דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיכל האמוניה

מיכל האמוניה / המשרד להגנ"ס הכריע על חלופה למיכל האמוניה - האם היא בטוחה יותר?

בהודעת המשרד, שנמסרה באיחור של 4 חודשים ומעלה יותר שאלות מתשובות, מוצע לייבא אמוניה באנייה מוקטנת שתזרים אותה למפעלים במפרץ | ללא פתרון מוסכם, מפעלי חיפה כימיקלים בסכנת סגירה

מיכל האמוניה ליד חיפה (צילום: ארז רביב)
מיכל האמוניה ליד חיפה (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אחרי המתנה של ארבעה חודשים, פרסם המשרד להגנת הסביבה את החלטתו לגבי החלופה למיכל האמוניה במפרץ חיפה לטווח הקצר. בהודעת המשרד מאתמול (ראשון) נכתב כי החלופה המועדפת למיכל היא אניית אמוניה בנפח מוקטן שתזרים אמוניה למפעלים בצפון – חיפה כימיקלים ודשנים. לטענת המשרד, חלופה זו תפחית משמעותית את הסיכון ביחס למצב שהיה קיים כאשר מיכל האמוניה עבד. ההחלטה מגיעה בהמשך לפסיקת בית המשפט העליון מלפני כשבועיים, שהורתה לרוקן את המיכל ולהפסיק להשתמש בו עד ה-31 ביולי.

בהודעת המשרד נכתב כי "לאור שינויים ועדכונים טכניים שהגישה חברת חיפה כימיקלים לחלופות ייבוא האמוניה המוצעות ליישום בטווח הזמן הקצר, ביצע המשרד בדיקה נוספת של החלופות – על ידי מספר צוותים, כולל יועצים מובילים – ומצא כי חלופה של הובלת אמוניה באוניות בנפח קטן יותר, של 2,500 טון (לעומת 16 אלף טון באוניה הגדולה) ובהזרמה בספיקה נמוכה (של 100-200 טון לשעה במקום 500 טון לשעה) עומדת במדיניות המשרד ומפחיתה משמעותית את הסיכון ביחס למצב שהיה קיים כאשר מכל האמוניה עבד. על כן, בכפוף לבדיקות משפטיות נוספות, לקבלת אישורים תכנוניים וסטטוטוריים, ככל הנדרש, וכן אישורים ותיאומים עם גורמי הממשלה הרלוונטיים ולאישור בית המשפט – יוכל המשרד לשקול לאשרה."

בעיריית חיפה ובקרב הפעילים הסביבתיים הביעו פליאה על ההודעה, שאינה מפרטת את הנימוקים להחלטה או פרטים לגבי אופן היישום שלה – מה שמעלה שאלות לגבי היכולת להמשיך ולהפעיל את מפעלי "חיפה כימיקלים".

יותר סימני שאלה מתשובות

כבר בחודש פברואר, במסגרת דיונים מטעם המנחה הלאומי לטיפול בחומרים מסוכנים, היה אמור המשרד להגנת הסביבה לפרסם מהי החלופה שהוא מאשר למיכל האמוניה, שברצונו לסגור. לאורך הזמן שחלף מאז, המשיכו גורמי המשרד להצהיר על מחויבותם לסגירת המיכל, ומנגד, הצהירו כי חלופות אחרות הן בעצם יותר מסוכנות ממנו. ההודעה הנוכחית מקדימה את התאריך שקבע בית המשפט העליון – ה15/6 כתאריך אחרון לבחירת הפתרון.

בהחלטת המשרד להגנת הסביבה אין התייחסות למספר רב של שאלות רלוונטיות, למשל – כיצד יהיה ניתן להזרים את האמוניה שכעת מוזרמת למיכל? כיצד תתבצע פריקת 2,500 טון אמוניה מהאניה, ולאן? בשטח מפעל חיפה כימיקלים ניתן לקלוט רק 90 טון, ואם נכליל גם את מפעל דשנים, הרי שמדובר בקצת יותר מ-400 טון נוספים.

