דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ש"ס

חשיפת 'דבר ראשון' / רשתות חינוך של ש"ס מונעות התאגדות עובדיהן בגיבוי היו"ר דרעי

בשתי רשתות חינוך שונות של ש"ס ניסו העובדות להתאגד במסגרת ההסתדרות ונתקלו בתגובה קשה מצד ההנהלה | פיטורים, צעקות ואיומים הם רק חלק מהתנהגות ההנהלה | ביתו של הרב עובדיה יוסף: "אבא תמך בהתאגדות, הלחץ נגדה מגיע מדרעי"

אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מסמכים שהגיעו לידי 'דבר ראשון' חושפים העסקה פוגענית כביכול בשתי רשתות חינוך נפרדות המזוהות עם ש"ס. עובדים, ובעיקר עובדות, ברשתות "מאורות המעין", רשת גני ילדים הפועלת באשדוד, ועובדי "מעין החינוך התורני" הגדולה יותר, נאלצים להתמודד עם שכר נמוך, יחס משפיל ופגיעה מתמדת בזכותם להתארגן ולהתאגד. חרף הפגיעה בעובדים, וחרף פסיקות שונות בבתי דין שונים, הנהגת מפלגת ש"ס מצדדת, כך נראה, בהנהלה.

ביוני 2016 התאגדו גננות הרשת "מאורות המעין" מאשדוד, במסגרת האגף החרדי בהסתדרות, מאז נתקלו במאמצים רבים לפגוע בהתארגנותן – ובראשם פיטוריה של ש', יו"ר הוועד, בטענה שאין בידיה ההסמכה הראויה לתפקידה – זאת על אף שהועסקה בתפקיד זה תשע שנים ברציפות קודם לכן. בפברואר האחרון קבע בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע כי ההחלטה על פיטוריה "הינה פגיעה בזכות ההתארגנות של העובדים בכלל, ושל הגברת ש' בפרט". בשבוע שעבר לאחר מיצוי ההליך הביורוקרטי, קיבלה ש' את אישור ההעסקה לו נדרשה ממשרד החינוך, זאת על אף שהנהלת החברה התייצבה מולה במשרד החינוך וטענה כנגדה כי יש לה 'בעיות פדגוגיות' המונעות ממנה את האפשרות להעסקתה.

אודליה מעודה היא רכזת האגף החרדי בהסתדרות. לדבריה נחשפה לצורת העסקה פוגענית במיוחד ברשת מאורות המעין, הגובלת בפלילים לכאורה. בין היתר נתקלה בהנפקת תלושי שכר כוזבים, מחיקת ותק ושעות נוספות לעובדות ואי הפרשה פנסיונית כחוק. יוסי ריבוח, מנהל הרשת, הוא לדבריה "אדם שרומס ברגל גסה את הוראת הדין, לרבות דין תורה".

מעודה והאגף החרדי בהסתדרות ניסו לפעול מול ריבוח והרשת בניהולו דרך בית דין דתי, בד"ץ קרליץ בבני ברק. אך לדברי מעודה, ריבוח והרשת נמנעו מלהגיע לדיון שהתקיים לפני כתשעה חודשים וממילא גם לא מקיים את פסק הדין שניתן בהעדרו, לטובת התאגדות העובדות. מאבקן של ההסתדרות והעובדות להמשך התאגדותן ממשיך ומתקיים בימים אלו, ונמצא גם בערכאות משפטיות.

לאור כל זאת, מעודה רואה פגם בכך שלפני כחודש נערך כנס דווקא לחיזוק ידיו של מנהל הרשת, ריבוח בהשתתפות יו"ר ש"ס ושר הפנים, אריה דרעי, וח"כ יגאל גואטה, אף הוא חבר ש"ס. "בעיצומו של מהלך ההתארגנות, וההליך המשפטי, בחרה גוורדיית ש"ס לבוא ולתמוך במנהל הנערץ", אמרה מעודה ל'דבר ראשון'.

אריה דרעי וגבריאל ריבוח, יוסי ריבוח מאחור מצד שמאל. (צילום: יעקב כהן, הבלוג בעולמם של חרדים)
אריה דרעי וגבריאל ריבוח, יוסי ריבוח מאחור מצד שמאל. (צילום: יעקב כהן, הבלוג בעולמם של חרדים)

ההתנגדות של הנהלת הרשת להתאגדות העובדות איננה התנגדות שקטה, אלא התנגדות פעילה ואף אלימה. מעודה מתארת מה קרה לה כאשר הגיעה לסיור ברשת הגנים. "מבחינת החוק מותר לי להגיע, ורציתי לעשות את זה בעדינות כדי לא לעורר מהומות, כי הילדים מסביב" סיפרה, "הגעתי למקום, לסיור, ואני רואה שם את אחד המנהלים צורח על הגננת 'כנסי פנימה אני אומר לך, תתביישי לך'. אותה עובדת הגיעה לכדי התמוטטות, היא התעלפה בסוף היום, רק מהפחד".

