דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

על דרך הטבע / אפרת בן צור - "ושם המקום נקרא עולם"

20/12/2017
קורה לפעמים ששיר מוצא אותך. שללא תכנון וכוונה מקדימה, פתאום משום מקום צץ איזה שיר שלא הכרת עד אותו הרגע ומיד אתה יודע: וואו.
כך קרה לי הערב. לא ידעתי אם לכתוב, ועל מה לכתוב. כבר אמרתי לעצמי, לא בכוח. ואז פתאום צץ השיר הזה. החדש של אפרת בן צור. "על דרך הטבע". ולא הותיר לי ברירה…

שמעתי לראשונה על אפרת בן צור כמו כולם ב-1997 דרך "שמתי לי פודרה" מהראשון של אביתר בנאי, שהיה גם הדיסק הראשון שקניתי בחיי, בחנות 'דציבל' ז"ל בטבעון. אחר כך שנים לא שמעתי שוב את הקול המיוחד שלה. מתישהו היא נתנה גיחה קטנה חזרה לתודעתי עם "צוללת" אבל די מהר צללה חזרה למאחורה של הראש שלי. לפני חמש שנים הוציאה אלבום מקסים שמאוד אהבתי. שירים של המשוררת האמריקאית אמילי דיקנסון שהיא הלחינה. במיוחד אהבתי מאוד והקשבתי שוב ושוב ל-robin ו-bee שהוא דיאלוג נפלא בין דבורה וזבוב. אלבום קטן עם לב גדול וקול כה מיוחד. בין לבין גם ראיתי אותה משחקת נהדר בהצגה של תאטרון גשר "יונה ונער". ואז שוב קצת שכחתי. והנה, הערב, פתאום שוב היא מבליחה משום מקום. השיר החדש "על דרך הטבע". מילים: דליה רביקוביץ'. הלחנה ושירה: אפרת בן צור. שמיעה ראשונה שהובילה לשניה, לשלישית ולרביעית ברצף. ואז חזרה לאלבום הקודם מלפני חמש שנים. ואז לפני השינה עוד הקשבה אחת לשיר הזה.

אפרת בן צור
אפרת בן צור

בשירה יש משהו שעוזר לי להתרומם מעל היומיום, מעל הקרקע. משהו בשימוש השונה במילים, בדימויים. זה נוגע בי ומפעיל בי את היצירה.

"על דרך הטבע". אדם יוצא מביתו ונעלם. זו דרך העולם. אף פעם לא חשבתי על הקשר בין המילים עולם ונעלם. ואחר כך חושך על פני תהום. השיר יצא היום ב-20/12, ממש יום לפני היום הקצר והחשוך ביותר של השנה. יש אגדה תלמודית יפה שמספרת על אדם, האדם הראשון בכדור הארץ, ששם לב איך מיום ליום הימים נהיים קצרים יותר והלילות ארוכים יותר. שחושך יורד על פני תהום כל יום עוד ועוד. הוא פחד מאוד. הוא לא ידע שתמיד הכי חשוך לפני עלות השחר. הוא האמין שאלוהים מחשיך לו את העולם כעונש על חטאיו והדליק מדורות והתפלל למחילה על חטאיו. יש פרשנים הטוענים שהאגדה הזו היא הסיבה ההיסטורית בגינה חנוכה וחג המולד, חגים חורפיים שמאופיינים בהדלקת אורות בניגוד לחשכה ההולכת ואופפת, מתרחשים דווקא בתקופה זו של השנה.

22/12/2017
תגידו מה שתגידו על פייסבוק ותחלואיו אבל המסנג'ר איפשר לי ליצור קשר מידי עם אפרת בן צור. ביררתי איתה אם אוכל לשאול אותה כמה שאלות על השיר החדש שלה ואכן אתמול שוחחנו טלפונית וזכיתי לשמוע מהיוצרת עצמה נקודות מעניינות מאוד.

