דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בניין

תאונות בענף הבנייה / שתי תושבות מצפון ת"א מסרבות להיות אדישות לעובד שנהרג בשכונתן

בשבוע שעבר נהרג אשרף חט'אב בתאונה באתר בנייה בשכונת הדר יוסף. שתיים מתושבות השכונה החליטו לתלות מודעת אבל עם תמונתו במקום, ולשאול שאלות על האחריות לאירוע. הקבוצה למאבק בתאונות בניין: "להתגייסות מקומית יש חשיבות רבה בהפעלת לחץ"

(צילום: ניצן צבי כהן).
(צילום: ניצן צבי כהן).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

תושבות בשכונת הדר יוסף בתל אביב לא יכלו להישאר אדישות למותו של העובד אשרף ח'טאב, אשר נהרג בתאונת עבודה באתר תמ"א 38 בשכונה ביום ראשון שעבר, והן החליטו להציב השבוע באתר בו נהרג מודעת אבל המיידעת את העוברים ושבים על האסון.

ח'טאב נפגע משק כבד שנפל ממנוף, והרג אותו במקום, באתר בניה ברחוב קהילת ורשה. בן 29 במותו, הותיר אחריו אשה ושלושה ילדים קטנים בני שנה, שלוש ושש, במקום מגוריהם בכפר אל-לבד שליד טול כרם (ח'רבת אל חפאסי). באתר בו נהרג מתוכנן להבנות בניין בן שבע קומות על ידי הקבלנית המבצעת שמי אשקלוני בע"מ.

אתר תמ"א 38 בשכונת הדר יוסף בתל אביב (צילום: איחוד הצלה).
אתר תמ"א 38 בשכונת הדר יוסף בתל אביב (צילום: איחוד הצלה).
אתר תמ"א 38 בשכונת הדר יוסף בתל אביב
אתר תמ"א 38 בשכונת הדר יוסף בתל אביב

"אני עוקבת כבר כמה זמן אחרי הפעילות של הקבוצה למאבק בתאונות בניה, ונודע לי שזה פה אצלי בשכונה, במקום שאני עוברת בו מדי פעם – ממש אצלי בשכונה – אז חשבתי שהגיע הזמן שנעשה משהו" אמרה לדבר ראשון אביגל פרדמן, אשר חברה לשכנה נוספת, קרן יעבץ. "חשבנו שלכל הפחות נעורר את המודעות של התושבים לאירוע הזה, ונראה גם לפועלים באתר שאכפת לנו מהבטיחות שלהם, ומבטיחות בבניה בכלל. פשוט תלינו במקום מודעת אבל עם התמונה של ח'טאב, ולצידה מסמך עם ארבע שאלות על האחריות לאירוע, וחתמנו בשם תושבי השכונה".

ארבעת השאלות שהעלו השתיים הן: האם נעשתה הפקת לקחים בעקבות התאונה? מי עושה את המיטב שזה לא יקרה שוב? מי בודק שהאתר בטוח לתושבים שעוברים ומתגוררים ליד? מי פועל שלא יפגעו עוד פועלים?

"אני מתכוונת לנהל גם מעקב מול מינהל הבטיחות במשרד העבודה, ולהתקשר אליהם על בסיס שבועי כדי לקבל תשובות לשאלות שלנו – במיוחד כיוון שבסביבה יש עוד כמה אתרים גדולים, והשכונה הולכת לעבור עוד כמה שלבים משמעותיים של פינוי בינוי במתחמים גדולים מאוד. אנחנו חוששים לחיי אדם של הפועלים במישור ההומניטרי – ומצד שני יש גם חשש לאסונות שעלולים לקרות גם לעוברים ושבים – עוברי אורח וילדים בשכונה".

