דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עפרה

ציר הזמנים / המשטרה: עד כה פונו 8 בתים, בבית האחרון מתבצרים מאות אנשים

עוד נמסר כי עשרה שוטרים נפצעו קל במהלך הפינוי | סמוך לשעה 9:30, החלה המשטרה בפינוי הבתים, בהתאם להחלטת בג"ץ, במסגרתה יפונו תשעת הבתים בעפרה שנבנו על קרקע פלסטינית

  • הפינוי בעפרה (צילום: דבר ראשון).
    הפינוי בעפרה (צילום: דבר ראשון).
  • פעילים מתכוננים לפינוי תשעת הבתים בהתנחלות עפרה. (צילום: דוברות עפרה)
    פעילים מתכוננים לפינוי תשעת הבתים בהתנחלות עפרה. (צילום: דוברות עפרה)
  • הפינוי בעפרה (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
    הפינוי בעפרה (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
  • הפינוי בעפרה (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
    הפינוי בעפרה (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
שי ניר

כמאה שוטרי מג"ב שנפרסו הבוקר (שלישי) בהתנחלות עפרה, החלו בפינוי תשעת הבתים שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית. זאת בהתאם להחלטת בג"ץ אתמול לדחות את את בקשת התושבים לאטום את הבתים בלבד, על מנת שניתן יהיה למצות תהליכים האמורים להתאפשר בעקבות חקיקת חוק ההסדרה בתחילת חודש פברואר.

ממשטרת ישראל נמסר כי "כל העת נמשכת ההידברות מול המתיישבים וההנהגה המקומית, בכדי למנוע חיכוך ועימותים מיותרים מול כוחות הביטחון ועל מנת לאפשר ביצוע המשימה ללא נפגעים"

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

ח"כ ברושי: "זהו יום קשה לתושבי עפרה ויום של אין ברירה עבור שמירת החוק"

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), לשעבר עוזר שר הביטחון להתיישבות, על הריסת הבתים בעפרה: "זהו יום קשה לתושבי עפרה ויום של אין ברירה עבור שמירת החוק בכלל וביהודה ושומרון בפרט, ועל כן יש לאפשר את המהלך הזה ללא התנגדות אלימה. כמי שמכיר אישית את המקום והתושבים, אני קורא לממשלה לבצע את הריסת הבתים, אך מנגד גם לתת מענה הולם ומיידי למפונים. אירוע זה מחזק את הצורך בהכרעה היסטורית על גבולות ההתיישבות ביהודה ושומרון, ובמקום לפנות עוד מאחז לא חוקי ועוד כמה בתים, צריך להחליט לגבי התמונה הכללית. ממשלה שמחושקת מימין צריכה לפנות במשאל עם לאזרחים כולם. הזמן פועל לטובת מי שמשתמש בו נכון"

רב עמונה, יאיר פרנק, קרע את צו הפינוי

סגן מפקד משטרת ש"י הגיע לצומת המחבר את תשעת הבתים, ומסר את צו הפינוי לרב של עפרה, אבי גיסר ולרבנים נוספים שהגיעו לשם. ואולם, הרב של עמונה, יאיר פרנק, קרע את הצו מול המצלמות.

מטה עמונה הודיעה כי יפתח בשביתת רעב ממחר במאהל מול בית רוה"מ

זאת בתגובה לפינוי תשעת הבתים בעפרה. ממטה עמונה נמסר כי "הרס רודף הרס. מילה אינה מילה, והממשלה הלאומית בראשות בנימין נתניהו ונפתלי בנט איבדה את ההצדקה לקיומה".

כוחות הביטחון החלו בפינוי הבתים

מדוברות משטרת ישראל נמסר כי בדקות אלו החלו כוחות הביטחון בפינוי תשעת הבתים בישוב עפרה עפ"י צו בית המשפט. במקביל, כל העת נמשכת ההידברות מול המתיישבים וההנהגה המקומית, בכדי למנוע חיכוך ועימותים מיותרים מול כוחות הביטחון ועל מנת לאפשר ביצוע המשימה ללא נפגעים.

