן של הסכמות מרץ בדבר העובדים הפיקטיביים קבע בית המשפט כי על הנהלת הנמל וועד העובדים לכנס מועצת ייצור בתוך עד 21 יום, אשר תדון בתקני כוח האדם הנדרשים לביצוע עבודות הפריקה של אוניות מלט. עד כינוס מועצת הייצור קבע בית הדין כי יוצבו שני עובדים לעבודה בפועל בפריקת האוניות, כפי שהיה נהוג עד כה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!