עד כה, פריקת האניה נערכה פעם אחת בחודש, לזמן קצר יחסית וללא תלות בקצב הצריכה של החומר. כעת, מוצע להשתמש באניה כמעין מיכל צף, אשר לא נהנה מאמצעי המיגון הקיימים במיכל האמוניה – ללא קירות כפולים, מאצרות ומערכות ספיגה. היתרונות היחידים הקיימים בפתרון זה הוא הקטנת הכמות הכוללת בשטח המפרץ מ-12,000 טון ל-2,500 טון אמוניה, ובמקרה של דליפה, תתרחש ספיגה של חלק מן החומר במי הים.

לפני כשבועיים הודיע משרד האוצר כי במסגרת קידום חלופות לטווח הארוך למשק האמוניה, תישקל הקמת צינור ממנו ניתן יהיה להזרים אמוניה במרחק גדול יותר מהחוף, מה שיקטין את הסכנה במקרה של דליפה. אך עד אז, לא ברור כיצד בטווח הקצר ניתן יהיה ניתן להחליף את מיכל האמוניה בפתרון שגם המשרד להגנת הסביבה הגדיר כמסוכן יותר ביחס למצב הקיים. אם המשרד עומד מאחורי ההערכות שלו עצמו, הרי שלמרות המבוכה, היה מתבקש שיצהיר על תמיכה בהמשך השימוש במיכל הקיים, לפחות עד להתקנת צנרת לנקודת פריקה מרוחקת בתוך הים.

הצביעות הגדולה בפרשה הזו היא שהשופטים ובכירי המשרד להגנת הסביבה נזפו שוב ושוב בהנהלת חיפה כימיקלים שלא נערכה מראש לסגירת המיכל, בעוד הם עצמם לא אישרו עד הרגע האחרון שום חלופה פרקטית

המפעל עלול להיסגר בקרוב

אחד מבעלי המפעל, גו'לס טראמפ, התראיין אמש לחדשות ערוץ 10, והסביר כי המפעל עתיד להיסגר בקרוב ללא פתרון לייבוא אמוניה. מרבית עובדי המפעל מקבלים משכורות כבר שלושה חודשים, על אף שהמפעלים מושבתים מעבודה. הנזק הכלכלי מסגירת המפעל לא צפוי רק לבעלי המפעל הרווחי ביותר, או למאות העובדים שלו, אלא גם לספקים רבים במעגלים המתרחבים ולפגיעה כלכלית במשק.

במצב הנוכחי, לא ברור האם הכרזת המשרד להגנת הסביבה אכן מספיקה כדי לאפשר למפעל קיום, או שהיא מגיעה מאוחר מידי. הצביעות הגדולה בפרשה הזו היא שגם השופטים וגם בכירי המשרד להגנת הסביבה נזפו שוב ושוב בהנהלת חיפה כימיקלים שלא נערכה מראש לסגירת המיכל, בעוד הם עצמם לא אישרו עד הרגע האחרון שום חלופה פרקטית.

על רקע סימני שאלה אלו מעניין לבחון את התגובות להחלטה, אשר לא שוללות אותה, אבל גם מבהירות כי לא מדובר בתשובה מספקת, משלל כיוונים – החל מאי חשיפת הנימוקים להחלטה, וכלה במחלוקת לגבי המצב הנוכחי של תהליך ריקון מיכל האמוניה.

התגובות להחלטה

חברת חיפה כימיקלים מסרה כי החברה "ממתינה מזה חודשים רבים לפתרון לאספקת אמוניה. החברה ממשיכה לשלם מזה כשלושה חודשים משכורות לעובדיה, אף שנאלצה לסגור את קווי היצור שלה ולהשבית את פעילותה. החברה תקבל על עצמה כל פתרון פרקטי שהמדינה תבחר. החברה ועובדיה מחכים להחלטה רשמית, ואם לא יהיה פתרון מיידי לא נוכל להחזיק מעמד במצב הקיים. חיפה כימיקלים הגישה תכנית לריקון המיכל אשר אושרה על ידי המשרד להגנת הסביבה, ופועלת בהתאם להוראות הרגולטור ובית המשפט".

