דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה בעולם

עבודה בעולם / העובדים במאוריציוס נאבקו - וזכו להעלאה משמעותית בשכר המינימום

השכר יועלה לסכום השווה ל-257 דולר בחודש - מהלך שיכפיל את שכרן של עשרות אלפי עובדות בתעשיית הטקסטיל באי | "זהו צעד בכיוון הנכון", אמר ראאז צ'וטו מהאיגוד המקצועי במאוריציוס | האיגודים ימשיכו להיאבק על שכר הולם למחיה

כנס עובדי טקסטיל מאוגדים במאוריציוס (Industriall)
כנס עובדי טקסטיל מאוגדים במאוריציוס (Industriall)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שנים ארוכות של מאבק, רשמו העובדים באי מאוריציוס הישג משמעותי: שכר המינימום על עבודתם יוכפל, ויתקרב לשכר הראוי למחיה. ממשלת האי אישרה בשבוע שעבר חבילת שכר מינימום חדשה, בהיקף של 9,000 רופי מאוריציוס לחודש, השווים ל-257 דולר ארה"ב, החל מה-1 בינואר 2018. זאת, לאחר שמשכורתם החודשית של חלק מהעובדים באי עמדה על 4,000 רופי בלבד (114 דולר). המשמעות – עובדות רבות באי, המועסקות במפעלי טקסטיל ומייצרות פריטי ביגוד לתאגידים בינלאומיים, יוכלו לעבוד פחות שעות כדי להשתכר שכר ראוי.

מאוריציוס היא מדינת אי קטנה באוקיינוס ההודי, הממוקמת מזרחית לאפריקה ולאי מדגסקר. המדינה מונה 1.158 מיליון תושבים. כוח העבודה במדינה עומד על כ-550 אלף עובדים. כמאה אלף מתוכם, מרביתם נשים (85%) הרוויחו פחות מ-130 דולר לחודש – שכר המאפשר קיום בתנאי עוני. במאוריציוס מפעלי טקסטיל רבים, בהם מועסקים כ-65 אלף עובדים, מתוכם 15 אלף מהגרים. מרבית העובדות (90%) הן נשים, וחלק גדול מהן השתכר עד כה כ-4,000 רופי (114 דולר) בחודש.

[mappress mapid="206"]

שכר המינימום החדש שאושר בממשלה הוא 8,140 רופי (232 דולר), אך תשלומי פיצויים שונים של הממשלה ורשות המסים במאוריציוס יביאו לכך שכלל העובדים באי ישתכרו לפחות כ-9,000 רופי. שר העבודה של מאוריציוס, סודש כליצ'ורן, התחייב מעל במת הפרלמנט כי אף עובד באי "לא ייקח הביתה פחות מ-9,000 רופי".

העבודה במפעלים נעשית בתנאי ניצול קשים כמו שעות נוספות רבות, עבודה בעמידה ממושכת ותנאי בטיחות ובריאות לקויים. ב-2014 פרסם עיתון בריטי כי החולצות עם המיתוג המחאתי "ככה נראית פמיניסטית" יוצרו על ידי אותן עובדות מנוצלות במאוריציוס. עליה בשכר המינימום של 9000 רופי ל-45 שעות עבודה בשבוע תפחית את מספר השעות הנוספות הנחוצות כדי להגיע לשכר המאפשר לשרוד כלכלית.

בשנים האחרונות ניהלו האיגודים המקצועיים באי מאבק להעלאת שכר המינימום לרמה המאפשרת תנאי מחיה הולמים. האיגודים דרשו שכר מינימום המאפשר קיום הולם, בסך 14,500 רופי (414 דולר). שכר המינימום החדש אמנם נמוך בשליש מהשכר שהגדירו האיגודים, אך מהווה קפיצה משמעותית.

"זהו צעד בכיוון הנכון", אמר ראאז צ'וטו מהאיגוד המקצועי במאוריציוס CMCTEU שמסונף לאיגוד הבינלאומי של עובדי התעשייה 'אינדסטריאול'. צ'וטו הוסיף כי הוא מעריך את החלטת הממשלה לכלול בהחלטה גם את 20,000 העובדים באזור הסחר החופשי באי.

ג'ני הולקרופט, עוזרת למזכ"ל "אינדסטריאול", אמרה כי "זהו ניצחון חשוב לאיגודים המקצועיים במאוריציוס. קמפיין של שנים נתן דיבידנדים, ושכר המינימום החדש ישפיע בצורה עצומה על חייהם של אלפי עובדים, בייחוד על נשים. אנו מברכים את השותפים שלנו במאוריציוס על ההצלחה שלהם, בעודם ממשיכים להיאבק עבור שכר שניתן לחיות ממנו. "

בישראל עלה שכר המינימום ב-1 בדצמבר ועומד כעת על 5,300 ש"ח בחודש. ההעלאה האחרונה היא הפעימה השלישית במתווה שהובילו ההסתדרות וארגוני המעסיקים וזכה לתמיכת הממשלה, במהלכו עלה שכר המינימום מ-4,000 שקלים בחודש ל-5,300 שקלים בתוך שנתיים.

יש לציין כי לפי החוק, על שכר המינימום בישראל לעמוד על 47.5% מהשכר הממוצע במשק ולהתעדכן כל 1 באפריל, אך בפועל חוק זה אינו מיושם והעלאת השכר מושגת בהסכמה בין ההסתדרות, המעסיקים והממשלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!