ולרשטיין: טמטום שאין כדוגמתו

פנחס ולרשטיין, מנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר וממקימי ההתנחלות עפרה: "מה אפשר לומר על היום הזה, טמטום שאין כדוגמתו. זה מעמיד אותנו במבחן מאוד קשה. אין ספק שזה מחייב אותנו לצאת מהשאננות. זו רשעות לשמה. המבנים יהרסו וברור שהשטח יישאר בתחומי עפרה.

רב העיר צפת נושא דרשה בתוך אחד המבנים

שמואל אליהו,רב העיר צפת, אמר לצעירים המכונסים במנה כי "אתם שיושבים פה. תזכרו את הרגע הזה. שיהיה מכונן בחיים שלכם. שעם ישראל צריך לעלות בעזרתכם… לבוא ולהרוס כאן בתים זה עוול שצועק לשמיים….

צעירים מכונסים באחת הבתים המיועדים לפינוי בעפרה, בזמן דרשתו של רב העיר צפת. (צילום: דבר ראשון)
צעירים מכונסים באחת הבתים המיועדים לפינוי בעפרה, בזמן דרשתו של רב העיר צפת. (צילום: דבר ראשון)

הרב דרוקמן לבני הנוער בעפרה: "הבוקר העין דומעת על העוול וההרס ובערב נשיר את ההמנון"

ראש מוסדות ישיבות ואולפנות בני עקיבא, הרב חיים דרוקמן, ומנכ"ל מרכז יב"ע (ישיבות בני עקיבא), אלחנן גלט, שוחחו לפני זמן קצר עם בני הנוער של ביישוב. השניים ביקשו לעודד את רוח הצעירים המוחים וביקשו מהם למחות ללא אלימות. בהמשך אמרו כי "הלב כואב והעין דומעת על העוול הזועק, המיותר, שמתבצע בשעות אלה בעפרה.
אך אנו יודעים להביט סביב ולראות את התמונה הגדולה של בניין ואמונה שאנו רואים אצל המשפחות המדהימות ואצל הנוער המדהים שהתכנס לכאן משעות הבוקר המוקדמות. גם אם תראו היום תמונות של כאב ובכי על ההרס הנורא, התמונה האמתית שתיצרב היא של המשך המפעל של בנין ויצירה לנצח נצחים. ולכן הערב נמשיך לשיר את שירת ציון וירושלים, את שירת התקווה. עצמה של דבקות בקב"ה- בעזרת ה' נעשה ונצליח"

הרב דרוקמן בשיחה עם בני הנוער בעפרה. (צילום: דוברות מרכז יב"ע)
הרב דרוקמן בשיחה עם בני הנוער בעפרה. (צילום: דוברות מרכז יב"ע)

תושבת אחד הבתים: "החוק יסדיר את הקרקע ואז יהיה אפשר לבנות שוב"

ורדית כפיר, בת 45, מתגוררת מזה חמש שנים באחד הבתים המיועדים לפינוי. בשיחה עם דבר ראשון אמרה כי היא "לא היה צריך להינתן צו בית המשפט. הוא לא רואה את האנשים. פועל לפי אג'נדה שמנוגדת לממשלה".

"בג"ץ לא הסכים לבקשת הסעד שלנו לדחות את הפינוי עד שיהיו מגורים חדשים. אנחנו נעבור לבית זמני ואז נצטרך לעבור לעוד בית".

שנתיים שבית המשפט נתן להתפנות לא הספיקו?
"כולנו יודעים שבנייה מתכננים ולא יודעים מתי יגמר. לא הייתה כוונה להפר את הצו אלא רק בקשת דחייה. בית המשפט לא רואה את זכויות התושבים".

את חושבת שעוד יבנו פה?
"ברור. עבר חוק ההסדרה והוא אמור לטפל במבנים. בגלל זה ביקשנו לאטום את המבנים. החוק יסדיר את הקרקע ואז יהיה אפשר לבנות שוב. זה טמטום גמור מה שקורה פה.