לדברי פרדמן, הגיעו לאתר על מנת לתעד אותו עבור הקבוצה למאבק בתאונות בניין, ונדהמו לגלות שעל אף שהעבודה בו נעצרה – השער נותר פתוח – וכל אחד יכול להיכנס. "האתר קרוב מאד לבית הספר היסודי השכונתי, וחששתי שילד או ילדה סקרנים יכולים להיכנס להציץ ועלול לקרות עוד אסון. מיד התקשרתי למוקד 106". על פי התיעוד באפליקציה העירונית, פנייתן נתקבלה כבר ב-1.11, אולם טופלה רק שבוע לאחר כך ב-8.11, אז ננעל השער במנעול. "זו רשלנות, כל מה שצריך היה לעשות זה לבוא לסגור את האתר במנעול" אמרה. בתגובה לפניית דבר ראשון לעירייה בנושא הכחישו כי בכלל קיבלו פניה בנושא וטענו כי "מהנדסי מחלקת הפיקוח על הבנייה ביקרו באתר באופן יזום וממצאי הביקורת הובילו לסגירתו בזמן שלא התבצעו בו עבודות בניה".

אשרף ח'טאב (דף הפייסבוק של הפורטל הפלסטיני عرب متحدون – أخبار الداخل 48).
אשרף ח'טאב (דף הפייסבוק של הפורטל הפלסטיני عرب متحدون – أخبار الداخل 48).

מהקבוצה למאבק בתאונות בניין נמסר כי הם רואים חשיבות גדולה ביוזמה זו שמבטאת אכפתיות ציבורית להיפגעות עובדים באתרי הבנייה ואי-השלמה עם ההפקרות הבטיחותית באתרי הבנייה. "השכנים בשכונת הדר יוסף אומרים במעשה צנוע זה שאינם מוכנים לעבור לסדר היום על מותו של עובד באתר הבנייה בשכנותם, מבטאים אכפתיות ואמפטיה למשפחת ההרוג, קהילתו וכלל פועלי הבניין ומביעים מחאה כלפי ההפקרות הבטיחותית באתרי הבנייה אשר פוגעת גם בציבור הרחב. להתגייסות המקומית של אזרחים למאבק במחוות קטנות כביכול, כגון תיעוד אתרים לאחר תאונות והבעת אבל ומחאה יש חשיבות רבה בהפעלת לחץ על החברות הקבלניות ועל רשויות המדינה לפעול ככל שנדרש להבטחת שלום העובדים באתרי הבנייה ומניעת הסכנות מהם".

עוד ציינו כי בדף הפייסבוק של הקבוצה מתפרסמים תדיר פרטי ההרוגים וכתובות אתרי הבניה בהם מתרחשות התאונות. "אנו קוראים לאזרחים נוספים להפגין אכפתיות ולהביע את מחאתם על הרג העובדים. כל אחד יכול להדפיס מודעת אבל צנועה ולתלות אותה על אתר בו התרחשה תאונה סמוך למקום מגוריו או עבודתו ולהביע בכך הזדהות עם הפועלים ועם המאבק למען בטיחותם".

נזכיר כי במרץ האחרון פנה מינהל הבטיחות התעסוקתית לרשויות המקומיות והבהיר להן כי פקודת העיריות מחייבת אותן לפקח על הבטיחות בבניה בתחומן, ולחייב מתן אישורי בניה ברישום האתר במינהל ובקיומה של תכנית בטיחות. מרכז השלטון המקומי דחה מחויבות זו וטען כי מדובר בניסוח ארכאי של הפקודה שאינו משקף את המציאות החוקית כיום.

לאחר מותו של עובד בניין נוסף בשבוע שעבר, במהלך העבודות לבניית אולם ספורט בבית הספר נופי ים בתל אביב, השיבה העירייה לדבר ראשון ואמרה כי "לא ניתן להעביר את האחריות לנושא לרשויות המקומיות מבלי שיש להן תשתית, אמצעים ותקציבים הנחוצים לעשות כן – לא מדובר בבעיה תל אביבית כי אם בסוגיה כלל ארצית, והמכתב המדובר נשלח על ידי ראשי השלטון המקומי אשר עמדתם ברורה. אכן קיימת בעיה כלל ארצית בנושא הפיקוח על אתרי בנייה כאשר האחריות על הבטיחות באתרים הינה בסמכות ממשלתית במשרד העבודה והכלכלה. על הממשלה לממש את אחריותה ולטפל בנושא בצורה מערכתית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!