דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בטחוני

המלחמה בסוריה / האם ייתכן כי "זליגות" הלחימה מסוריה לשטח ישראל מכוונות?

בימים האחרונים מגיב צה"ל ליותר ויותר מקרי "זליגת" ירי מסוריה לתחומי ישראל | יש כבר מי שטוען כי הזליגות הללו מכוונות | למי יש אינטרס למשוך את ישראל ללחימה?

שדה מוקשים סמוך לגבול עם סוריה, רמת הגולן (צילום: דורון הורוביץ  פלאש90)
שדה מוקשים סמוך לגבול עם סוריה, רמת הגולן (צילום: דורון הורוביץ פלאש90)
אוריאל לוי

העיתון הלבנוני "אל-מידיאן" המזוהה עם אסד טען הבוקר (שני) בשעה שש כי צה"ל תקף עמדה של צבא אסד בקונטרה וכי בתקיפה נהרגו שני חיילים בצבא סוריה ושלושה נפצעו. ארגון זכויות האדם "מרכז המעקב הסורי" טוען שמאז שבת ועד היום היו שלושה סבבים של תקיפות ישראליות בקונטרה. צה"ל טען הבוקר כי הדיווח על הפצצה שלישית בסוריה הוא שגוי.

פגזים בודדים זלגו הבוקר מהלחימה בסוריה לשטחה של ישראל ופגעו במחנה זיוונית של האו"ם, מזרחית לקיבוץ אל-רום. זה היום השלישי ברציפות בו זולגת הלחימה בסוריה לשטח ישראל. אתמול ושלשום צה"ל הגיב בהפגזות מהאוויר ומהקרקע, וגבה מחיר מכוחות אסד. דובר צה"ל מיהר לפרסם את נוסח ההודעה הקבוע כי "צה"ל אינו צד ואינו מעורב בלחימה הפנימית-סורית, אך עם זאת, רואה בחומרה כל ניסיון פגיעה בריבונותה של מדינת ישראל ובביטחון תושביה ורואה במשטר הסורי אחראי על הנעשה בשטחו". מדוע דווקא עכשיו, לאחר כמה חודשים של שקט, הסלימה שוב הלחימה בין הצדדים השונים בסוריה ליד גבול ישראל?

המפתח להבנת הקרבות בגולן מצוי בשתי חזיתות אחרות בדרום סוריה: הראשונה מתרחשת סמוך למעבר הגבול אל-טאנף שבין סוריה לעיראק, והשנייה בעיר הדרומית דרעא בה החלה לפני יותר מ-6 שנים המלחמה בסוריה. על מנת להבין את המתרחש בגולן יש להתבונן תחילה בחזיתות האלה.

ציר טהרן-דמשק

ביום שישי האחרון איים מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, כי "מאות אלפי ג'יהאדיסטים מעיראק, תימן, איראן, אפגניסטן ופקיסטן" יתקפו את ישראל מהגולן ומלבנון. נסראללה לא בדה בדמיונו את האיום הזה. רבבות ג'יהאדיסטים שיעים שמוצאם בארצות שנסראללה ציין אכן לוחמים בשנים האחרונות בסוריה לצד משטר אסד, תחת פיקודם של אנשי "משמרות המהפכה" האיראניים. בחודשים האחרונים הצליחה איראן להגביר משמעותית את נוכחותה בסוריה, תוך שהיא מעבירה נשק ומימון ב"רכבת אווירית" לחיזבאללה ולמיליציות השיעיות שהיא מפעילה, בין היתר בגולן הסורי. ראש המוסד, יוסי כהן, אמר בשיחה סגורה לעמיתיו האמריקנים כי איראן בונה ברמת הגולן "חיזבאללה 2" וכי העולם אדיש לכך ושבוי בקסמו של הסכם הגרעין עם איראן, כך דיווח אמיר בר-שלום אמש במהדורת החדשות של 'כאן'. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "אנחנו רואים בחומרה את הניסיונות של איראן להתבסס צבאית בסוריה ואת הניסיונות לצייד את חיזבאללה בנשק מתקדם דרך סוריה ולבנון".

