דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עזה

עזה / מה יחולל הלחץ החשמלי שמפעילות ישראל, מצרים והרש"פ על חמאס בעזה?

לאחר דרישת הרשות הפלסטינית להפסיק את הזרמת החשמל הישראלית לעזה, והחלטת הקבינט המדיני ביטחוני בעניין, החליטה מצרים גם היא ללחוץ על חמאס | שר הביטחון ליברמן: "לא יכול להיות שחמאס גובה מסים מתושבי עזה, ואלה הולכים למנהרות ורקטות"

תחנת הכוח בעזה (צילום: AP Photo/ Khalil Hamra).
תחנת הכוח בעזה (צילום: AP Photo/ Khalil Hamra).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

חברת החשמל ברצועת עזה מסרה אתמול בערב (שני) שחברת החשמל המצרית הודיעה שתנתק גם היא את קווי החשמל שמספקים אנרגיה ממצרים לרצועה. מדובר בשלושה קווי חשמל שמספקים 25 מגוואט שהם כ6% מאספקת החשמל לרצועה.

ההודעה מגיעה לאחר שביום ראשון השבוע החליט הקבינט המדיני-ביטחוני שישראל תצמצם את אספקת החשמל לרצועה, ולאחר שבאפריל השנה הרשות הפלסטינית החליטה להפסיק לממן את צריכת החשמל לעזה ביותר מחצי מהאספקה. על פי דיווחים שונים, הרשות העבירה מסמך לחמאס בו כתוב כי הם מוכנים לשלם 65% מחשבון החשמל בלבד, 25 מיליון שקלים, לעומת 40 מיליון ששולמו עד עכשיו.

הפגנות בעזה נגד הפסקות החשמל המרובות במחנה הפליטים ג'בליה, ינואר 2017 (צילום: Khalil Hamra / סוכנות AP).
הפגנות בעזה נגד הפסקות החשמל המרובות במחנה הפליטים ג'בליה, ינואר 2017 (צילום: Khalil Hamra / סוכנות AP).

ישראל מספקת לרצועת עזה חשמל באמצעות עשרה קווי חשמל, המייצרים 125 מגה וואט, המהווים כ-30% מאספקת החשמל הנדרשת בעזה. עלות צריכת החשמל של העזתיפ נאמדת בכ-40 מיליון שקלים לחודש, והרשות היא זו המשלמת את הסכום הזה לישראל, כשלמעשה הוא מקוזז ממיסי הרשות.

בעזה קיימת תחנת כוח האמורה לספק חשמל לתושבים. עלות הדלקים שרוכשת הרשות הפלסטינית כדי לתפעל את תחנת הכוח נאמדת בכ-25 מיליון שקלים לחודש לפני מס, כפול מזה לאחר הוספתו. כיום, בהיעדר דלקים, תחנת הכוח לא מייצרת כמעט חשמל – והרצועה תלויה כמעט לחלוטין באספקת חשמל מישראל וגם ממצרים, מצב שגורם לרוב תושבי הרצועה לחיות עם פחות מ-4 שעות חשמל ביום.

משבר החשמל ברצועת עזה נמשך מזה שני עשורים, אך בתחילת השנה החריף. בינואר שלושה תינוקות קיפחו את חייהם באופן ישיר ממחסור בחשמל לרצועה –  מוחמד סווארקה בן 12 הימים, שחי עם הוריו בקרוון בכפר ג'וחר א־דיק שליד גדר המערכת, מת מהיפותרמיה. ועוד שני תינוקות נוספים – אחד בן שמונה חודשים מדיר אל־בלאח והשני בן שלושה חודשים מרפיח – מתו מקור.

כבר לפני כחודשיים הודיעה הרשות הפלסטינית למתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי, כי תפסיק לשלם בגין צריכת החשמל שישראל מספקת לעזה באופן מיידי. החלטה שהייתה, ככל הנראה, תוצאה של המאבק הפנים פלסטיני בין פת"ח לחמאס, וסרובו של חמאס לפרק את הוועדה לניהול רצועת עזה ולמסור את סמכויות השלטון לשרי ממשלת האחדות הפלסטינית.

ליברמן: "מאבקים פנימיים"

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר אתמול כי "לא יכול להיות שחמאס גובה מסים מתושבי עזה, ואלה הולכים למנהרות ורקטות – ולא לפיתוח עזה או משק חשמל ומשק המים". לדבריו, "זו הפעם הראשונה שבתוך האוכלוסייה בעזה יש מודעות לכך שהמשבר האחרון הוא לא קשור לישראל, אלא למאבק בין פתח לחמאס או למאבקים פנימיים אחרים".

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, הגיב על ההחלטה ואמר "אנו עוקבים אחר המתרחש ברצועה ונמצאים בקשר שוטף עם גורמי הצבא. על פי הדיווח שאנו מקבלים, אין הערכות מיוחדת או חשש להסלמה. הפרות הסדר לאורך הגבול אינן משפיעות בשלב זה על שגרת החיים שלנו, ואני סומך על צה״ל שיודע כיצד להתמודד עם האירועים ולהבטיח שלא תופר שגרת יומנו. אין ספק שסיוע הומאניטרי לתושבי עזה הוא אינטרס שלנו, וכשלהם יהיה שקט גם לנו יהיה שקט. אני מצפה מהמדינאים שלנו לעשות הכל כדי להבטיח את היציבות באזור ולשמור על השקט בגבול עזה״.

גם ראש המועצת שער הנגב, אלון שוסטר אמר כי "מדובר בצעד שאיני יכול להבין, פגיעה כזו בתשתיות היסוד ברצועת עזה, תביא להחמרת המשבר ההומאניטרי שגם ככה פוקד את הרצועה. מדינת ישראל צריכה להתאמץ ולשפר את רמת החיים של הפלשתינים ברצועה, על אחת כמה וכמה שלא מדובר בצעד הקשור לביטחון האזור. אם כבר, ההפך הוא הנכון – צמצום אספקת החשמל לרצועת עזה לא רק שפוגע אנושות בתושבי הרצועה, אלא גם מעלה את הסיכוי להתלקחות או הסלמה באזור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!