דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות ופרשנויות

פרשנות / כך חמאס מנסה להשתלט על הסיוע לעזה, בסיוע אונר"א

לפי דיווחים, נציגי חמאס ואונר"א נפגשו בבית החולים שיפא כדי לתאם איך יחולק הסיוע | בכיר באו"ם הודה בשיתוף פעולה "דיסקרטי" עם המשטרה הפלסטינית הכפופה לחמאס | סקירת ממרי - המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון

משאית סיוע לתושבי עזה ברפיח, שהגיעה דרך מעבר כרם שלום (צילום:  REUTERS/Bassam Masoud/ File photo)
משאית סיוע לתושבי עזה ברפיח, שהגיעה דרך מעבר כרם שלום (צילום: REUTERS/Bassam Masoud/ File photo)
מכון ממרי
מכון ממרי
המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
צרו קשר עם המערכת:

תנועת חמאס מנסה לאחרונה להשתלט על הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה ולהיות האחראית על חלוקתו, מתוך הבנה שהדבר קריטי לשימור שלטונה ואחיזתה בשטח. זאת במיוחד על רקע דיווחים כי ישראל והרשות הפלסטינית מקיימות מגעים עם גורמים שבטיים חמושים ברצועת עזה, כדי להקים כוח פלסטיני מקומי שיוכל לחלק לאוכלוסייה האזרחית את הסיוע במקום ממשל החמאס.

מכמה דיווחים עולה כי אונר"א מסייעת לחמאס במאמציה להשתלט על הסיוע ההומניטרי, ומתאמת את סידורי העברתו, אבטחתו וחלוקתו ישירות עם ממשל חמאס. כך למשל דווח כי שיירה של 12 משאיות סיוע נכנסה בראשון שעבר (17 במרץ) לצפון הרצועה תחת אבטחת פעילים חמושים הכפופים לחמאס, בעקבות פגישת תיאום מקדימה בין נציגי משטרת חמאס לבין נציגי אונר"א שנערכה בבית החולים שיפא יום קודם לכן.

בכיר באו"ם לא הסתיר את העובדה שהם פועלים מול משטרת חמאס. בדבריו לסוכנות הידיעות רויטרס הודה ג'יימי מק'גולדריק, מתאם האו"ם לעניינים הומניטריים בשטחים הפלסטיניים, שהאו"ם מנסה לפעול בתיאום עם המשטרה הפלסטינית הכפופה לחמאס, גם אם הדבר מתבצע "באופן דיסקרטי" משום שישראל רואה בה חלק מהתשתית השלטונית של חמאס.

כמה אמצעי תקשורת ערבים, בהם היומון המקוון ראי אל-יום, דיווחו מפורשות על התיאום בין אונר"א לחמאס, ועל מעורבותה הישירה של חמאס באבטחת שיירות הסיוע וחלוקתו. יתרה מכך, בחשבון הטלגרם של מנגנון ההגנה האזרחית של חמאס הופץ סרטון בו אומר פעיל המנגנון כי אנשיו מאבטחים את השיירה.

למרות זאת, ניכר כי חמאס מנסה להסתיר את מעורבותה הישירה ושליטתה בהעברת הסיוע, ככל הנראה במטרה להטעות גורמים ישראליים ובין לאומיים שצפויים להתנגד לכך, וכן כדי להגן על מנגנוני הממשל שלה מפני תקיפות ישראליות. היא עושה זאת באמצעות הפעלת גופים כגון 'ועדות ההגנה העממית', שפעיליהם מדגישים את כפיפותם למשרד הפנים של חמאס, ובאמצעות "שבטים פלסטיניים" המצהירים כי יפעלו בשיתוף פעולה עם חמאס.

פגישה בין אונר"א, חמאס ונציגי שבטים בשיפא

בפגישת נציגי חמאס ונציגי אונר"א, סוכם כי הסיוע יימסר לגורמים מקומיים כגון אנשי שבטים, ככל הנראה כדי שלפחות כלפי חוץ, לא תבלוט נוכחותה הישירה של חמאס. יחד עם זאת, הדבר נעשה בפיקוח חמושים של חמאס.

ב-18 במרץ דיווח אתר החדשות 'אולטראפאל' כי שיירת הסיוע ההומניטרי שכללה 12 משאיות שנכנסו לצפון רצועת עזה בלילה שבין 16 ו-17 במרץ הגיעה בעקבות פגישת תיאום שהתקיימה ב-16 במרץ בבית החולים שיפא בין נציגי שבטים לבין נציגי אונר"א, "בנוכחות נציגי כוחות הביטחון הפלסטיניים [של חמאס] בעזה".

לפי הדיווח, נציגי מנגנוני הביטחון של חמאס הסכימו ש"הסיוע יוכנס ויתקבל על ידי [אנשי] השבטים, שיאובטחו בידי 'ועדות חירום' המורכבות מכוחות חמושים של הפלגים ובראשם תנועת חמאס, שגיבשו תוכנית [מסודרת] בשטח למניעת גניבה של הסיוע, וכדי להבטיח את העברתו לקבוצה גדולה ככל האפשר של אנשים".

