דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עופרה

צומת עמונה / תשעה בתים שנבנו שלא כחוק בהתנחלות עופרה עתידים להתפנות היום

תשעת הבתים, שלמתיישבים בהם ידוע למעלה מעשור כי הם בנויים על קרקע פלסטינית פרטית, ושהמדינה קבעה כבר מזמן שיש להרסם, אוכלסו על אף האיסור המפורש בחוק | נסיונות המתנחלים להחיל את חוק ההסדרה על הבתים לא צלחו

מפגינים מעפרה ועמונה בעד חוק ההסדרה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
מפגינים מעפרה ועמונה בעד חוק ההסדרה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
שי ניר

תשעת הבתים הלא חוקיים בעפרה צפויים להתפנות הבוקר (שלישי). אתמול דחה בג"ץ בקשה של התושבים שלא להרוס את המבנים אלא לאטום אותם, זאת על מנת שניתן יהיה למצות תהליכים האמורים להתאפשר בעקבות חקיקת חוק ההסדרה בתחילת חודש פברואר. בפסיקתה, דחתה נשיאת בית המשפט מרים נאור את הבקשה, בכך שהחוק לא חל על פסקי דין חלוטים, כמו במקרה תשעת הבתים המיועדים להריסה בעפרה. נאור אף מתחה ביקורת על הטענה כי על בית המשפט לכבד את "המחוקק ומדיניותו", כלומר חוק ההסדרה, ואמרה כי זהו ניסיון להכניס "בדלת האחורית" את הנוסח הקודם של חוק ההסדרה, שאמר כי בכוחו להפוך פסקי דין חלוטים לגביהם בית המשפט הכריע כי יהרסו בשל אי חוקיותם.

מהיישוב עפרה נמסר בתגובה להחלטת השופטים, "כצפוי בג"ץ דחה את בקשת עפרה למנוע עוול וחורבן לשם חורבן. בג"ץ הוכיח שהוא מנותק מהעם ומחוש הצדק הטבעי. יש לנו תביעה נוקבת כלפי ראש הממשלה והשרים ליברמן בנט ושקד. לא תוכלו להסתתר עוד מאחורי בג"ץ. זו העת ליישם מיידית את חוק ההסדרה, לאשר תב"ע לעפרה ולהציל את ההתיישבות מציפורני השמאל ובג"ץ. לשם כך נבחרה ממשלה לאומית שרוממות ההתיישבות בפיה".

מארגון יש דין, שהגיש את העתירה נמסר: "טוב עשה בית המשפט שלא נתן יד לניסיון להמנע מביצוע פסק הדין, ולניסיון לעשות שימוש בחוק ההסדרה מהדלת האחורית. תשעת הבתים נבנו שלא כחוק על קרקע פלסטינית פרטית, ולכן הטענות שניתן להכשיר בנייה עליה משוללות כל יסוד".

בתחילת חודש פברואר דחה בג"ץ את בקשתם של שתי משפחות מתושבי תשעת הבתים לדחות בשלושה חודשים את ההריסה, בטענה כי חלופות המגורים שלהן לא מוכנות. בפסיקתה קבעה השופטת נאור כי אין להתעלם מההשתלשלות העניינים הקשה ביחס לתשעת המבנים שבנייתם הואצה, על אף צווי הפסקת הבנייה וההריסה שרשויות המדינה הוציאו, וכי המבנים אוכלסו, למרות צו הביניים שאסר על אכלוסם. בתוך כך גילה בית המשפט לראשונה כי חלק מהבתים מאוכלסים, על אף שבדיונים קודמים נאמר כי התושבים עזבו למגורים אחרים. יחד עם זאת בית המשפט נתן ארכה של חודש לביצוע פסק הדין, לטובת התארגנות כוחות הביטחון לפינוי, והביע תקווה כי המבקשים יתפנו בדרכי שלום, כפי שהצהירו בתצהיר מוקדם שהגישו.

בנייה לא חוקית על קרקע פרטית

עבודות הבנייה על תשעת הבתים החלו בשנת 2006, ושנה מאוחר יותר הוציא להן המנהל האזרחי צווי הריסה. למרות הצווים, נמשכה הבנייה במפגיע, ובשנת 2008 עתרו בעלי הקרקע הפלסטינים לבג"ץ, באמצעות הארגונים 'יש דין' ו'בצלם'.

כתוצאה מהעתירה, הוצא צו ביניים האוסר על חיבור הבתים לתשתיות ועל אכלוסם, אך הבנייה רק הואצה. בתשובתה לבג"ץ הודתה המדינה כי הבנייה אינה חוקית וכי הקרקע פרטית. כיוון שהמבנים כבר אוכלסו, שר הביטחון דאז, אהוד ברק, החליט להימנע מפינוי הבתים והריסתם. בג"ץ דרש מהמדינה להשיב מדוע היא לא מבצעת את ההריסה ובשנת 2015 לאחר דיון ממושך בג"ץ פסק כי יש להרוס את המבנים ונתן ארכה של שנתיים למועד הביצוע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!