המשטרה: שמונה משפחות התפנו בהסכמה

ממשטרת ישראל נמסר כי עד כה התפנו שמונה משפחות בהסכמה, במסגרת ההידברות והשיח שהתקיים מולם. צעיר אחד (בן 17.5) לאחר שתקף את השוטרים שהגיעו למקום. בדקות אלו הוא מובל לחקירה.

 

"הנהגת עפרה מתונה יותר ולכן כך נראה גם הפינוי"

כך הסביר לדבר ראשון אחד ממפוני עמונה, את הפינוי הרגוע, עד כה של הבתים

רכז מחוז שרון-שומרון בבני עקיבא: "אנחנו נצמדים למה שהיישוב רוצה"

מיכאל, רכז מחוז שרון שומרון בני עקיבא, שהגיע לעפרה כבר אתמול בלילה, אמר לדבר ראשון שהגיע  ש"צריך להיות פה, כדי למחות. אני פה כי הנוער שלנו פה".

הגעתם בצורה מאורגנת?
"מי שיכול היה, הגיע. אחרים נמצאים במקומות אחרים, מוחים בצמתים"

מה אתה אומר לחניכיך?
"כואב לנו. באנו למחות שלא יקרה יותר. מקווים שזו פעם אחרונה שיהרסו בתים.
אנחנו נצמדים למה שהישוב רוצה. בכל מקרה לא באלימות ולא בקללות".

שבע מתוך תשע המשפחות התפנו מרצונן כבר לפני שבועיים

כך נמסר לדבר ראשון ממטעה המאבק של עפרה. עם זאת, כל המשפחות נמצאות כעת ביישוב במסגרת המחאה.

משטרה נערכת לפינוי המוחים האחרונים מבית משפחת דלפן

בני המשפחה מסרבים להתפנות מרצונם, וכעת המשטרה נערכת להקיף את הבית ולפנות אותם בעצמה

מתפתח עימות בין המשטרה למוחים

זאת על רקע ניסיון המשטרה לעצור את אחד המוחים. בלחץ הקהל, שוחרר העצור

עימות על רקע ניסיון לעצור את אחד המוחים בעפרה. (צילום: דבר ראשון).
עימות על רקע ניסיון לעצור את אחד המוחים בעפרה. (צילום: דבר ראשון).

ח"כ סלומינסקי: "בסוף אחרי שיהרסו את הבתים, המדינה תבנה את הבתים"

ח"כ ניסן סלומינסקי(הבית היהודי), אתמול בפסיקת בג"ץ שדחתה את בקשת התושבים לאטום את המבנים ציטטה אותך מדיוני הוועדה על חוק ההסדרה, כמי שאומר שהוא לא יחול על עמונה, תשעת הבתים בעפרה ונתיב האבות, איך אתה מרגיש עם זה?
"מרגיש עם זה נורא. לא הייתה לנו ברירה. זו הייתה המציאות. התלבטנו מאוד על הנושא הזה של שלושת הישובים החלוטים. אחרת לא היה לנו רוב להעביר את החוק. זה בכאב עצום. הלוואי והיה לנו כוח להעביר עם הסעיף ונאלצנו להוציא אותו. ראש הממשלה התנגד".

"בסוף אחרי שיהרסו את הבתים" הוסיף "המדינה תבנה את הבתים. המדינה תפצה ותיתן את הכסף לבנות. כי זה נעשה בתום לב".

דוברות המשטרה: עד כה פונו שלושה בתים מתוך התשעה

נכון לשעה זו פונו 3 מבנים, עשרות צעירים וצעירות הורחקו מהמקום, מרביתם ברצון.
בתוך כך, נמשכים מאמצי ההידברות של הכוחות מול ההנהגה המקומית, המתיישבים ומאות הצעירים והצעירות.

הפינוי בעפרה (צילום: דבר ראשון).
הפינוי בעפרה (צילום: דבר ראשון).