גנרלים רוסים מדווחים כי צבא סוריה הצליח לכבוש את מעבר אל-טאנף:

https://twitter.com/LetchikSnayper/status/873201885662113792

איראן זכתה להישג אדיר בשבועות האחרונים – לראשונה הצליחה לחבר רצף טריטוריאלי הנשלט בידי בני חסותה, מטהרן ועד הגולן הסורי ולבנון. למרות ההתנגדות האמריקאית המאסיבית, מיליציות שיעיות מהצד הסורי הצליחו לחבור למיליציה השיעית העיראקית "חאשד אל-שעאבי" באזור מעבר הגבול אל-טאנף. לאחר שתחילה ניסו לכבוש את מעבר הגבול, בו עובר כביש דמשק-בגדד (כביש מס' 1 בעיראק, ומס' 2 בסוריה). ארה"ב הפציצה לפחות שלוש פעמים שיירות וכוחות של אסד והמיליציות השיעיות שבתמיכתו באזור מעבר הגבול, ואף הפילה מל"ט איראני באזור. ארה"ב אף הכניסה כוחות רכובים לאזור במטרה לסייע למורדים-סונים בני בריתה שאומנו וחומשו בירדן, למנוע מאיראן את הרצף הטריטוריאלי. נכון לשעה זו ארה"ב והמורדים הסונים שולטים במעבר הגבול ובכביש המהיר, אך משטר אסד והמיליציות השיעיות שולטים בטריטוריה מדברית צפונית למעבר הגבול המחוברת לעיראק, מה שמאפשר אולי העברת משאיות נשק ותחמושת מעיראק לסוריה.

מאבק השליטה בדרעא 

העיר הדרומית דרעא, בה החל המרד הסורי במרץ 2011, היא העיר הגדולה ביותר שנותרה בידי המורדים הסונים מחוץ למחוז אדליב ושליטה בעיר היא מפתח לשליטה בגולן הסורי ובגבול עם ירדן. בשבועות האחרונים התחדשה הלחימה בדרעא ביתר שאת, כאשר משטר אסד השתלט על צפונה והמורדים מבוצרים בשכונותיה הדרומיות. צבא אסד ובני בריתו השיעים פינו לפני כחודש וחצי כוחות רבים מתוקף הסכם אסטנה, שמאז חתימתו הופחתה הלחימה באזור אדליב אך כעת הם מנסים לכבוש את דרעא מחדש, ולשם כך הם מעבירים כוחות רבים לאזור.

https://twitter.com/v4st0/status/877252270949359618

מערב הגולן הסורי שולט על כביש דרעא-דמשק דרכו עוברות שיירות התגבורת של אסד לעיר הדרומית. זו אחת הסיבות שהובילה את "החזית הדרומית", קואליציה של מורדים סונים מתונים וג'יהאדיסטים, לפתוח במבצע לכיבוש העיירה מדינת אל-בעת' הנמצאת מול קיבוץ מרום גולן. במבצע המתוכנן כבר יותר משנתיים משתתפות כתריסר מיליציות סוניות. מטרות המבצע כפי שהוצגו על ידי "משמר המרד הסורי" המזוהה עם החזית הדרומית הן כיבוש חירבת גאזלה שנפלה לידי אסד במאי 2013, כיבוש העיירה אתמן שנפלה לידי אסד לאחרונה, וכיבוש העיירה נאמר שמעולם לא נכבשה על ידי המורדים.

המבצע החל בשבת בצהריים בהתגנבות של כוחות מורדים לתוך העיירה מדינת אל-בעת. המורדים תקפו ישירות את המפקדה הראשית של חיזבאללה באזור קונטרה, המצויה בלב העיר. לאחר כמה שעות של קרבות המורדים נהדפו מהעיר אך שמרו על כמה עמדות אסטרטגיות מחוץ לה. למחרת (ראשון) התחדשו הקרבות כאשר המורדים מפציצים את עמדות המשטר מהעמדות שכבשו. בסוף היום דווח כי לצבא סוריה 7 הרוגים ו-30 פצועים ולמורדים 35 הרוגים, ביניהם מפקד המבצע, יוסף אלמוטליב. הבוקר דווח כי כוחות משטר אסד הצליחו לכבוש חזרה את כל העמדות שהפסידו באזור אל-בעת', וחזית חדשה נפתחה מדרום לעיר הדרוזית אל-חאדר.

