דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בג"צ

חוק ומשפט / הקבינט: גופות מחבלים לא יוחזרו, נבקש דיון נוסף בבג"ץ

זאת בהתאם להמלצת היועמ"ש | עוד הוחלט כי עד שייקבע דיון נוסף, לא תקודם חקיקה בנושא | משפחת גולדין: "החלטה אומללה המשדרת רפיסות" | בשבוע שעבר קבע בג"ץ כי למדינה אין סמכות להחזיק את הגופות והקציב חצי שנה לתיקון החוק

נתניהו וליברמן (צילום: ארכיון: פלאש90)
נתניהו וליברמן (צילום: ארכיון: פלאש90)
שי ניר

הקבינט המדיני-ביטחוני קיבל את המלצת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לבקש דיון נוסף בבג"ץ בנושא גופות מחבלים, זאת בתום דיון שהתקיים הבוקר (שני).
במהלך הדיון, הבהירו שרי הקבינט שגופות המחבלים לא יוחזרו, ושהעקרונות המפורטים בדעת הרוב שפרסם הרכב השופטים בשבוע שעבר אינם מקובלים מקובלים עליהם. עוד נמסר בהודעת הקבינט, כי הליכי חקיקה לא יקודמו בשלב זה, עד לקבלת תשובה מבית המשפט לקיום דיון נוסף.

הוריו של סגן הדר גולדין, המוחזק בידי חמאס בעזה, הביעו זעם  על החלטת הקבינט. ד"ר לאה ופרופ׳ שמחה גולדין אמרו כי "ראש הממשלה נתניהו והקבינט בחרו להיכנע שוב לחמאס. ההחלטה שלא לקדם חוק המאפשר החזקה בגופות מחבלים והפעלת לחץ על חמאס היא החלטה אומללה המשדרת לאויב רפיסות וחולשה. אנו קוראים לנתניהו והשרים בקבינט לקרוא את הודעותיהם מיום חמישי האחרון ולא לזנוח את הליך החקיקה. כדי להחזיר את הדר ואורון הביתה צריכה ההנהגה הישראלית לגלות אומץ ונחישות".

ביום חמישי האחרון, קבעו שופטי בג"ץ כי למדינת ישראל אין את הסמכות להחזיק גופות מחבלים לצורכי משא ומתן מאחר ואין חקיקה סדורה בנושא. יחד עם זאת, ניתנה למדינה שהות בת חצי שנה לחוקק חוק בנושא "שיעמוד בסטנדרטים של הדין הישראלי והדין הבינלאומי". השופטים הוסיפו כי אם לא יחוקק החוק, "גופות המחבלים יוחזרו למשפחותיהם".

בסוף שנת 2016 החליט הקבינט המדיני בטחוני כי ככלל המדינה תשיב גופות מחבלים למשפחותיהם למעט שני חריגים: גופות מחבלי ארגון הטרור חמאס שישמשו כקלפי מיקוח במו"מ לשחרור עתידי של גופות חיילים ושבויים ישראלים המוחזקים בידי הארגון, וגופות מחבלים שביצעו פיגוע חריג במיוחד.

מאז ועד היום הוחזרו, בהתאם להחלטה, כארבעים גופות מחבלים, ותשע גופות בלבד מוחזקות בידי ישראל. לטענת המדינה, החזקת גופות אלו "עשויה לסייע בהשגת עסקה קונקרטית לחילופי גופות ושבויים עם ארגון חמאס להשבת גופות חיילי צה"ל סגן הדר גולדין ז"ל וסמ"ר אורון שאול ז"ל ואזרחי ישראל המוחזקים ברצועת עזה אברה מנגיסטו והישאם אל סייד".

"מדובר בהחלטה בעייתית מאוד של בג"ץ. אסור לתת לחמאס מתנות חינם" אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בתגובה לפסיקה, והוסיף כי שרי הקבינט והיועץ המשפטי יתכנסו "לדיון מיוחד כדי למצוא פתרונות מעשיים וחוקיים, להמשך הפעלת הלחץ על החמאס".

שרת המשפטים איילת שקד כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי תפיץ תזכיר חוק תיקון לחוק המאבק בטרור, שמאפשר החזקת גופות לצורכי מו"מ והוסיפה, "עמדת היועמ"ש הייתה שאין צורך בתיקון חקיקה, אולם לאור פסיקת בג"ץ נתקן את החוק". בהודעה משותפת עם שר החינוך נפתלי בנט אמרו השניים כי "בג״ץ שגה בקביעתו…אנו במלחמה נגד ארגוני טרור רצחניים, ולא ניתן להילחם בהם עם ידיים קשורות. על כן באופן מיידי נוביל חקיקת חוק שיאפשר החזקת גופות, ונדאג שגופות המחבלים לא תועברנה למשפחותיהם, ללא שחרור בנינו הדר גולדין, אורון שאול והאזרחים שבידי חמאס".

כיום, כאמור, החליט הקבינט שלא לקדם הליכי חקיקה בנושא עד שיתקיים דיון נוסף בבג"ץ.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!