דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טרור

בארץ / חוק "עונש מוות למחבלים" יעלה בקרוב להצבעה טרומית בכנסת

החוק עבר אמש (א') בפורום ראשי הקואליציה וכעת יעבור לכנסת | הערכה: היועמ"ש יתקשה להגן על החוק בבג"ץ | ח"כ נחמן שי: "חוק עונש מוות יזמין לחץ בינלאומי שישראל לא תוכל לעמוד בו בעת זו. כל זאת למען שרידות הקואליציה?"

שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל  פלאש90)
שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל פלאש90)
שי ניר

חוק עונש מוות למחבלים אושר אתמול (ראשון) בפורום ראשי הקואליציה ויעלה להצבעה בכנסת. בעקבות דרישת שר הביטחון ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, פורום ראשי מפלגות הקואליציה אישר באופן חסר תקדים את הצעת חוק עונש מוות למחבלים של ישראל ביתנו והורה להביא את הצעת החוק להצבעה בקריאה טרומית בכנסת.

הצעת החוק אותה מקדם ח״כ רוברט אילטוב, יו״ר סיעת ישראל ביתנו נועדה להכניס תיקון לחוק העונשין המתיר בנוסחו הנוכחי להטיל עונש מוות על מחבלים – "למורשע ברצח בנסיבות טרור" אך רק בהחלטת פה אחד בהרכב של חמישה שופטים. התיקון אותו אילטוב מקדם אומר שבבתי הדין הצבאיים, שהם סמכות השיפוט של פלסטינים בשטחים הכבושים, ההחלטה על עונש מוות תהיה בהחלטה של רוב בלבד ולא תחייב החלטה בפה אחד.

חשוב להדגיש, ולהבדיל כמה הבדלות, כי הניסיון האחרון של כנסת ישראל לחוקק את חוק ההסדרה שנועד להסדיר את מעמדם של אלפי מבנים לא חוקיים ביהודה ושומרון – חוק התקף לשטחים הכבושים בלבד, לא זכה להגנת היועץ המשפטי לממשלה בעתירה בבג"צ ואחת מטענותיו הייתה כי "מדובר בהסדר הסוטה במובהק מהסדרים מוכרים ומושרשים בדיני האזור ובישראל". קשה לראות כיצד החוק הנוכחי יצליח לעבור את מבחן בג"ץ בתנאים אלה.

״החקיקה צריכה להיות פשוטה מאוד וברורה מאוד – מחבל שמגיע במטרה לרצוח אזרחים חפים מפשע, דינו מוות" אמר אילטוב לאחר ההחלטה בישיבת ראשי סיעות הקואליציה והוסיף שמדובר ב"תיקון עוול היסטורי". עוד אמר אילטוב כי הוא "מצפה מכל חברי הכנסת להצביע בעד החוק, זה לא עניין של ימין או שמאל, זה עניין של צדק״.

ליברמן התייחס להצבעה ואמר כי "הרצח של סמל רון יצחק קוקיא ז"ל מוכיח שוב את הצורך בהנהגת חוק עונש מוות למחבלים. עונש מוות למחבלים יהיה כלי הרתעתי משמעותי. אסור לנו לאפשר שמחבלים יידעו שאחרי רצח שביצעו, הם יישבו בבית הסוהר, ייהנו מתנאים כאלו ואחרים ואולי ישתחררו בעתיד. המאבק שלנו בהם חייב להיות נחוש מאוד".

דבורה גונן, ראשת פורום 'בוחרים בחיים' של משפחות שכולות, אמרה בתגובה כי "לא מדובר ביום שמח מבחינתנו, אך לפחות מדובר ביום של עשיית צדק. מעל שנה שהפורום שלנו פועל ביתר שאת לבלימת הטרור בכלים אזרחיים, וחקיקת גזר דין מוות למחבלים היה הראשון במעלה שכן יש בו כדי לעורר ברוצח מחשבות שניות טרם הפעולה. זה מה שאנו רוצים. להגן על החיים. אנו קוראים לראש הממשלה, לשר הביטחון ולשרת המשפטים לא לנוח ולא להתקפל עד סיום תהליך החקיקה".

מתן פלג, יו״ר תנועת "אם תרצו", שתנועתו פעלה בחודשים האחרונים לחידוש תהליך החקיקה של גזר דין מוות למחבלים ברך את הממשלה ואמר כי "מדינת ישראל צעדה היום צעד ענק קדימה במאבקה בטרור. חקיקת גזר דין מוות למחבלים הוא הצעד החשוב ביותר ביצירת חבילת הרתעה אמיתית ממנה כל מחבל פוטנציאלי עשוי לחשוש".

ח״כ ד״ר נחמן שי (המחנה הציוני), חבר ועדת חוץ וביטחון בתגובה לחוק עונש מוות למחבלים: ״לאורך ההיסטוריה היו מחבלים רבים הראויים לעונש מוות ובכל זאת המדינה נמנעה מלהטיל זאת. עונש מוות אינו מרתיע, אלא יוצר גיבורי טרור. לכן, בעולם המתורבת אליו אנו שייכים מטילים מאסרי עולם אך נמנעים מעונש מוות. ח"כ שי הוסיף: "עונש מוות יזמין לחץ בינלאומי שישראל לא תוכל לעמוד בו בעת זו. כל זאת למען שרידות הקואליציה?"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!