לטענתה, הנהלת הרשת הזעיקה למקום את משטרת ישראל, במטרה למנוע את כניסתה למקום, אולם השוטרים בחרו דווקא ללוות אותה לסיור ולמנוע את ההתנגדות לכניסתה כנציגת ארגון עובדים, כקבוע בחוק. "בסופו של יום מי שיצר את המהומה, זו ההנהלה בלבד" אמרה, "אדון גבריאל ריבוח, אביו של יוסי המנכ"ל בפועל ומי שייסד את הרשת לפני כמעט שלושים שנה, בא אליי באותו סיור ואמר לי 'אתם הסיטרא אחרא! (כינוי לשטן או ליצר הרע, נ.צ.כ) יימח שמך'. מול הפרצוף, ממרחק אפס, ככה הוא צעק לי. גם הוא נטל חלק בפגיעה בהתארגנות".

חוקי יסוד המגיעים לעובדים מופרים ברגל גסה

גם עובדי רשת "מעיין החינוך התורני", המזוהה אף היא עם ש"ס, מעלים טענות כלפי תנאי עבודתם. במכתב ששלחו לאחרונה לנציגי סיעת ש"ס בהסתדרות, טענה קבוצת אנשי ונשות הוראה ברשת כי "פנינו לפני הבחירות האחרונות (לכנסת ב-2015, נ.צ.כ) במכתב ליו"ר תנועת ש"ס, אריה דרעי, דרך הנציגים של ש"ס בהסתדרות. בקשתנו הייתה, בין היתר, שיכניסו אותנו להסתדרות, וכדי להתריע ולשקף את ההתעללות המחפירה של ההנהלה כלפי עובדי הרשת, וכן על מקרים מזעזעים שההנהלה נוקטת כלפי עובדיה". בהמשך, טוענים הכותבים כי "כאשר אחד העובדים מנסה להעיר להנהלה על כך שחוקי יסוד המגיעים לעובדים מופרים ברגל גסה על ידה, הוא זוכה לקיתונות של בוז ואיומים, תוך כדי הפחדות שהוא יפוטר ולא יהיה לו במה להביא אוכל לילדיו, וכדאי לו שישתוק".

חלק מהעובדים העלו הטענות הקשות כנגד הנהלת הרשת על הכתב, באופן אנונימי, ומסמכים אלו הגיעו לידי 'דבר ראשון'. העובדים מעלים טענות קשות על תנאי העבודה ברשת. בין היתר, מתארים המורים כיצד הם נדרשים שלא לקחת חופשות מחלה, גם בשעה שאינם מרגישים טוב. במקרה אחד, טען עובד כי איבד עבודתו בסוף השנה, כיוון שחלה בדלקת ריאות ונאלץ להיעדר משך שבועיים מן הלימודים. במקרה אחר, נטען כי מנהל תלמוד תורה אמר כי "אין אצלי בתלמוד תורה חולה, בעיני חולה זה רק אדם מאושפז".

עובדת אחרת, תיארה כיצד נדרשה ללוות טיול, אחרי חמישה ימי מחלה, על אף שהייתה עדיין עם חום וללא קול, והוסיפה כי על אף שנדרשה ללמד גם במהלך חודש תמוז (יולי), נדרשה לחתום על ימי חופשה. "שנה שעברה לא הגעתי באחד מימי חודש תמוז בגלל אחד מילדי. המנהל הביא מחליפה והודיע לי כי עלי לשלם לה! ולמה? פשוט – הוא לא יכול לדווח עלי חופשת מחלה כי אני הרי מוצהרת בחופש!!", כתבה העובדת.

עובדת הוראה נוספת ברשת, תיארה כי המנהל שלה דרש ממנה לחתום על יום מחלה אחד בכל חודש, זאת על מנת שיתפנו לו תקני שעות לימוד, "הסברתי לו שעניין ימי המחלה פוגע בזכויות שלו – והוא פרש ידיים לצדדים ואמר שאין ברירה".