עוד דווח כי על מנת להבטיח חלוקה מסודרת של הסיוע, הופצו הנחיות לאזרחים מטעם "כוחות הביטחון הפלסטיניים", ו"ועדות החירום" הונחו לפעול בתקיפות נגד כל מי שינסה לגנוב את הסיוע, או לשבש את חלוקתו. "ועדות החירום" ברצועת עזה הן גוף הכפוך למשרד הפנים של חמאס, ומהקשר הדברים, ברור גם כי "כוחות הביטחון הפלסטיניים" הם מנגנוני הביטחון של חמאס.

משאיות מאובטחות בידי ארגון קש חמאסי

בחמאס מפעילים גורמים שכביכול אינם שייכים לתנועה, כדי להסתיר את מעורבותם הישירה בחלוקת הסיוע. אחד הגורמים האלו הן 'ועדות ההגנה העממית' שהקימה חמאס בסוף פברואר 2024, בעקבות אירועי הביזה ההמוניים של משאיות הסיוע, והביקורת שנמתחה על חמאס בשל הדיווחים שפעיליה משתלטים על הסיוע החינמי ומוכרים אותו לאזרחים תמורת כסף.

"ועדות ההגנה העממית" מורכבות מבריונים רעולי פנים, שרובם חמושים באלות וחלקם ברובים. הם אמורים לסייע למשרד הפנים של חמאס בניהול הסיוע ההומניטארי, ולבוא חשבון עם גנבים או סוחרים שמעלים את המחירים. קבוצה טיפוסית של 'ועדות ההגנה העממית' מורכבת ממספר פעילים החמושים באלות, בפיקוד פעיל חמוש ברובה.

למרות שפעילי "ועדות ההגנה העממית" מציגים את עצמם כ"מתנדבים", הם מציינים במפורש את כפיפותם למשרד הפנים של ממשל חמאס. כך, בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות, נראה פעיל חמוש בוועדות ההגנה העממית אומר כי הוועדות הוקמו "כדי לסייע למשרד הפנים [של חמאס]". יודגש כי קשה להבחין מבחינה חיצונית בין פעילי "ועדות ההגנה העממית" לבין הבריונים החמושים ורעולי הפנים שנצפו משתלטים על שיירות סיוע בתקופה שלפני ההודעה על הקמת "הוועדות".

נראה כי חמאס מנסה להפעיל גורמים בעלי זהות עמומה כגון "ועדות ההגנה העממית" גם כדי להגן על שוטריה הרשמיים מפני חיסול על ידי ישראל. היומון אל-אח'באר דיווח כי הפלגים הפלסטיניים ברפיח סיכמו על הקמת "ועדות עממיות" שיעסקו בחלוקת הסיוע תוך שימוש במתקני אונר"א, ללא מעורבות גלויה של אנשי משטרת חמאס, מחשש לתקיפתם בידי ישראל.

חלק מהשבטים העזתיים ממשיכים לשתף פעולה עם חמאס

ברקע הדיווחים על מגעים בין גורמים שבטיים חמושים ברצועת עזה לבין ישראל והרש"פ, שנועדו להביא להקמת כוח פלסטיני מקומי שיוכל לחלק לאוכלוסייה האזרחית את הסיוע ההומניטרי במקום ממשל החמאס, ניכר כי השבטים העזתיים נמצאים בין הפטיש לסדן, ומנסים להתגונן מפני האשמות מצד ממשל חמאס בבגידה ושיתוף פעולה עם ישראל והרשות הפלסטינית. ככל הנראה הם ממשיכים בחלקם לשתף פעולה עם חמאס.

גוף המזוהה עם חמאס בשם "הוועדה העליונה של השבטים ברצועת עזה" הצהיר כי השבטים אינם מוכנים לשתף פעולה עם ישראל כדי לקבל את האחריות על חלוקת הסיוע, וכי הדבר צריך להתבצע אך ורק דרך ממשל חמאס.

מדיווחים נוספים אודות הסיוע שהגיע בלילה שבין 16 ל-17 במרץ עולה כי חמאס תיאמה את העברת שיירת הסיוע ההומניטרי לצפון רצועת עזה לא רק עם פעילי "ועדות ההגנה העממית", אלא גם עם גורמים שבטיים. כך למשל, היומון אל-ערבי אל-ג'דיד דיווח כי השיירה הועברה למחסני אונר"א תחת אבטחת "[אנשי] השבטים ואנשי ביטחון". בדומה לכך, ערוץ אל-ג'זירה דיווח כי השיירה נכנסה בתיאום מוקדם בין "נכבדי שבטים" לבין בכירי או"ם, ואובטחה בידי "כוחות הביטחון הפלסטיניים בעזה".

גם חשבון הטלגרם "החזית הפנימית", המופעל בידי משרד הפנים של חמאס, פרסם ב-17 במרץ פוסט ששיבח את "מאמצי הוועדות העממיות" ואת שיתוף הפעולה מצד "המשפחות [קרי, החמולות]" שאיפשר את הגעת השיירה – אירוע שסוקר בשידור חי בערוץ אל-ג'זירה.

הסקירה פורסמה במקור באתר ממרי

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!