דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מוסול

עיראק / החל המבצע לשחרור מערב מוֹסוּל משליטת דאע"ש

כוחות הצבא החלו הבוקר (א') לחצות את נהר החידקל לעבר העיר | במקביל מתקדם צבא עיראק, בשיתוף מליציות שיעיות, מדרום לעיר | מדובר במערכה המורכבת ביותר בעיראק מאז הפלישה האמריקנית, והיא עשויה להימשך שנה

כוחות  נעים בשיירה למלחמה מול דאע"ש  במוסול. אילוסטרציה (צילום: סוכנות AP).
כוחות נעים בשיירה למלחמה מול דאע"ש במוסול. אילוסטרציה (צילום: סוכנות AP).
אוריאל לוי

צבא עיראק החל הבוקר (ראשון) במבצע לשחרור חציה המערבי של מוֹסוּל, העיר השנייה בגודלה בעיראק מידי דאע"ש. כוחות הצבא החלו לחצות את נהר החידקל בדרום העיר, לעבר שדה התעופה הבינלאומי. בהופעה טלוויזיונית, בה הודיע על פתיחת המבצע, אמר ראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי, כי "כוחותינו מגיעים למחוז נינוה במטרה לשחרר את החלק המערבי של מוסול".

המבצע, שיצא לדרכו הבוקר, צפוי לגבות אלפי הרוגים מצבא עיראק והמיליציות השיעיות הנלחמות לצידו. מומחים מעריכים כי המבצע עשוי לארוך בין שלושה חודשים לשנה. זוהי המערכה המורכבת ביותר בעיראק מאז הפלישה האמריקנית למדינה ב-2003. דאע"ש, השולט בעיר למעלה משנתיים וחצי וביצע בה טבח אכזר של כל מי שאינו נוהג לפי חוקיו הנוקשים, טוען כי במהלך המערכה הנוכחית הרג כ-5,000 לוחמים עיראקים וכורדים. מספר החללים לפי הרשויות בעיראק, עומד על כמחצית המספר. למעלה מ-1,200 אזרחים נהרגו בשלושת החודשים האחרונים, רובם בידי לוחמי דאע"ש,  המשתמשים באזרחים כ"מגן אנושי" ומעבירים אותם בכוח ממקום למקום לפי צורכיהם.

 

https://twitter.com/iraqi_day/status/833245748292579330

על פי דיווחים, כוחות הצבא העיראקי הקימו מערך של גשרים ניידים על גבי כלים משוריינים, על מנת להחליף את הגשרים שפוּצצו על ידי דאע"ש. בנוסף לחציית נהר החידקל, החל הצבא להתקדם הבוקר מדרום לעיר, לאורך כביש 1 המוביל ממוסול לבגדד, יחד עם כוחות המיליציה השיעית חשד אל שעבי. ההתקדמות מדרום צפויה להיות מהירה יותר, שכן מדובר בשטח מישורי הבנוי בדלילות. לשידור חי ממוסול, לחצו כאן

בתוך כך, תשעה בני אדם נהרגו, ו-17 נוספים נפצעו, לאחר ששני מחבלים מתאבדים של דאע"ש פוצצו את עצמם במזרח מוסול. אחד בשכונת יונוס והשני בשכונת אל-זאהור.

https://twitter.com/iraqi_day/status/833250922465808385

מטוסי קרב של הקואליציה, בהובלת ארה"ב, הרגו אתמול את מפקד מערך המודיעין של דאע"ש בעיר מוסול, חאקי איסמעיל עוויד. בדאע"ש הכחישו את הדברים וטענו כי בהפצצה נהרגו 18 אזרחים ונפצעו עשרות, אך לא נרשמו נפגעים בקרב אנשי הארגון.

 

כיבוש העיר מוסול על ידי צבא עיראק מלבה את הקרע השיעי – סוני במדינה השסועה. בימים האחרונים הופצו ברשתות החברתיות סרטונים המציגים את לוחמי צבא עיראק, השיעים ברובם, מתעללים באזרחים סונים, מכים אותם ומוציאים אותם להורג. במתקפה על מערב העיר משתתפים גם לוחמי המליציה השיעית, חש'ד על שעבי, שידועה ביחסה האכזרי לאוכלוסיה הסונית, מה שמגביר את המתחים בין העדות במדינה.

מוסול, בה רוב סוני, היא המעוז הגדול האחרון של דאע"ש בעיראק והעיר הגדולה ביותר שהצליחו כוחות הארגון הרצחני לכבוש. דאע:ש כבש את מוסול תוך יומיים בלבד ביוני 2014 וביצע בה פשעים נגד האנושות שכללו מעשי טבח באזרחים נוצרים, יזידים ושיעים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!