דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המאבק להעלאת קצבאות הנכות

מאבק קצבאות הנכות / יש הסכמה: העלאת הקיצבאות ב-1,800-700 ש"ח לחודש בתוך 3 שנים

בתום פגישה מרתונית לתוך הלילה סיכמו אבי שמחון, ארגוני הנכים, חברי הכנסת ביטן וגילאון ויו"ר ההסתדרות ניסנקורן על מתווה משותף, שיחל בינואר הקרוב | אחרי 16 שנים של הקפאה, לקצבאות הנכות יתווספו 4.2 מיליארד ש"ח בשלוש שנים, והן יוצמדו לשכר הממוצע | ניסנקורן: "עשינו היסטוריה חברתית במדינת ישראל"

משתתפי פגישת המו"מ בנושא קצבאות הנכים עם חתימת ההסכם, 29 ספטמבר 2017. נעמי מורביה במרכז. צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות
משתתפי פגישת המו"מ בנושא קצבאות הנכים עם חתימת ההסכם, 29 ספטמבר 2017. נעמי מורביה במרכז. צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בתום פגישה מרתונית שארכה כ-12 שעות הגיעו נציגי הממשלה, הכנסת, ארגוני הנכים וההסתדרות להסכמות בנוגע להעלאת קיצבאות הנכות. גורם המעורב במגעים מסר ל"דבר ראשון" כי על פי הסיכומים יועברו בשלוש השנים הבאות 4.2 מיליארד ש"ח להגדלת קצבאות הנכים מעבר לגידול הטבעי – בינואר אחת לכל שנה. לאחר שלושת הפעימות תעלה הקצבה מ-2,342 ש"ח בחודש (הסכום המשולם כיום) ל-3,800 עד 4,500 ש"ח לחודש. בתום ההעלאה – כלומר החל משנת 2021 – תוצמד העלייה בקיצבה לעלייה בשכר הממוצע במשק. ההעלאה ומנגנון ההצמדה מגיעים לאחר 16 שנה בהן קצבת הנכות כמעט ולא עלתה.

יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר בתום המו״מ: ״עשינו היסטוריה חברתית במדינת ישראל. שיפרנו דרמטית את מצבם הכלכלי של אוכלוסיית הנכים. ברצוני להודות לשר האוצר משה כחלון וליו״ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, לפרופסור אבי שמחון מטעם ראש הממשלה וליוזם הצעת החוק ח"כ אילן גלאון, שעשו כל מאמץ בכדי שנגיע להסכם ההיסטורי ערב יום הכיפורים. ארגוני הנכים גילו נחישות ואחריות במאבקם לצדק חברתי".

מארגוני הנכים שהשתתפו במפגש נמסר כי "ארגוני הנכים מברכים על ההסכם ההיסטורי שנחתם הלילה. מדובר בהסכם חברתי חשוב ביותר, אנו מודים מקרב לב ליו״ר ההסתדרות ניסנקורן ליו״ר הקואליציה דוד ביטן וח"כ אילן גילאון, לפרופ' שמחון וממשלת ישראל על הענותם ומתן פתרון למצוקתנו הקשה".

עם זאת, בחלק מארגוני הנכים ביקרו את המתווה על כך שלא השיג את יעד המחאה של הנכים – השוואת הקיצבאות של כלל הנכים לגובה שכר המינימום, העומד על 5,000 ש"ח. לביא נאור, דובר ארגון "הנכים הופכים לפנתרים" האחראי לחסימות הכבישים אמר בראיון לגלי צה"ל כי מדובר ב"מתווה גרוע, עבדו עלינו. בושה וביזיון לארגוני הנכים – נמשיך לחסום את הכבישים".

מההסתדרות נמסר כי סוכם על העלאת קצבת הנכות החל מינואר 2018 ועד לינואר 2021, בסכומים שמוערכים בהבשלה מלאה של 700-1,800 שקל בחודש (הסכומים הינם אומדן על בסיס מסגרת התקציב שהוסכמה). מדובר בשיפור מצבם של 244 אלף נכים בישראל. הנכים הקשים ביותר, הזקוקים להשגחה צמודה, והזכאים לקצבת השירותים המיוחדים ב-2 הרמות הגבוהות של המוגבלות (שר"מ) יקבלו כ-4,500 שקל בחודש. נכים עם 100% אי כושר השתכרות ומעל 80% נכות רפואית יקבלו כ-4,050 שקל בחודש. נכים עם 100% אי כושר השתכרות ו-50% עד 79% נכות רפואית יקבלו כ-4,000 שקל בחודש. נכים עם 100% אי כושר השתכרות ו-40% עד 49% נכות רפואית יקבלו כ-3,800 שקל בחודש. נכים עם 60%-74% אי כושר השתכרות יקבלו בין כ-2,100 שקל לבין כ-2,400 שקל בחודש.

על פי הסיכומים, בשנים שבהן תהיה פעימה יקבל כל נכה את הגבוה מבין השניים – העלאה בגובה הפעימה או הצמדה של הקצבה הנוכחית שהוא מקבל לשכר הממוצע במשק, אחרי התקופה הזאת, זה יוצמד לשכר הממוצע במשק. נכה שיצא לגמלאות יוכל לבחור בין גמלת זקנה לקצבת נכות.