תגובת החברה כלל לא מתייחסת לפתרון הנוכחי, ותומכת ב"כל פתרון פרקטי", מבלי לציין עד כמה הפתרון שנבחר אכן פרקטי בעבורה. המשפט המתייחס לתכנית ריקון המיכל אינו מציין תאריכים, אבל מתייחס בעקיפין לעתירה שהגישה עיריית חיפה להכריז על בזיון בית הדין בנושא העיכובים בתהליך ריקון המיכל, שעדיין מכיל כ-330 טון אמוניה, מתחת לקו השאיבה. והעירייה סבורה שתכנית הריקון כלל לא אושרה.

עיריית חיפה הודיעה כי היא "דורשת מהמשרד להגנת הסביבה לעסוק בתוכנית ריקון המיכל לפני כל מציאת פתרון אחר. חיפה כימיקלים, באמצעות ממשלת ישראל, פועלת תוך התעלמות מפסיקות של כל הערכאות המשפטיות, מבית המשפט לעניינים מקומיים ועד לבית המשפט בעליון. כיצד יתכן שבמשך למעלה מארבעה חודשים לא גובשה ואושרה תוכנית לריקון המיכל? לאחר קבלת עמדת המשרד להגנת הסביבה לנושא ריקונו המוחלט של המיכל, תשמח העירייה לבחון ולסייע במציאת פתרונות לטווח המיידי לאספקת אמוניה, ובתנאי שכל פתרון לא יהווה כל סיכון עבור חייהם של אוכלוסיית המטרופולין. עיריית חיפה מצפה מהמשרד להגנת הסביבה לפרט את הפעולות שביצע, במסגרת בדיקת החלופות לאספקת אמוניה על ידי מספר צוותים, כולל יועצים מובילים. מה הן הבדיקות שנעשו? ומי הם אותם המומחים? ומתי נבדקה לאחרונה הצנרת המובילה למיכל?"

עמותת צלול הודיעה כי "הפתרון המוצע הוא לא יותר מאשר העתקה של המיכל מהחוף לים. בלי לתת מענה לבעיות הבטיחותיות והבטחוניות של הימצאות מאגר אמוניה ליד אוכלוסייה. העמותה דורשת כי המשרד יפרסם את הנתונים ואת הערכות הסיכונים שהביאו להחלטה זו, כדי למנוע מצב של החלפת מפגע אחד באחר, וכדי שהפתרונות לטווח הקצר והארוך יהיו הטובים ביותר לתושבים ולעובדים".

ירון חנן מסיעת "הירוקים" בעיריית חיפה אמר כי "הוחלט בעירייה לפי המלצתי להקים צוות מקצועי שיציג את תשובת העירייה לחלופה הנ"ל, שגם כך רב הנסתר על הגלוי בה. המומחים מטעמנו נפגשו פעם אחת עם בכירי העירייה להביע דעתם על החלופה הזו. לא שללנו ולא תמכנו בחלופה הזו, כל עוד היא לא נבדקה מקצועית בסקר סיכונים אמיתי. הצגנו רשימה של נושאים ונקודות המחייבים בדיקה מדוקדקת ומקצועית כדי לבחון את הפתרון הזה ולקבוע באילו תנאים, אם בכלל ניתן לאשר אותו. העירייה והעמותה לא שוללות על הסף את הפתרון, אבל מתריעות על כך שלא ברור שהפתרון המוצע עדיף על המצב הנוכחי".

סגן השר להגנת הסביבה, ירון מזוז, תקף אתמול (ראשון) את משפחת טראמפ, בעלי חיפה כימיקלים, והאשים אותם באחריות למצב הנוכחי. "הם (משפחת טראמפ – א.ר.) קיבלו וסיוע מהמדינה עוד לפני מספר שנים, והיו צריכים לחתוך את זה בשתי ידיים ולהזיז את העניינים של המפעל בדרום", אמר מזוז בסיור במפרץ, כשהוא מתייחס ליוזמת המשרד להגנת הסביבה שלא יצאה לפועל להקים מפעל אמוניה בדרום. "אני מקווה שבעזרת השם בתקופה הקרובה מאוד יימצא פתרון לנושא הבאת האמוניה, ואנחנו נמשיך לסייע במציאת פתרון לעובדים, אם זה במפעל האמוניה בצפון ואם זה במפעל האמוניה בדרום."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!