דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שווארמה

אירופה / הצעת חוק למניעת מכירת שווארמה נפלה בפרלמנט האירופי בהפרש זעום

בתהליך הכנת השווארמה נעשה לעתים שימוש בפוספט - חומר הגורם למחלות לב וכלי דם | "היה קצת מתח, לא אשקר לך. בכל זאת, מדובר כאן בפרנסה שלנו. אבל יש כאן אינטרס של הרבה מאוד תעשיות יחד, זה לא רק בעלי דוכני השווארמה עצמם"

שווארמה. העובד דרש תשלום עבור 60 שעות נוספות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
שווארמה. העובד דרש תשלום עבור 60 שעות נוספות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

חובבי השווארמה באירופה יכולים לנשום לרווחה. הפרלמנט האירופי דחה ברוב זעום הצעת חוק שביקשה לאסור את מכירת השווארמה ברחובות אירופה עקב השימוש הנעשה בהליך ההכנה של השווארמה בפוספט, חומר המסייע לשימור וריכוך הבשר. לטענת מגישי החוק הוכיחו מחקרים בריאותיים כי הפוספט, הנחשב כחומר כימי, גורם לשיעורים גבוהים של מחלות לב וכלי דם, ומהווה סיכון בריאותי משמעותי לתושבי היבשת.

החוק האירופי אוסר את השימוש בפוספט במוצרי מזון, לרבות במוצרי בשר קפוא, ולכן נאלצה הנציבות האירופית לחוקק חוק מיוחד שיאפשר את המשך השימוש בפוספט בשווארמה הטורקית. "השימוש בפוספט הוא צורך טכנולוגי לקשירת חתיכות הבשר יחד, על מנת לאפשר להן להפשיר ולהתבשל באופן הומוגני" נכתב בלשון הסעיף המיוחד בחוק שאיפשר את המשך השימוש בפוספט. עם זאת, וועדת הבריאות של האיחוד האירופי הצביעה בתחילת החודש בעד ביטול הסעיף המיוחד כאשר 32 מחברי הוועדה תמכו בביטולו בעוד 22 התנגדו.

בכל פעם צץ מחקר אחר שטוען משהו חדש. אם היינו צריכים לאכול או לשתות לפי כל המחקרים שמתפרסמים, אני חושב שהיינו גוועים ברעב מאוד מהר – ג'אסר אל חוסיין

בעקבות הסרת הסעיף המיוחד שאיפשר את השימוש בפוספט, החליטו חברי הפרלמנט האירופי מטעם מפלגות הירוקים להעלות להצבעה את הצעת החוק שקבעה כי יש לאסור לחלוטין את מכירת השווארמה באירופה על מנת להגן על הצרכנים מצריכת הפוספט. תומכי החרם היו זקוקים ל-376 תומכים על מנת להשיג את מטרתם ולהביא לכך שדוכני השווארמה באירופה ייעלמו מהרחובות, אולם בסופו של דבר זכתה הצעת החוק רק לתמיכתם של 373 מחברי הפרלמנט האירופי, בעוד 272 התנגדו לה ועוד 30 נמנעו.

"זהו יום עצוב לזכויות הצרכן. הן נרמסו לחלוטין" אמר חבר מפלגת הירוקים הבלגית, ברט סטייס, לאחר ההצבעה. לעומתם, חברי "מפלגת העם האירופית" התנגדו לאיסור מכירת השווארמה ולאחר ההצבעה צייצו בחשבון הטוויטר של המפלגה כי "הצלנו את הקבאב שלכם. בבקשה". בהודעה שפרסמה המפלגה היא טענה כי "האיסור על שימוש בפוספט לא היה מוצדק מאחר והפוספט משמש כתוסף גם במוצרי מזון אחרים".

דוכן שאוורמה ברומניה (צילום: Hadrian / Shutterstock.com)
דוכן שאוורמה ברומניה (צילום: Hadrian / Shutterstock.com)

למרות הדרמה סביב ההצבעה בפרלמנט האירופי, ההערכה היא כי גם אם הצעת החוק היתה עוברת היו מוצאים יצרני הבשר דרכים אחרות לשמר את הבשר הקפוא, כך שדוכני השווארמה לא היו נעלמים לחלוטין מאירופה. השווארמה, או בשמה הנפוץ באירופה "דונר קבב", נחשבת לאחד המאכלים האהובים על תושבי היבשת.

