דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עבודה / עקב פגיעה בהתארגנות: שביתה ברשת הגנים החרדית "קן ציפור"

עובדות הרשת הפועלת בעיר אלעד התארגנו בהסתדרות לפני מספר חודשים והחלו במו"מ על הסכם קיבוצי | לטענתן זכויותיהן נפגעות, ועשרות מהן אוימו בפיטורים

סייעת בגן ילדים (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: סרגיי אטל / פלאש 90).
סייעת בגן ילדים (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון: סרגיי אטל / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

גננות רשת הגנים החרדית "קן ציפור" באלעד פתחו הבוקר (שני) בשביתה ללא הגבלת זמן, על רקע טענות לפגיעה בהתאגדות העובדות וניסיון לפטר עשרות עובדות המעורבות בהתארגנות. כמקובל בחטיבה החרדית בהסתדרות, הצעדים הארגוניים ננקטו רק "לאחר קבלת היתר מדיינים לענייני ממונות שנעשה הכל, אבל הכל, כדי שאפילו גננת אחת לא תפוטר", כפי שכתבו ועד העובדות להורי הילדים.

"לכן הוחלט בעצה אחת עם דעת תורה, שהחל ממחר יום שני יב' באייר לא יתקיימו לימודים וללא הגבלת זמן… גני קן ציפור באלעד יהיו סגורים ולא יתקיימו לימודים וזה ללא הגבלת זמן…אתם בוודאי מבינים את הצער שיש למשפחות הגננות שחרב הפיטורין הונחת על ראשם.. לכן ממחר ועד להודעה חדשה לא יתקיימו לימודים", הוסיפו.

מאז התארגנו העובדות לפני מספר חודשים בהסתדרות, מנהלת ההסתדרות מו"מ עם הנהלת רשת הגנים במטרה לחתום עבורן הסכם קיבוצי. בדצמבר שבתו הגננות לשעתיים עקב אי תשלום משכורות, ושבו לעבודה לאחר שהבעיה טופלה. כעת קוראים בהסתדרות להנהלה להתעשת ולחזור לשולחן המו"מ. את חברי ועד העובדים מלווים אנשי מרחב פתח תקווה בהסתדרות בראשות גיורא נחום, ואנשי האגף החרדי בראשות עו"ד רפי מלאכי.

"כבר לפני חודשים אחדים הבהרנו להנהלה שפנינו לשלום ולהסכם הוגן שיבטיח לעובדות תנאי העסקה נאותים, אבל לא נסכים שידרסו וירמסו את זכויותיהן", הסבירו בהסתדרות. "הרשת חושבת שהיא תוכל לקבוע עובדות בשטח בכוח, אך אנו לא ניתן לזה לקרות".

לדבריהם ההתאגדות בקן ציפור הגיעה בין היתר על רקע פגיעות רבות בזכויות העובדות של הגננות, רבות מהן מפרנסות יחידות במשפחתן. עובדות רבות הועסקו בשכר מינימאלי על אף הוותק שצברו, בלא הפרשות פנסיוניות כנדרש. לדברי ההסתדרות, לחלק מהעובדות אף הופקו תלושי שכר כוזבים. "חשוב להבין שהנהלת העמותה נלחמת בעובדות מסורות וחרוצות, שעובדות בשכר מינימום ועושות מקסימום. לא נירתע מכוחניות ונעמוד בתוקף על זכויות העובדות".

לפני כשבועיים נערך כנס של המכון החרדי למחקרי מדיניות בנושא התאגדויות עובדים במגזר החרדי, ובו הוצגו האתגרים העומדים בפני ציבור זה בתהליכי ההתארגנות. בעוד שבקרב האוכלוסיה החרדית השכר הממוצע נמוך ומרובות הפגיעות בזכויות העובדים – התאגדות עובדים הרבה פחות נפוצה בה מאשר בחברה הכללית. על אף אתגרים אלו, בשנתיים מאז הקמתו איגד האגף החרדי בהסתדרות למעלה מ-3000 עובדות ועובדים חרדיים, בתחומי החינוך כמו גם השגחת הכשרות, בלניות ועוד.

אחד האתגרים העומדים בפני ההתאגדויות במגזר החרדי הוא המחויבות של מובילי ההתאגדות לפסיקות רבנים בסוגיות הנוגעות למאבק, כגון פתיחה בצעדים ארגוניים או פנייה לערכאות משפטיות אזרחיות. לפני כחצי שנה פסק בד"צ קרליץ בבני ברק כי  "התאגדות מותרת בתנאי שהתאגדות זו לא תביא לפעולות שאינן על פי ההלכה", בתגובה לשאלתן של עובדות חינוך באשר לזכותן להתאגד בהסתדרות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!