שלוחת דאעש בדרום הגולן, השולטת כיום במשולש הגבולות ישראל-ירדן-סוריה, ניצלה את מבצע "החזית הדרומית" על מנת לנסות לכבוש את העיירה חאיט מידי המורדים. בעיירה ג'לין הפציץ הארגון הג'יהאדיסטי אחרר אל-שאם את דאעש באמצעות ירי טנק, וזאת על מנת להחזיר את כוחות דאעש למגננה. לאחר מכן טענה "החזית הדרומית" כי הדפה את המתקפה בחיאט והרגה 15 לוחמי דאעש. בהמשך עלה אותו הטנק על מוקש.

להרחיק את אסד-חיזבאללה-איראן מהגבול

העיתון האמריקאי וול סטריט ג'ורנל דיווח בשבוע שעבר כי ישראל מסייעת למורדים הסונים בגולן הסורי באופן קבוע מזה שנים ולפי הדיווח ישראל מעבירה למורדים כסף מזומן, דלק, מזון ותרופות. לוחמים סורים המזוהים עם המורדים שרואיינו אמרו כי שיתוף הפעולה החשאי נועד ליצור אזור חיץ שבו ישהו כוחות ידידותיים לישראל. לדברי מקור המעורה בפרטי הסיוע הישראלי והתראיין גם הוא לוול סטריט ג'ורנל, ישראל הקימה יחידה צבאית שמפקחת על הסיוע ומקצה לשם כך תקציב מיוחד.

לישראל יש אינטרס ביטחוני מובהק להרחיק את אסד-חיזבאללה-איראן מהגבול. בשביל זה ישראל תשאף לסייע למורדים הסונים בגולן, גם אם מדובר בארגונים ג'יהאדיסטים כמו אחרר אל-שאם ותחריר אל-שאם המקושרים לאל-קאעידה. לישראל יש חלק בכך שהחלק של הגולן הסורי הגובל בה נשלט כולו בידי המורדים, מלבד העיירה הדרוזית אל-חאדר. ישראל לא סייעה למורדים לכבוש את אל-חאדר, ואולי אף השיגה עמם הבנות בנושא, וזאת בכדי למנוע מרחץ דמים של הג'יהאדיסטים בתושבי העיירה הדרוזים. מאז 2012 ישראל מתערבת באופן מידתי בלחימה בסוריה. התערבותה תמיד פוגעת במשטר ומסייעת למורדים. כך גם הפעם. מקורן של "זליגות" הפגזים לשטח ישראל עשויות להיות טעויות של כוחות המשטר – בניסיונם להפגיז מורדים, טעויות שכוחות המשטר משלמים עליהן ביוקר מאש כוחותינו. מצד שני, יתכן כי המורדים הסונים הם שיורים לעבר שטחים פתוחים בישראל וזאת על מנת להוביל את צה"ל להתערב נגד אסד. מקורות סוריים ולבנונים המזוהים עם משטר אסד תומכים באפשרות השנייה, כך גם מקורות רוסים המאשימים את המורדים הסונים בפגיעה מכוונת בישראל.

עד כה תגובת צה"ל בגולן הייתה מידתית והסתכמה בהפצצת כמה טנקים, משאיות ועמדות של משטר אסד וחיזבאללה הקרובים יחסית לגבול ישראל אך העניין מבחינת המורדים באסד הוא לא הכמות, אלא התזמון והדיוק. הפצצת עמדה אסטרטגית בדיוק בשעה שתחתיה מתגנבים כוחות מורדים מאפשרת להם להתגנב מאחורי קו ההגנה ולהשתלט על העמדה. להרחיק את אסד-חיזבאללה-איראן מהגבול, זה כל מה שהם צריכים ונראה כי זה משרת גם את האינטרסים של ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!