דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיכל האמוניה

משבר האמוניה / ברוש וניסנקורן בירכו על פתרון המשרד להגנ"ס למיכל האמוניה

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, בירך הבוקר (ג') על ההצעה לייבא אמוניה באנייה בנפח מוקטן | יו"ר ההסתדרות בירך גם הוא על הפיתרון וקרא לממשלה לאמץ אותה | עובדי חיפה כימיקלים קראו לעיריית חיפה לקבל את ההצעה ולמנוע פיטורים המוניים

מיכל האמוניה ליד חיפה (צילום: ארז רביב)
מיכל האמוניה ליד חיפה (צילום: ארז רביב)

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, מסר הבוקר (שלישי), כי הוא מברך על ההצעה שגיבש השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, כפתרון לטווח הקצר של משבר מיכל האמוניה בחיפה. דבריו של ברוש מצטרפים לאלו של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מאתמול, בהם בירך גם הוא על ההצעה. עובדי חיפה כימיקלים פנו במכתב לראש עיריית חיפה, יונה יהב,  לקבל את ההצעה על מנת למנוע פיטורים המוניים בחברה.

"השר אלקין התעלם מה'רעשים' הפופוליסטיים וגילה מנהיגות ואחריות" אמר הבוקר ברוש, "הצעתו תבטיח את המשך פעילותם של כ-100 מפעלים המעסיקים יחדיו כ-5,000 עובדים ברחבי הארץ, לצד הבטחה של שרותים חיוניים נוספים לציבור הרחב".
ברוש הוסיף כי מעבר לפתרון קצר הטווח שהציג המשרד, יש לקדם במקביל פתרון ארוך טווח, "שיבטיח אספקה קבועה וסדירה של אמוניה לתעשייה לשנים רבות".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן עם יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש בכנס משותף בנושא משבר האמוניה (צילום: דבר ראשון).
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן עם יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש בכנס משותף בנושא משבר האמוניה (צילום: דבר ראשון).

כאמור, יו"ר ההסתדרות הביע גם הוא תמיכה בהצעת המשרד. "פתרון הביניים המוצע מייצר את האיזונים הדרושים בין שיקולי הבטיחות לבין ההגנה על המשק והתעשייה המקומית" אמר אתמול ניסנקורן, "חשוב להבין כי ללא פתרון ביניים מיידי, אין סיכוי לפתרון ארוך טווח, דבר שינחית מכת מוות על מפעלים יצרניים ורווחיים במדינת ישראל, תוך חיסולם של אלפי מקומות עבודה באזורים שממילא קיימת בהם מצוקת תעסוקה קשה. אימוץ הפתרון שנבחר בעקבות הערכת סיכונים מעמיקה הוא הדבר הנכון והאחראי לעשות". ניסנקורן קרא לממשלה לתמוך בהצעתו של השר אלקין, משום שלדבריו "כל תרחיש אחר שימנע את הפתרון המידי, עלול לגבות מחיר יקר הן מהמשק והן מהחברה בישראל".

כזכור, ביום ראשון השבוע, הודיע המשרד להגנת הסביבה כי החלופה המועדפת עליו למיכל היא אניית אמוניה בנפח מוקטן שתזרים אמוניה למפעלים בצפון – חיפה כימיקלים ודשנים. לטענת המשרד, חלופה זו תפחית משמעותית את הסיכון ביחס למצב שהיה קיים כאשר מיכל האמוניה עבד. ההחלטה הגיעה בהמשך לפסיקת בית המשפט העליון מלפני כשבועיים, שהורתה לרוקן את המיכל ולהפסיק להשתמש בו עד ה-31 ביולי. הודעת המשרד הדגישה כי מתווה זה מיועד להציג פתרון לבעיית ייבוא האמוניה בטווח הקצר בלבד.

