דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עיראק

דאעש בעיראק / צבא עיראק כובש חזרה את מוסול; חשש לאלימות נגד סונים באזור

צבא עיראק כבש את רובה של העיר השנייה בגודלה במדינה, שהייתה תחת כיבוש דאעש בשנתיים וחצי האחרונות | כיבוש העיר הסונית ברובה על ידי החיילים השיעים מעלה את המתח בין העדות במדינה השסועה ומגביר חשש לאלימות

אזרחים עיראקים בורחים מאזור הלחימה במערב מוסול, 23.2.2107 (תמונה: חאלד מוחמד, AP)
אזרחים עיראקים בורחים מאזור הלחימה במערב מוסול, 23.2.2107 (תמונה: חאלד מוחמד, AP)
אוריאל לוי

ביוני 2014 כבש תוך יומיים בלבד כוח דאעש את מוסול, העיר השנייה בגודלה בעיראק, בה חיו באותה העת כ-2.5 מיליון בני אדם. בימים האחרונים מוכרע שוב גורלה של העיר: צבא עיראק, הנאמן לממשלה השיעית בבגדד, הגביר את קצב התקדמותו בכיבוש העיר, והוא שולט עתה בכ-80% משטחה. אתמול (שלישי) בצהריים כבש צבא עיראק את מתחם הבניינים הממשלתיים, הסמוך לעיר העתיקה של מוסול בגדתו המערבית של נהר החידקל.

צבא עיראק השתלט בין היתר על סניף הבנק המרכזי במוסול, שאותו בזזו אנשי דאעש ביוני 2014. אחר הצהריים הניפו החיילים את גדל עיראק מעל המבנים הממשלתיים. כוחות צבא עירק השתלטו גם על מוזיאון מוסול שהציג בעבר עתיקות מנינווה המקראית (הסמוכה למוסול המודרנית) ונבזז גם הוא בידי דאעש.

המבצע לכיבוש חציה המערבי של העיר מוסול החל לפני כשבועיים וחצי. מקורות מודיעינים מערביים סבורים כי נותרו פחות מאלף לוחמי דאעש בעיר. היום הגיע ראש ממשלת עיראק אָל-עָבּאדִי למוסול על מנת לעקוב מקרוב אחר התקדמות המבצע הצבאי.

"בתוך ימים ספורים תשמעו ידיעות על כך שבא הקץ לנוכחותו של דאעש בעיראק", אמר שר החוץ של עיראק איברהים אל־ג'עפרי, וציין כי מאז תחילת מתקפת צבא עיראק על מוסול באוקטובר, ברחו מבתיהם יותר מ–200 אלף בני אדם.

הארגון הבינלאומי להגירה (IOM) מסר ביום ראשון כי מאז ה-25 בפברואר, יותר מ-45 אלף בני אדם נמלטו מבתיהם במערב מוסול בשל הלחימה. על פי נתוני סוכנות האו"ם לפליטים (UNHCR) יותר מ-17 אלף עקורים הגיעו ממערב מוסול רק ביום שלישי האחרון, ו-13 אלף נוספים ביום שישי. האזרחים נעצרו על ידי הכוחות העיראקים עם צאתם מהשטח הנמצא בשליטת דאעש, על מנת לעבור בדיקות ביטחוניות מחמירות ולוודא שהם לא נושאים על גופם מטעני חבלה.

 

בתוך כך, מקור איראני רשמי דיווח היום כי כ-2,100 איראנים נהרגו עד כה בקרבות בעיראק ובסוריה, בקרבות נגד דאעש. פרשנים מעריכים כי מספר זה כולל את המתנדבים השיעים הרבים שהצטרפו למיליציות במימון ובפיקוד איראני, והם אינם אזרחי איראן. מוצאם של לוחמים שיעים אלה בעירק, תימן, לבנון, אפגניסטן, כווית , בחריין ופקיסטן.

כיבוש העיר מוסול על ידי צבא עיראק מלבה את הקרע השיעי – סוני במדינה השסועה. בשבועות האחרונים הופצו ברשתות החברתיות סרטונים המציגים את לוחמי צבא עיראק, השיעים ברובם, מתעללים באזרחים סונים, מכים אותם ומוציאים אותם להורג. במתקפה על מערב העיר משתתפים גם לוחמי המיליציה השיעית, חש'ד על שעבי, שידועה ביחסה האכזרי לאוכלוסיה הסונית, מה שמגביר את המתחים בין העדות במדינה.

מוסול, בה רוב סוני, היא המעוז הגדול האחרון של דאעש בעיראק והעיר הגדולה ביותר שהצליחו כוחות הארגון הרצחני לכבוש. לאחר שכבש דאעש את מוסול החל לבצע בה פשעים נגד האנושות שכללו מעשי טבח באזרחים נוצרים, יזידים ושיעים. לאחרונה נחשף סמוך לעיר בור הריגה שבו טמונים גופותיהם של כ-4,000 בני אדם שנרצחו על ידי דאעש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!