גם אם היו אוסרים את השימוש בפוספט, אני בטוח שהיינו מוצאים פתרון אחר. אני מניח שמוכרי השווארמה היו צריכים לחזור לשיטות המסורתיות של ההכנה, ללא שימוש בחומרים אחרים מלבד בשר ותבלינים – ג'אסר אל חוסיין

ג'אסר אל חוסיין, 54, עזב בגיל צעיר את לבנון על מנת ללמוד הנדסת אלקטרוניקה בעיר קרקוב בפולין. לאחר שסיים את לימודיו החליט אל חוסיין לפתוח מסעדת שווארמה בכיכר המרכזית בעיר. גם הוא לא שיער את האהבה הגדולה של תושבי היבשת למאכל הבשר הטורקי, וכיום הוא מחזיק בשלוש מסעדות שווארמה מצליחות במרכז קרקוב.

בראיון ל"דבר ראשון" הוא טוען כי גם אם הצעת החוק היתה עוברת, דוכני השווארמה לא היו נעלמים מרחובות אירופה כל כך מהר. "אני עצמי לא משתמש בפוספט או חומרים אחרים, אלא משמש בבשר ותבלינים בלבד ומכין הכל בשיטות מסורתיות, כך שמבחינתי לא היה שום הבדל גם אם החוק היה עובר. גם אם היו אוסרים את השימוש בפוספט, אני בטוח שהיינו מוצאים פתרון אחר. זה לא היה הסוף של מכירת השווארמה באירופה. תמיד מוצאים פתרון חלופי. אני מניח שמוכרי השווארמה היו צריכים לחזור לשיטות המסורתיות של ההכנה, ללא שימוש בחומרים אחרים מלבד בשר ותבלינים" הוא אומר בביטחון.

לא חששת ממצב בו היית נאלץ לסגור את המסעדות שלך אם הצעת החוק היתה עוברת?

"היה קצת מתח, לא אשקר לך. בכל זאת, מדובר כאן בפרנסה שלנו. אבל יש כאן אינטרס של הרבה מאוד תעשיות יחד, זה לא רק בעלי דוכני השווארמה עצמם. יש את יצרני הבשר, הסלטים, מכונות לתעשיית המזון, מיסים שאנו משלמים, יש הרבה מאוד גורמים שהיו יכולים להיפגע בצורה קשה אם הצעת החוק היתה עוברת, ולכן אין לי ספק שהיו מוצאים פתרון חלופי. תעשיית השווארמה, ובכלל תעשיית המזון המהיר, היא אחת הפופולריות והחשובות באירופה. אני בטוח שהצרכנים היו זועמים אם היו לוקחים מהם את השווארמה, וכך גם כל מי שקשור לתעשייה הזו ומסביבה. כך שאין לי ספק שהלחצים מסביב היו גורמים למציאת פתרון אחר במקרה והיו אוסרים את השימוש בפוספט".

על המחקרים שטענו כי החומר הכימי עלול לגרום למחלות לב וכלי דם, מגיב אל חוסיין בביטול. "בכל פעם צץ מחקר אחר שטוען משהו חדש. אם היינו צריכים לאכול או לשתות לפי כל המחקרים שמתפרסמים, אני חושב שהיינו גוועים ברעב מאוד מהר" הוא צוחק.

אלא שאל חוסיין עוד עלול לגלות שהצחוק שלו היה מעט מוקדם מדי. למרות דחיית הצעת החוק על ידי חברי הפרלמנט האירופי, הודיעה הסוכנות האירופית לבטיחות במזון כי תפתח בחקירה סביב השימוש בפוספט במוצרי מזון, במטרה לקבוע באופן סופי האם מדובר בסיכון בריאותי לצרכנים. בשנים האחרונות פורסמו שני מחקרים גדולים, בגרמניה וארה"ב, שקבעו כי ישנו קשר הדוק בין צריכת מזון המכיל פוספטים למחלות לב וכלי דם.

גם קנן קויונצו, אחד מראשי האיגוד הגרמני של יצרני ה"דונר קבב", אמר כי אם הצעת החוק היתה עוברת היה מדובר בפגיעה אנושה בכלכלה האירופית. "מעל למאה אלף בני אדם עובדים בתעשיית הקבב באירופה, שמגלגלת סכומים של 16.5 מיליארד דולר בשנה. כל החלטה תהיה בעלת השפעה קריטית על התעשייה כולה" אמר קויונצו לסוכנות הידיעות הטורקית "אנדולו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!