דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי ח' באייר תשפ"ד 16.05.24
20.8°תל אביב
  • 16.0°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

מהו ארגון 'המטבח העולמי המרכזי', ששבעה מפעיליו נהרגו בתקיפת צה"ל בעזה

ארגון הסיוע הוקם בזמן רעידת האדמה בהאיטי, וחילק עד כה 350 מיליון מנות מזון ברחבי העולם | מתחילת מלחמת 'חרבות ברזל' הוא פעל בתיאום עם צה"ל, כחלק משאיפה ישראלית לבנות חלופות לחמאס ולאונר"א

מתנדבי 'המטבח העולמי המרכזי'  מחלקים אוכל בפלורידה שבארצות הברית אחרי הוריקן איאן, 2022 (צילום: ויקיפדיה, PCHS-NJROTC, בהתאם לרישיון CC BY-SA 4.0 DEED)
מתנדבי 'המטבח העולמי המרכזי' מחלקים אוכל בפלורידה שבארצות הברית אחרי הוריקן איאן, 2022 (צילום: ויקיפדיה, PCHS-NJROTC, בהתאם לרישיון CC BY-SA 4.0 DEED)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

שבעה עובדי סיוע בינלאומיים מהארגון 'המטבח העולמי המרכזי' (WCK, World Central Kitchen) נהרגו אתמול (שני) בלילה במתקפת צה"ל, שעות לאחר שהעבירו מזון לצפון עזה. מנכ"לית הארגון, ארין גור, מסרה כי הארגון עוצר את פעילותו באזור מיידית, ו"בקרוב נחליט לגבי העתיד". ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר כי האירוע הוא "מקרה טרגי של פגיעה לא מכוונת של כוחותינו באנשים חפים מפשע ברצועת עזה", והוסיף: "אנחנו בודקים את זה, נעשה הכול כדי שהדבר הזה לא יישנה שוב".

'המטבח העולמי המרכזי' הוא ארגון מגזר שלישי (NGO) ללא מטרות רווח. מטרתו לספק אוכל למי שזקוק לו, באזורים שבהם מתרחש אסון טבע או משבר הומניטרי. הארגון הוביל מיזמים לחלוקת מזון בעקבות אירועים כמו מקרי הוריקן, שריפות, הצפות ומגיפות.

הארגון הוקם ב-2010 על ידי השף והמסעדן הספרדי-אמריקאי חוסה אנדרס. אנדרס הגיע להאיטי בזמן רעידת אדמה גדולה ב-2010, וסייע לשפים מקומיים להכין ולספק אוכל לעקורים ששהו במחנה, ובכך נוצרה התשתית הראשונה לפעילות הארגון. לפי אתר הארגון, הוא סיפק כ-350 מיליון מנות, נכון לינואר 2024.

מייסד 'המטבח המרכזי העולמי', השף הספרדי חוסה אנדרס, בבית הלבן (צילום: בוב ניקולס, פליקר)
מייסד 'המטבח המרכזי העולמי', השף הספרדי חוסה אנדרס, בבית הלבן (צילום: בוב ניקולס, פליקר)

לפי האתר, הארגון פועל כיום באזורים הקשורים למלחמה בעזה (רצועת עזה, ישראל, מצרים ולבנון); למלחמה באוקראינה (אוקראינה, פולין, רומניה, מולדובה, הונגריה, סלובקיה, ספרד, גרמניה); וכן בהאיטי. במשך השנים פעל במדינות רבות ברחבי העולם, בהן ארצות הברית, הודו, יפן, דרום אפריקה וברזיל.

הארגון החל לפעול ברצועת עזה עם פרוץ המלחמה. הוא היה מעורב בהקמת מטבח שדה ברפיח, בבניית רשת מטבחים קהילתיים ברחבי הרצועה, ובשליחת משאיות סיוע עם אוכל לעזתים. הארגון פעל גם בלבנון, בקרב אנשים שעזבו את ביתם בעקבות חילופי האש בין צה"ל וחיזבאללה.

כמו כן, הארגון מעורב בניסיונות לאפשר לסיוע הומניטרי להגיע לעזה דרך הים. שלוש ספינות מקפריסין הגיעו אתמול (מוקדם יותר מהאירוע בו נהרגו הפעילים) לעזה, עם כ-400 טונות של מזון ואספקה מטעם הארגון, במימון איחוד האמירויות. זאת לאחר שספינה דומה הגיעה כפיילוט בחודש שעבר.

הספינה 'Open Arms' יוצאת מהנמל בלרנקה, קפריסין, עם מזון לעזתים, ב-12 במרץ 2024. פיילוט שהיה בהובלת WCK (צילום: REUTERS/Yiannis Kourtoglou)
הספינה 'Open Arms' יוצאת מהנמל בלרנקה, קפריסין, עם מזון לעזתים, ב-12 במרץ 2024. פיילוט שהיה בהובלת WCK (צילום: REUTERS/Yiannis Kourtoglou)

צה"ל היה מעורב בתיאום הסיוע, כחלק מהניסיונות לייצר חלופות לשליטת חמאס בחלוקת הסיוע בעזה, ולמנגנוני הסיוע של אונר"א, שבישראל נתפסים כקשורים לחמאס.

במקביל, 'המטבח העולמי המרכזי' החל לפעול גם בישראל. מתנדביו חילקו מזון למפונים, וכן לחטופים שהשתחררו משבי חמאס, בבתי החולים שקלטו אותם. השפית רותי רוסו כתבה כי היא "מרוסקת" כתוצאה מהרג פעילי הארגון ש"איתו חילקנו בארץ 2 מיליון מנות אוכל חמות במלחמה, האכלנו מפונים, קשישים שלא הצליחו להתפנות, ניצולים מנובה, חקלאים, את החטופים שחזרו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!