דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קצבאות הנכות

קצבאות הנכות / ראש הממשלה נפגש עם ארגוני הנכים שמתנגדים להסכם העלאת הקצבאות

בזמן שהעלאת קצבאות הנכות מתעכבת, נפגש אמש (ד') נתניהו עם נציגי שלושה ארגונים, קטנים יחסית, המתנגדים לו | גורם שהשתתף בפגישה: "רה"מ שמע פרטים שלא היה מודע להם" | האם נתניהו מנסה לסגת מהסכם הקצבאות עליו בירך?

רה״מ בנימין נתניהו (צילום: אוהד צוויגנברג / פלאש 90).
רה״מ בנימין נתניהו (צילום: אוהד צוויגנברג / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

האם ראש הממשלה, בנימין נתניהו מנסה למצוא דרך לצאת מהמתווה להעלאת קצבאות הנכות? לפני כשבועיים חשפנו "בדבר ראשון" כי הקואליציה מקדמת הצעות חוק הסותרות התחייבויות הממשלה לנכים במשא ומתן. המהלך קודם עד לפני שבועיים על ידי יושב ראש וועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו). עתה נראה כי ניסיון הממשלה להתחמק מההסכם שחתמה מול הנכים עולה מדרגה, כאשר נתניהו עצמו מוביל את המהלך.

נתניהו נפגש אמש (רביעי) עם משה בר מפורום הנכים בליכוד, אבנר עורקבי מארגון אהב"ה ושמחה בניטה מעמותת מזור, שהעלו בפניו טענות והשגות על המתווה אליו הגיעו ארגוני הנכים והממשלה, תוך התייצבות של ההסתדרות לצד הנכים, לפני כחודש וחצי. יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), שהיה חלק מצוות המשא ומתן שגיבש את המתווה, השתתף גם הוא בפגישה אתמול.

על פי גורם שהשתתף בפגישה אמש, נציגי ארגוני הנכים הסבירו לראש הממשלה כי המתווה הנוכחי מפלה בין סוגי נכויות שונות, והביעו התנגדות לכך שעל פי ההסכם תיפרס העלאת הקצבה על פני ארבע פעימות, ולקיזוז הקצבה הצפוי לנכים שייצאו לעבוד. אחרי הפגישה הדגישו דוברים שונים לכתבים כי נציגי הנכים העלו טענות נגד ההסכם ש"ראש הממשלה לא היה מודע להן".

טענה נוספת שעלתה מצד הנכים היא שביחס לעובדה שיש עודפי גבייה, אפשר להעביר לנכים יותר מה-4.2 מיליארד שהוסכם עליהם במתווה.
כזכור, המתווה להעלאת הקצבאות הוא תוצאת משא ומתן מרתוני, בו השתתפו ארגוני הנכים הגדולים, חברי כנסת מכל צידי הקשת הפוליטית  – ח"כ ביטן, ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון – כמו גם פרופ' ירון זליכה, שעמד בראש ועדה שמינה שר האוצר משה כחלון לבדיקת העניין. לאור העובדה שמדובר במתווה שהושג בהסכמה רחבה כל כך, עולה השאלה מדוע מתעניין לפתע ראש הממשלה בארגונים קטנים יחסית שמתנגדים למתווה.

כאמור, הממשלה והנכים הגיעו, בסוף חודש ספטמבר, למתווה מוסכם, אבל מאז הוא לא קודם בציר החקיקה, טרם פורסם תזכיר חוק ואין תאריך לדיון בנושא בוועדת העבודה והרווחה. על פי המתווה הפעימה הראשונה אמורה לעבור ב-1 בינואר 2018, אך הסבירות שכך אכן יקרה, נראית נמוכה נכון לעכשיו.

נעמי מורביה, ממטה מאבק הנכים אמרה בתגובה לפגישה שקיים ראש הממשלה, כי "המטה מברך את ראש הממשלה על כך שמצא זמן, למרות עיסוקיו הרבים והמתיחות הביטחונית, להיפגש עם חבורת אנשים שכל מטרתם לקעקע, מסיבות של אגו, הסכם המיטיב עם מירב האנשים המקבלים קצבת נכות".

עוד הוסיפה כי "מטה מאבק הנכים ימשיך להוביל, בשיתוף עם שר הרווחה חיים כץ, אבי ניסנקורן יו"ר ההסתדרות וח"כ דוד ביטן, את ההסכם שהושג ב-28 בספטמבר, שמהווה הישג היסטורי, השובר את תקרת הזכוכית תחתיה חיים הנכים מאז קום המדינה".

מארגון "נכה לא חצי בן אדם" נמסר כי "אנחנו מברכים את ראש הממשלה על רגישותו לנושא. אנו מקווים שיקדם במהרה את המתווה שנחתם בערב יום הכיפורים בין אלכס פרידמן, נציגי ארגוני הנכים, נציגי הממשלה, יו"ר הקואליציה דוד ביטן ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן".

האם יתכן שנתניהו מבצע סיבוב פרסה ומנסה לסגת מהמהלך החברתי שהממשלה כבר הספיקה להתגאות בו, בדמות העלאה דרמטית של קצבאות הנכות? האם לאחר מחאה ציבורית, חסימות כבישים, שתי וועדות ממשלתיות בראשות שני פרופסורים שונים, עדכונים בממשלה והודעות לעיתונות, נחשף לפתע מידע שראש הממשלה "לא היה מודע לו" והעלאת הקצבאות תידחה?

נתניהו כבר הצליח בעבר לסגת ממהלכים אותם קידם בעצמו (נושא תאגיד השידור הציבורי, ש"חמק לו בצוק איתן" הוא דוגמא בולטת לכך), ולכן – לא מן הנמנע שזה בדידוק מה שראש הממשלה, אשר ידוע כמתנגד אדוק להעלאת קצבאות, מנסה לעשות במקרה זה.

ארגוני הנכים, לעומת זאת, כבר נערכים לחידוש המאבק. ח"כ אילן גילאון (מרצ) התעריע כי אם תזכיר החוק לא יפורסם יפעל לקידום הצעת החוק הפרטית שלו. ארגון "נכה, לא חצי בן אדם" חידש את המהלך המשפטי שלו בדמות העתירה לבג"ץ. יתכן מאד שנראה בקרוב את שובם של הפקקים בצירים הראשיים, עת יחסמו על ידי המוחים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!