מתפתח עימות בין משטרה למפגינים מחוץ לבית משפחת אטון

מבוגרים מהישוב מתערבים ותופסים פיקוד בהרגעת הצעירים

"צריכים לשבח את המשפחות עם הכאב הנורא שיש שעושים את זה באופן מכובד שמתאים לאופי הישוב. הם יודעים שדו השיח הזה לא צריך להתקיים עם השוטרים", אמר ח"כ ניסן סלומינקי (הבית היהודי) לדבר ראשון.

"האלימות זה כלום לעומת מה שהיה צפוי למצבים האלה" הוסיף, "המשטרה פועלת פה בסבלנות אין קץ. האנשים יפרקו את הצער ואני מקווה שזה לא יחמיר יותר. אני לא שומע קללות לשוטרים ולמדינה"

מפקד אחד מכוחות הפינוי לח"כ סלומינסקי: סייע בהרגעת בני הנוער

נצ"מ ששון חממה, מפקד אחד מכוחות הפינוי פנה לחבר הכנסת בבקשה שיפעל מול הנהגת המחאה להרגעת הנוער שתוקף את השוטרים מחוץ למבנים. עם זאת, שיבח חממה את המוחים שבתוך המבנים, ואמר כי הם מתנהלים באופן מסודר וללא אלימות

דוברת המשטרה: אנחנו בהדברות עם הנהגת היישוב וההנהגה הרוחנית כבר הרבה זמן

דוברת המשטרה, ניצב משנה מירב לפידות, אמרה לדבר ראשון כי "יש פה הנהגה של הישוב עצמו ושל המועצה האזורית והנהגה רוחנית של רבנים. אנו בהדברות איתם כבר הרבה זמן. כולם מבינים והייתה הודעה של רב הישוב שלא להביע זעם על השוטרים כי העימות הוא לא עם המשטרה.".

עוד הוסיפה לפידות כי "המשימה גם היא לא של המשטרה אלא הצבא והמשטרה פועלת תחת פיקודו. השאיפה שלנו כל רגע נתון היא להגיע לפינוי בהדברות ובהסכמה".

תמונת מצב: חמישה שוטרים נפצעו קל, שני עצורים בחשד להפרת הסדר הציבורי

מדוברות המשטרה נמסר כי החל מתחילת הפינוי נפצעו חמישה שוטרים באורח קל (שניים מנשיכות, אחד מחבלת ראש, אחד מחבלה בחזהו ואחד נוסף בפרק כף ידו). הם נלקחו לקבלת טיפול רפואי. שניים פונו לבית חולים הדסה הר הצופים וחלקם כבר חזרו לפעילות לאחר טיפול בשטח.

עד כה נעצר חשוד נוסף בגין הפרת הסדר הציבורי ותקיפת שוטרים ובשעה זו הוא נלקח לחקירה (עד כה שני עצורים).

כמו כן נמשכת הפעילות להרחקתם של מאות צעירים וצעירות המתגודדים ומתבצרים בבתים שטרם פונו (שישה) ובסמוך אליהם.

מזכ"ל בני עקיבא: כל אלימות, אפילו מילולית, היא מגונה

יאיר שחל, מזכ"ל בני עקיבא, נמצא בעפרה עם רכזים ומדריכים מרחבי הארץ, בתשובה לשאלת דבר ראשון על המסר שלו לחניכי התנועה, אמר כי "בימים כאלה, אסור לוותר לא על הלב ולא על השכל. מצד אחד הלב קרוע ובוכה. מצד שני השכל מחדד את האידאולוגיה של היחס הנכון אל חזרת עם ישראל לארץ ישראל ואת היחס הנכון למדינת ישראל ומוסדותיה. איך עושים את זה? כמה דקות בלב וכמה בשכל. אי אפשר שלא לבכות ואי אפשר לאבד את הראש. זה מה שמדברים בימים כאלה".