הגיעה ‏העת לבנות,‏לשקם ‏ולצמוח

עיריית חיפה, מנגד, התלהבה פחות מהצעת המשרד להגנת הסביבה. בתגובה לפרסום ההצעה בתחילת השבוע, מסרה העירייה כי היא "דורשת מהמשרד להגנת הסביבה לעסוק בתכנית ריקון המיכל לפני כל מציאת פתרון אחר" בעירייה טענו עוד כי ההצעה מתעלמת מפסיקות של כל הערכאות המשפטיות בישראל, והוסיפו כי תסייע במציאת פתרון לנושא ובתנאי שלא יהווה כל סיכון עבור חייהם של אוכלוסיית מטרופולין חיפה.

בעקבות תגובה זאת, פנה אתמול ועד עובדי חיפה כימיקלים במכתב לראש העירייה יונה יהב, בו קרא לו לשנות את עמדתו ולתמוך בהצעת השר. לטענתם, צעד זה ימנע את פיטוריהם של אלפי עובדים, בצפון ובנגב.

עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הכביש בסמוך לעזריאלי (צילום: יח״צ ועד העובדים).
עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הכביש בסמוך לעזריאלי (צילום: יח״צ ועד העובדים).

מר‏ יהב, ‏ניצחת" כתבו העובדים, "‏במשמרת‏ שלך ‏נסגר מיכל ‏האמוניה. ‏החל ‏מתאריך ‏1.1.2017, ‏המועד‏ הסופי ‏אותו קבעו ‏שופטי ‏בג"צ, ‏יהפוך ‏מיכל ‏האמוניה ‏לחלק‏ מההיסטוריה‏ של‏ העיר ‏חיפה.‏ אדוני ‏ראש‏ העיר,‏ המלחמה ‏תמה ‏וכעת,‏ כמו ‏אחרי ‏כל ‏מלחמה, ‏הגיעה ‏העת ‏לבנות, ‏לשקם ‏ולצמוח".

בהמשך קרא הוועד ליהב לקבל את פתרון הביניים, זאת משום שלטענתם "‏אם ‏לא ‏ננהג ‏בהיגיון ‏ובאחריות ‏לא‏ יהיה‏ מנוס ‏מסגירת‏ המפעל". מהלך שיהווה "‏מכה ‏קשה ‏לעובדים ‏ולא ‏פחות‏ לעיר ‏חיפה ‏שרבים ‏מתושביה ‏מועסקים ‏במפעל".

"‏אנחנו‏ מסרבים ‏להאמין ‏שיש ‏מי ‏שהמצפון ‏והמוסר ‏שלו ‏יאפשרו ‏לו ‏לתת ‏יד ‏לפיטורי ‏אלפי ‏עובדים‏ מאזורים‏ מוכי ‏אבטלה.‏ בטח ‏כאשר ‏הפתרונות ‏כבר‏ הושגו ‏וסוף‏ כבר‏ נראה ‏באופק", כתבו העובדים לסיכום.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה למכתב העובדים כי "ההסתה של הנהלת חיפה כימיקלים היא עוד ניסיון להסיט את תשומת הלב משורה ארוכה של מחדלים שביצעה. וזאת, תוך התעלמות מוחלטת מפסקי הדין של בתי המשפט מהמקומי ועד העליון, ודי בדבריו של שופט בית המשפט העליון חנן מלצר שאמר שיש לעובדים עילת תביעה מול הנהלת המפעל על היעדר היערכות לאורך שנים ארוכות".

מפגינים נגד מיכל האמוניה. (צילום: דוברות עיריית חיפה)
מפגינים נגד מיכל האמוניה. (צילום: דוברות עיריית חיפה)

"עיריית חיפה עומדת לצד העובדים ותבחן כל פתרון שיאפשר את קיומו של המפעל ובלבד שלא תהיה בו סכנה לחייהם של מיליון תושבי חיפה והסביבה" הוסיפו, "עיריית חיפה ממתינה למידע מהמדינה ובמידה וזה יסיר את חששותיה מסיכון כמיליון תושבי המטרופולין, תשמח להגיע להסכמות לגבי החלופה הזמנית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!