"ההנהגה של ש"ס מפעילה את הלחץ"

"שנים רבות אני פועלת כדי לאגד את החברה החרדית," אמרה ל'דבר ראשון' רבקה צ'יקוטאי. צ'יקוטאי היא ביתו של הרב עובדיה יוסף, והיא שימשה עד לאחרונה כנציגת ש"ס בהסתדרות. "דגש מיוחד שמנו על איגוד עובדי רשת החינוך של ש"ס. קיבלנו הרבה מכתבים של מורים וגננות עשוקות. אנשים שהזכויות הבסיסיות שלהם נרמסות".

"הראיתי את זה לאבא שלי" מספרת צ'יקוטאי, "והוא דמע, ממש בכה. אמר לי 'תעשו, תכניסו אותם להסתדרות'". לדבריה, פנתה לגורמים שונים במפלגה בניסיון לקדם מהלך התארגנות, אך "בסוף אחד המנהלים אמר לי 'למה לי לסבך את עצמי? למה אני צריך את זה?'. אמרתי לו 'אולי כי אתה מאמין שיש גם עולם הבא חוץ מהעולם הזה?'– והוא ניתק איתי קשר, לא דיבר איתי יותר".

"כבר איגדנו גננות ועשינו ועד עובדות" הוסיפה צ'יקוטאי, "וברגע האחרון קיבל רכז הגננות, גיל דוד, הוראות מלמעלה. הוא משך רגליים וביטל את ההתאגדות של גננות רשת החינוך. נתן הוראה, בלי בושה, להפסיק את ההתארגנות. כשהם ראו שזה מתחיל לקרום עור וגידים – הם ביטלו את זה. הרי הן כל כך פחדו להתאגד, ועדיין מאוד מפחדים לאבד את מקום פרנסתם הדל. ברגע שההנהלה הורידה את ההסכמה שלה, הם כולם ירדו מזה כי הם פחדו. לטענתה, הגננות "יודעות שאם הן יחתמו להסתדרות, הן לא יישארו. ההנהגה של ש"ס מפעילה את הלחץ. הלחץ הזה מגיע היום מאריה (דרעי, נ.צ.כ)".

נציין שפנייתנו לשר הפנים אריה דרעי לקבלת תגובתו על הדברים החמורים הללו נותרה ללא מענה. כך גם פניותינו לרשת מעין החינוך התורני, לרשת מאורות המעין, למנכ"ל יוסי ריבוח ושאר נושאי המשרה. ככל שתתקבל תגובה ותשובה לשאלותינו נפרסמה בהקדם ובהתאם.

"ההתאגדות מותרת בתנאי שאין פגיעה בהלכה"

האגף החרדי בהסתדרות, בראשות עו"ד רפי מלאכי, הוקם לפני כשנתיים, ומאז הקמתו התאגדו בהסתדרות למעלה משלושת אלפים עובדים חרדים. ייחודו של האגף בכך שהוא מאפשר לעובדים במקומות העבודה בעלי הצביון החרדי, להתאים את תהליך ההתאגדות לאורחות חייהם ולאמונתם, בין היתר באמצעות פנייה לבתי הדין הרבניים והיוועצות בהם בנושאים הנוגעים להתאגדות ולצעדים ארגוניים, טרם פניה לבתי הדין לעבודה. כך, לדוגמה, קבע בד"צ הרב קרליץ בבני ברק בתשובה לשאלתן של עובדות חינוך לגבי זכותן להתאגד כי "התאגדות מותרת בתנאי שהתאגדות זו לא תביא  לפעולות שאינן על פי ההלכה". בין היתר פועל כיום האגף להסדרת תנאי העסקתם של משגיחי הכשרות, נוכח הרפורמה עליה הורה בג"צ, וכן פעל בשנה האחרונה לשיפור תנאי הבלניות במועצות הדתיות.

הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בשיעור השבועי, 2013 (צילום: יונתן סינדל פלאש 90). "הראיתי את זה לאבא", סיפרה צ'יקוטאי, "והוא דמע, ממש בכה. אמר 'תעשו, תכניסו אותם להסתדרות'"
הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בשיעור השבועי, 2013 (צילום: יונתן סינדל פלאש 90). "הראיתי את זה לאבא", סיפרה צ'יקוטאי, "והוא דמע, ממש בכה. אמר 'תעשו, תכניסו אותם להסתדרות'"

מחקר שפורסם בתחילת השנה העלה כי שיעור העובדים החרדים המאוגדים בארגון עובדים נמוך יותר מאשר בשאר המגזרים –18% לעומת 27% בהתאמה. אך ניסיון האגף החרדי בהסתדרות לשנות מציאות זו, נתקל בקשיים של ממש.

תגובת – משפחת ריבוח ורשת מאורות המעיין, מפלגת ש"ס ורשת מעיין החינוך התורני וכן שר הפנים ח"כ אריה דרעי, לא התקבלו במערכת

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!