מה דעתך על הפינוי עד כה?
"אני יכול לומר שגם בתוך האירוע הקשה הזה, שיש חיבור רב דורי בין הנוער למבוגרים. זה מראה שאת המשבר נוכל לעבור בצורה חזקה ומשמעותית. יש שרשרת דורות עם אנשים מבוגרים וצעירים. אנו קוראים להניף את שלושת הדגלים של בני עקיבא, דגל התורה, דגל עם ישראל והאחריות על כל החברה הישראלית ודגל הארץ. רק שלושתם ביחד יהפכו את המדינה לחברת מופת לכל העולם. שרשרת הדורות שם בעפרה מחדדת את ההבנה שהאידאולוגיה הזו עם שורשים ועתיד ענק לפניה".

כיצד אתה מגיב לגילוי האלימות שישנם בכמה מקומות?
"כל אלימות, אפילו מילולית אפילו שפת גוף, מבט ועל אחת כמה וכמה גופנית היא מגונה ולא נכונה. זו טעות שקורת כשהלב משתלט על השכל. תפקיד המבוגרים והמחנכים הוא לא ליפול לבור הזה. זה רע מאוד. אני לא חושב שהאלימות שישנה היא המרכז והיא מתרחשת בשוליים. המרכז נמצא במקום דמוקרטי וערכי. ככה נכון גם שהציבור יהיה מעורב".

ראש מ.א. מטה בנימין: "פרפורים אחרונים של השמאל הישראלי שמזנב בנו"

אבי רואה, ראש המועצה האזורית מטה בנימין, אמר לדבר ראשון כי "הפינוי איום ונורא. פרפורים אחרונים של השמאל הישראלי שמזנב בנו. יש פה התפתחות אדירה של התיישבות גם בבניה ושגרירים להרבה תחומים גם בממשל של הכנסת. העבודה האמיתית היא תודעתית. ההריסה הזו סתמית ולא מסייעת לאף אחד באמצע שכונת מגורים בטבורו של הישוב".

עוד הוסיף כי "חבל שהמנהיגים לא אמיצים מספיק. אהוד ברק עשה את זה ואמר כי דין תשעת הבתים כדין עפרה ובגץ הכניס את התיק למגירה. בוגי יעלון החליט להוציא את זה יחד עם גרוניס, נשיא בית המשפט העליון לשעבר, שקיבל החלטה להוציא מהמגירה. אנחנו מהתומכים הגדולים של המדינה דרך שירות של צה"ל ועוד תחומים. אנחנו מסתכלים ליום שאחרי ואת המנגינה הזו אי אפשר להפסיק. להסתמך על גורמים חיצוניים שימנעו החלת ריבונות ביו"ש אין לזה שום סיכוי ותכלית. הרכבת יצאה כבר לדרך".

איך אפשר לומר שהיישוב מתפתח אם אין אישורי בנייה?
"בונים, ולא בונים מספיק. הבעיה שלנו עם תכנונים עתידיים, וזה המאבק שלנו בנתניהו. התירוץ של אובמה לא יוכל להמשיך לטראמפ. אנחנו חיים פה וזו עובדה, וצריך לתת לאזרחי המדינה לחיות בצורה ראויה. יובל לשליטת ישראל ביו"ש. חשוב להתמקד בחיי היומיום ולא לנסות באמצעים מלאכותיים למנוע את התפתחות היישובים שכאן למעלה משלושים שנה".

תגובתך לגילוי האלימות בפינוי?
"לא היו פה גילויי אלימות מוּבנִים. ברור שהנוער והצעירים מאוד נאמנים לארץ ישראל. הנוער, מטבעו, ורואה הכל בשחור ולבן. הנהגת הישוב עומדת בתווך. ישנו גם מתח שעולה גם מהשוטרים ובנקודות מסוימות יש מגע פיזי. לא היה פה משהו חריג מידי. תפקידנו להרגיע, ולפחות כמו שזה נראה עד עכשיו, זה צולח. נקווה שלא יהיו תרחישים קיצוניים".

המשטרה: עד כה פונו שמונה בתים, בבית האחרון מתבצרים מאות אנשים

עוד הוסיפו עשרה שוטרים נפצעו קל במהלך הפינוי

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!