"בשני האלבומים הראשונים שהוצאתי רוב המילים היו שלי. אחרי האלבום האחרון שכולו היה מילים של אמילי דיקנסון הרגשתי שאני רוצה ומחפשת את המבנה הזה. בשירה יש משהו שעוזר לי להתרומם מעל היומיום, מעל הקרקע. משהו אולי בשימוש השונה במילים, בדימויים. זה נוגע בי ומפעיל בי את היצירה."

כיצד הגעת ל"על דרך הטבע"?

"הוא היה איפשהו בראש שלי והתעורר בי בתקופה שבה אמא שלי נעלמה לי מהחיים והלכה לעולמה. שנה אחר כך חזרתי אליו שוב בזמן צוק איתן. אני לא זוכרת מתי בדיוק התחלתי להלחין אותו. זה לא היה בנקודת זמן ספציפית אחת."

מה מצאת בשיר?

"אני חושבת שמאוד מצאתי במילים שבשיר את החוויה הזאת של בין העולם שלי לבין העולם סביבי, את היחיד מול החברה, הפרטי מול הכללי. ומאוד את החיפוש שבשיר, התנועה הזאת שבין יש לאין, ההיעלמות. "מה פירוש נעלם". גם בקליפ ניסינו להעביר את התחושה הזאת. האנשים מאחור שקשה להבין מי הם, העץ עם הילדים ורגע אח"כ העץ שנשאר בלעדיהם. המשמעות של העץ משתנה לחלוטין כשהילדים נעלמים ממנו. הספסל עם האישה ובלעדיו.
יש משהו מאוד לא מתפשר בטקסט הזה. אין פה איזה נחמה של אור גדול אחרי ההיעלמות. בטקסט הזה יש חושך על פני תהום. ההיעלמות היא תחושה מאוד קשה. כל מי שנעלם לו מישהו מכיר את ההרגשה של החושך והתהום. וזאת אמירה לא מתפשרת ולא בורחת. אבל אני חושבת שהמילים הסוגרות "ושם המקום נקרא עולם" טומנות בחובן יש מאוד גדול. כי זאת משמעות המילה עולם. זה גם יש עצום. האנשים, השירים, החיוכים שיש, האדם שמתרוקן מהחלל והאדם החדש שממלא את החלל. הלבד והביחד. העולם הוא יש ואין עצומים בו זמנית. מצאתי בשיר את הדרייב המאוד חזק של החיפוש הזה, של התנועה הזאת. יש כאן אנרגיה מאוד גדולה, תזוזה, שינוי."

השיר אורך מעל 6 דקות. תכננת שזה יהיה אורכו?

"לא עניין אותי אם השיר ייצא ארוך או קצר. לא התעסקתי באם ישמיעו אותי או לא. הלחנתי כמו שהרגשתי את המילים. לתת למילים מוזיקה זה לתת ביטוי פיזי לטקסט. המוזיקה מחברת את המילים למקומות נוספים בנו. החצי השני של השיר הוא סי פארט (חלק מוזיקלי שונה שמחזיר אותנו לפזמון עם איזה ראיה מחודשת), כמו יציאה למקום אחר. זה היה נראה לי כמו ההתפתחות הנכונה להמשך השיר."

השיר החדש של אפרת בן צור הוא פנינה. הוא יפה, הוא אמיתי, הוא הולך ומתפתח, הוא מרגיש כמו שיר נדיר. גיליתי אותו לפני יומיים ואני כבר יודע שלפחות אצלי הוא הולך להישאר. ונדמה לי שלא רק אצלי. בשיחה עם אפרת הוזמנתי להופעתה ב11/1 בצוותא! מוזמנים גם אתם!

אדם יוצא בבקר או בצהרים
או בערב
מביתו ונעלם.
מה פירוש נעלם?
והרי מי שאינו כאן נמצא שם.
אבל נעלם כפשוטו נעלם.
פרושו נוטש, פרושו נטוש
פרושו הלך לכל הרוחות.
וזה ההסבר על דרך הטבע:
חשך על פני תהום.
ושם המקום נקרא עולם
על דרך ההעלמות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!