דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסון טבע

אסון טבע / העובדים הפגינו, נציגי הממשלה ביקשו יפה, ושולץ סרב | יומן מאבק

שירת 'התקווה' בהפגנת העובדים בירושלים לא עזרה - פגישתם של ראש הממשלה ושרי האוצר, העבודה והרווחה והכלכלה לא הצליחה למנוע מטבע לסגור את המפעלים בירושלים ולפטר מאות רבות עובדים

עובדי טבע מפגינים מחוץ למשרד ראש הממשלה (באדיבות דוברות ההסתדרות)
עובדי טבע מפגינים מחוץ למשרד ראש הממשלה (באדיבות דוברות ההסתדרות)

יום שנפתח ב'התקווה' הסתיים באכזבה וזעם. אלפי עובדי טבע מכל הארץ הגיעו אתמול (שלישי) להפגנה גדולה מול משרדי הממשלה בירושלים, לאחר שההסתדרות החליטה על השבתה כללית של כל מפעלי החברה. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר בבוקר כי "הממשלה חייבת להחזיר את התקווה לעובדי טבע וכולנו מאוחדים מאחורי מאבקם החשוב – זהו מאבק של כל אזרחי ישראל על פניה החברתיים של המדינה".

"רוצים לפרנס את המשפחות שלנו"

עיני המפגינים, כמו גם קריאותיהם נישאו לעבר פגישתם הגורלית של ראש הממשלה נתניהו, שר העבודה והרווחה חיים כץ (הליכוד) שר האוצר כחלון ושר הכלכלה אלי כהן (כולנו) עם מנכ"ל טבע, קאר שולץ. אלירן קוזליק, יו"ר ועד העובדים בטבע כפר סבא, אמר בהפגנה כי "הגיעו לכאן עובדי טבע מהצפון ועד הדרום. חייבים להעביר למעלה מסר – המשוואה של 'הנהלה כושלת שווה פיטורי עובדים' לא תהיה בטבע. מנהלים – נכשלתם – לכו הביתה. אנחנו רוצים לפרנס את המשפחות שלנו".


דניאל שבתאי, יו"ר ועד עובדי טבע בפתח תקווה, דיבר גם הוא על הסולידריות בין עובדי טבע במפעלים השונים: "הנהלת טבע ממשיכה בצעדים הללו, שהם תקדימיים במשק הישראלי, מגה פיגוע, ואין לזה שם אחר. אם הם רוצים לפטר שליש, אחד מכל שלושה עובדי טבע בישראל יפגע. כולנו עם משפחה ועוד אלפי עובדים במעגלים החיצוניים – זה בלתי מידתי".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) שהשתתף בהפגנה הטיל את כל האחריות למשבר על הנהלת החברה: "אני ממש מצטער שאתם צריכים להיות כאן. עובדים ועובדות ממפעלים מצויינים, נהדרים מבחינה כלכלית, וצריכים לשלם מחיר על ספקולציות פיננסיות של הנהלה חסרת אחריות".

ח"כ חזן בוועדת הכספים: "אנחנו צריכים לקבל החלטות אמיצות"

במקביל להפגנה, נערכה ישיבה מיוחדת של ועדת הכספים בכנסת, בנושא הפיטורים בטבע, בה אמר יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) כי "אם הנהלת טבע תשתף פעולה, נמצא כל פרצה בחוק על-מנת להגביר את הסיוע שיינתן לה. לא מעוניינים להתלהם, אלא למצוא פתרונות". ח"כ אורן חזן (הליכוד) חבר הוועדה, היה נחרץ יותר, ולאחר שסמנכ"ל טבע השיב כי החברה בארץ רווחית, התייצב חזן לצד העובדים ואמר: "אנחנו, חברי ועדת הכספים, צריכים לשבת לבד ולקבל החלטות אמיצות שייגרמו להם להבין שאין להם אינטרס לפטר בארץ ולו עובד אחד. חוץ מאותם 1,700 מפוטרים יש עוד ספקי משנה, נותני שירותים, נהגים שייפגעו גם הם. המעגל הרבה יותר גדול מאותם 1,700 איש".

כשלון הפגישה עם שולץ

פגישת נציגי הממשלה הוקדמה במהלך היום לשעה 13:00, וכבר שעה קלה אחר כך יצאה הודעת סיכום של הפגישה מלשכת ראש הממשלה ומלשכתו של מנכ"ל טבע. ההודעה הבהירה כי נציגי הממשלה לחצו כדי למנוע את סגירת המפעלים בירושלים, אולם שולץ סרב, ובתמורה הבטיח לסייע לממשלה בקליטת העובדים המפוטרים בתעשייה באזור ירושלים וכן להשאיר את מטה החברה, כולל משרדיו, בישראל.

בתגובה לתוצאות הפגישה הכריזה ההסתדרות כי "לממשלת ישראל אסור להיכנע לתכתיבים של מנכ"ל טבע ולהגיב בצורה רופסת. ההסתדרות תמשיך במאבק על צמצום מספר המפוטרים. על הממשלה להעביר בהקדם חקיקה שתשמור על מעמד האדם העובד ותקשר בין מערך המיסוי וההשקעות לבין התעסוקה בישראל. חברי דירקטוריון טבע צריכים לעשות לעצמם חשבון נפש".

חברות וחברי הכנסת מ'המחנה הציוני' היו הראשונים לתקוף את ראש הממשלה על כשלון הפגישה. אבי גבאי, יו"ר מפלגת 'המחנה הציוני' מסר כי "קאר שולץ למד את מה שפוטין כבר יודע. נתניהו בא רק כדי להצטלם, אז אפשר להצטלם ולהשאיר את האיראנים על גבול ישראל בסוריה ואפשר להמשיך ולפטר את עובדי טבע. תעמוד על שלך כבר!". ח"כ עמיר פרץ אמר כי "אסור שהבריונות והסחיטה באיומים יעברו בישראל. ‬קאר שולץ היה אמור להעריך את מאמציהם של ראש ממשלה ושלושה שרים לעסוק במשבר בחברת טבע, אך העדיף להתנהג כמו בריון. אסור לעבור על כך על הסדר. אם התנהלות שכזו תתקבל בחברה הישראלית – כל עובד ועובדת יפגעו מכך".

עובדי טבע מפגינים מחוץ למפעל באזור התעשייה הר חוצבים בירושלים (באדיבות דוברות ההסתדרות)

שעה קלה לאחר סיום הפגישה, והבשורה הקשה כי הממשלה נכשלה במניעת סגירת המפעלים בירושלים, הגיעו העובדים למפעלים הסגורים, והחלו בהפגנה, כשהתקווה שהיתה בסולידריות מהבוקר, כבר נעדרה ממנה, והזעם והאכזבה שלטו. ראש העיר ניר ברקת חבר ליו"ר ההסתדרות במרחב ירושלים דני בונפיל ולעובדי מפעל טבע בהר חוצבים, והגיע לתמוך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!