דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משגיחי כשרות

חברה ועבודה / ניסנקורן לשר הדתות: מו"מ על מבנה ההעסקה של משגיחי הכשרות

הפנייה באה על רקע מסקנות הצוות לבחינת מערך הכשרות, לפיהן יועסקו המשגיחים כ"נותני שירותים חיצוניים" ולא כעובדים | ניסנקורן : "המסקנות נוגעות ישירות לתנאי העסקתם, ויש להן השלכות מהותיות על ביטחונם התעסוקתי"

משגיחי כשרות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).
משגיחי כשרות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, פנה הבוקר (חמישי)  במכתב לשר הדתות, דוד אזולאי, ולרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, בדרישה שהרבנות הראשית תיכנס למשא ומתן להסדרת זכויותיהם ואופן העסקתם של משגיחי הכשרות בישראל – זאת נוכח הרפורמה המתוכננת במערך הכשרות, לאור פסיקת בג"צ מיוני 2016 שהורה להפריד בין הגוף המעסיק את משגיחי הכשרות, לבין הגוף המפוקח על ידם.

בסיום מכתבו, התריע ניסנקורן כי ההסתדרות והמשגיחים שומרים על זכותם "לנקוט בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותם לשם הגנה על זכויות העובדים במסגרת הרפורמה המתגבשת".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

בשבוע שעבר, החליטה מועצת הרבנות הראשית לישראל לאמץ את מסקנות הצוות לבחינת מערך הכשרות, שמונה בעקבות פסיקת בג"צ. הצוות קבע כי החלופה המועדפת היא העסקתם של משגיחי הכשרות במודל של "נותני שירות חיצוניים" – פרילנסרים – למועצות הדתיות. מודל בו לא מתקיימים יחסי עובד-מעביד, המזכים בהגנת חוקי העבודה, בינם לבין רשויות המדינה. בעדיפות שנייה המליצה הוועדה על העסקה ישירה של משגיחי הכשרות כעובדי המועצות הדתיות. האחריות ליישום המסקנות הועברה לצוות היגוי.

"המסקנות נוגעות ישירות לתנאי ולמבנה העסקתם של כלל משגיחי הכשרות בישראל, ויש להן השלכות מהותיות גם על בטחונם התעסוקתי" כתב ניסנקורן, "נוכח האמור לעיל הנכם נדרשים להיכנס למשא ומתן ענייני, ובתום לב, עם נציגי ההסתדרות וועד העובדים של משגיחי הכשרות, לרבות בכל הנוגע להסדרת ההשלכות וזכויות משגיחי הכשרות".

משגיחי הכשרות, המועסקים כיום ישירות על ידי בתי העסק עליהם הם משגיחים, התארגנו באוגוסט האחרון, במסגרת החטיבה החרדית של ההסתדרות. זאת, בעקבות פסיקת בג"צ הקובעת כי יש לשנות את מבנה העסקתם, וזאת בעיקר על מנת למנוע הפיכתם לעובדי קבלן במסגרת חברות כוח אדם שיציעו שירותי השגחת כשרות, כתוצאה מהרפורמה.

התאגדות משגיחי הכשרות. (תמונה באדיבות דובורות ההסתדרות.)
התאגדות משגיחי הכשרות. (תמונה באדיבות דובורות ההסתדרות.)

החטיבה החרדית בהסתדרות הוקמה לפני כשנתיים, ומאז התאגדו בה כ-3,000 עובדות ועובדים. החטיבה פועלת להתאמת עולם האיגוד המקצועי לחברה החרדית, וזאת בין היתר באמצעות פניה לבתי דין רבניים בנוגע לסכסוכי עבודה. על אף שהמועסקים החרדיים מרוויחים פחות בממוצע, ומנוצלים יותר מעובדים אחרים – אחוז ההתאגדות בקרב קבוצה זו נמוך יותר. החטיבה החרדית בהסתדרות מבקשת לשנות מגמה זו.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!