ה'דיסריגארד' – כלומר ההכנסה שממנה ומעלה תקוזז הקצבה מנכים היוצאים לעבוד – יעלה מח-2,800 ש"ח כיום ל-4,300 ש"ח בשתי פעימות: בינואר 2018 לסכום של 4,000 ₪ ובינואר 2019 לסכום של 4,300 ₪. מדובר בהחלטה משמעותית עבור נכים המסוגלים לעבוד אך חוששים לאבד חלק מקצבתם בעקבות יציאתם לעבודה. הצדדים הסכימו כי תיבחן ההשפעה של העלאת הדיסריגרד, ואם ימצא בתום התהליך השפעה חיובית – הממשלה תשקול בחיוב העלאה נוספת עד לסכום של 5,300 ₪.

בנוסף סוכם על הוספת 150 מיליון ש"ח נוספים לקצבאות נכים ילדים, והקצאת 75 מיליון ש"ח לטובת עידוד תעסוקה של אנשים עם מוגבלויות בשלוש השנים הקרובות – מתוכם 20 מיליון ב-2019.

עוד סוכם על הוספת של 300 מיליון שקל לשמירה על קצבאות הנכות גם בזקנה. זאת מאחר שכיום צריכים הנכים הקשישים לבחור בין שמירה על קצבת הנכות וויתור על קצבת הזיקנה, או להיפך. בחירה בקצבת הזיקנה מייצרת פגיעה בגובה הסכום שמקבלים הנכים הקשישים. ההסכמה על התוספת נועדה למנוע פגיעה זו.

עיגון ההסכמות ייעשה בחקיקה במושב הכנסת הקרוב שיחל באוקטובר, והעברת החוק בקריאה שלישית בדצמבר, כך שבינואר יקבלו הנכים את הקיצבה המוגדלת.

בפגישה, שהחלה אתמול (חמישי) בשעות הצהריים השתתפו ראשי ארגוני הנכים, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, יו"ר הקואליציה דוד ביטן, ח"כ אילן גילאון ופרופ' ירון זליכה, שעמד בראש ועדה לבחינת העלאת קצבאות הנכים שמסקנותיה נגנזו.

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן אמר: ״ההסכם מהווה בשורה אמיתית לנכים, מדובר בהישג שמעלה את קצבאות הנכות ומאפשר לציבור הנכים לשוב להתפרנס בכבוד מבלי לאבד את קצבת הנכות. נדבך חשוב נוסף הוא שהוספנו לתקציב הכולל תוספת של 150 מיליון שקלים לילדים נכים. אין חשוב וצודק יותר מההסכם הזה שהגענו אליו ובערבו של יום הכיפורים הדבר מקבל משנה תוקף כאשר אוכלוסייה שכל כך זקוקה לסיוע תקבל אותו לאחר יותר מ-15 שנים".

ח"כ אילן גילאון (מרצ), יוזם הצעת החוק להשוואת קצבת הנכות לשכר המינימום, אמר בתום הפגישה כי "אנחנו בדרך להסכם. זהו הישג היסטורי, גם אם לא כל תאוותנו בידינו – ארגוני הנכים הגיעו להסכמה, והם מועצת גדולי התורה שלי. בראשון לינואר הנכים יראו את הכסף בבנק".

אלכס פרידמן, ממובילי המאבק ויו"ר 'נכה לא חצי בן אדם' אמר בסיום הפגישה כי "ניצחנו את הדיפרנסציה וגם את מבחן ההכנסה והוספנו סעיפים המשפרים את מצבם של הילדים והקשישים הנכים. זהו יום שמח לחברה הישראלית, יום שבו החברה הפכה לשוויונית ובריאה יותר. אני מודה ליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן על ההצטרפות והתמיכה המכרעת במאבק. דוד ביטן, אילן גלאון, פרופ' אבי שמחון וראש הממשלה בנימין נתניהו שנרתמו ובאו לקראת ציבור הנכים."

במהלך הפגישה הופצו מספר הודעות סותרות – חלקן בישרו על התקדמות במגעים וחלקן על פיצוץ. אחת המחלוקות המרכזיות בין הצדדים נגעה לסוגיית האוניברסליות של הקיצבה, כלומר האם הקיצבה תועלה לכלל הנכים או לחלקם. כך למשל, בשעות הערב אמר ח"כ אילן גילאון (מרצ) כי "בינתיים נגמר ללא הסכמה אחרי 6 שעות דיון. לא הגענו להבנות". גילאון הוסיף כי "אבי ניסנקורן עשה את כל המאמצים הוא גם ימשיך במאמצים האלה, אני חושב שאי אפשר להפריז בחשיבות זה שההסתדרות נכנסה לתמונה."

ביום ראשון הקרוב צפויה הממשלה לדון במתווה של הצוות בראשות שמחון, אך בניגוד לנהוג כאשר הממשלה דנה במסמכים או בדו"חות – הצעת שמחון לא פורסמה לציבור עד היום באופן רשמי. פניית "דבר ראשון" למשרד ראש הממשלה לקבל את המתווה שיוצג בישיבת הממשלה נענתה בשלילה. ייתכן כי במשרד ראש הממשלה המתינו לתוצאות השיחות היום כדי לאפשר הצגה של מתווה מוסכם בישיבת הממשלה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!