דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אוסטריה

ישראל - אוסטריה / קו אדום: ישראל תחרים שרים ממפלגת הימין הקיצוני 'החרות' האוסטרית

המפלגה, עם עבר נאצי וגזעני ברור, תהיה שותפה, בפעם השנייה בתולדותיה, בממשלה האוסטרית | החלטת משרד החוץ היא לקיים קשרים רק עם הדרגים המקצועיים, במשרדים בראשם יעמוד שר מהמפלגה

Protestors hold a poster with new Chancellor Sebastian Kern and new Vice Chancellor Heinz-Christian Strache at a demonstration during the swearing-in ceremony of the new Austrian government led by a conservative and a nationalist party in Vienna, Austria, Monday, Dec. 18, 2017. (AP Photo/Ronald Zak)
Protestors hold a poster with new Chancellor Sebastian Kern and new Vice Chancellor Heinz-Christian Strache at a demonstration during the swearing-in ceremony of the new Austrian government led by a conservative and a nationalist party in Vienna, Austria, Monday, Dec. 18, 2017. (AP Photo/Ronald Zak)
שי ניר

בעקבות האיחוד הקואליציוני בממשלת אוסטריה, הכולל את מפלגת הימין הקיצוני 'החירות', הודיעה ישראל כי תחרים את שרי המפלגה.

בהודעת משרד החוץ נמסר כי ראש הממשלה ושר החוץ, בנימין נתניהו, יקיים קשר ישיר עם הקנצלר האוסטרי הנבחר השייך ל'מפלגת העם', ולעת הזו, תקיים ישראל קשרי עבודה עם הדרג המקצועי במשרדי הממשלה שבראשם עומד שר ממפלגת 'החרות', ולא עם השרים עצמם. במשרד החוץ מבקשים להדגיש כי, מדינת ישראל מחויבת למאבק באנטישמיות ולהנצחת זיכרון השואה.

שלטי בחירות בווינה, אוסטריה (צילום: AP)
שלטי בחירות בווינה, אוסטריה (צילום: AP)

אתמול (שני) הושבעה הקואליציה באוסטריה לאחר חודשיים של מגעים, מאז הבחירות, בין סבסטיאן קורץ, ראש מפלגת הימין־מרכז 'מפלגת העם' (OVP), שקיבלה את מרב הקולות בבחירות לפרלמנט 31.7%, לבין היינץ כריסטיאן שטראכה, מנהיג מפלגת 'החירות' (FPO) שהפכה למפלגה שלישית בגודלה עם 25.9% מקולות הבוחרים. במסגרת ההסכם הקואליציוני מונה שטראכה לתפקיד סגן הקנצלר.

"מותחים קו אדום וברור"

יו״ר אגודת הידידות ישראל-אוסטריה בכנסת, ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) גיבה את נתניהו בהחלטתו ואמר כי, ״ראש הממשלה ושר החוץ נתניהו פעל נכון שאימץ את המלצת משרד החוץ להחרים את שרי הימין הקיצוני בממשלת אוסטריה" והוסיף, "למדינת ישראל  קשרים טובים וחשובים עם העם האוסטרי ועם נבחריו, אך בכל הקשור למפלגה עם עבר נאצי – אנו מותחים קו אדום וברור. גם ברמה הפרלמנטרית, לא נקיים קשרים עם חברי מפלגת הימין הקיצוני״.

יחד עם זאת ח"כ יהודה גליק (הליכוד), המקיים קשרים עם מפלגת החירות, ביקר את ההחלטה וכתב בחשבון הטוויטר שלו, "טעות קשה. חבל מאד שראש הממשלה נכנע לעמדות המסורתיות של פקידי משרד החוץ ולא הקשיב לאנשים שמכירים את הנפשות הפועלות מקרוב. קשה להבין מדוע הממשלה לא ראתה בעיה לקיים קשרים עם המפלגה הסוציאליסטית שעמדה בראש הממשלה הקודמת למרות שחברים בה היו מזוהים עם חמאס וחזית עממית אך מתקשה להיות בקשר עם שטראכה שבמשך העשור האחרון עשה כל אשר לאל ידה לנקות את מפלגתו מכל גורם נאצי גזעני או אנטישמי."

העבר נאצי, הווה אנטי-מוסלמי

מפלגת ה-FPO הקמה בשנת 1956, תחת הנהגתו של פקיד נאצי וקצין ס"ס לשעבר. היא נותרה בשולי הפוליטיקה האוסטרית עד לשנות התשעים, אז החלה התמיכה בה לגדול. בשנת 2013 זכתה המפלגה ל-20% תמיכה בבחירות לפרלמנט, ובשנת 2000 נכנסה לממשלה האוסטרית. זו הייתה הפעם הראשונה בה מפלגה עם עבר נאצי מובהק ישבה בקואליציה בממשלה אירופית, ומדינת ישראל החזירה את השגרירות מאוסטריה בתגובה לכך.

כיום עיקר התעמולה של המפלגה מכוונת כלפי המהגרים המוסלמים, אך קיימת בה מגמה אנטישמית מובהקת. שטראכה, יו"ר המפלגה, נוהג לצייץ בחשבון הטוויטר שלו קישורים לאתרי קונספירציה, בהן מופץ השקר האנטישמי לפיו ג'ורג' סורוס, משקיע יהודי הונגרי, עומד מאחורי משבר הפליטים באירופה. שטארכה הוא תומך מובהק של פוטין.

המפלגה טוענת להיות קו ההגנה של "התרבות הגרמנית" באוסטריה, כנגד הפלישה של מהגרים מוסלמיים אליה. שטראכה הצהיר כי יפעל לעצור את ההגירה למדינה, ולמנוע את גישתם של מהגרים למערכת הרווחה האוסטרית. בנוסף, הבטיחה המפלגה לאסור על חלוקת עותקי הקוראן בחינם במדינה, ולהגביל את יכולתם של מוסלמים להראות סמלים דתיים בציבור.

בשנים האחרונות, תחת הנהגתו של שטראכה, שינתה המפלגה את האסטרטגיה שלה ביחס לישראל, והחלה לתפוס עמדה ציבורית פרו-ישראלית. ב-2010 הכירה המפלגה בזכות קיומה של ישראל ובזכותה להיאבק נגד האיסלאם. באותה השנה אירחה המפלגה משלחת ישראלית בראשות ח"כ איוב קרא (ליכוד).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!