דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ערוץ 20

חברה ועבודה / עובדי ערוץ 20 מאוכזבים מחוסר הסולידריות של עמיתיהם למקצוע

הקמפיין של ערוץ 20 מתמקד במאבק ב"סתימת הפיות" | האיום המרכזי על הערוץ הוא אי עמידתו בתנאי רשיונו | בעוד שקשה לדמיין כי הערוץ ייסגר תחת הממשלה הנוכחית, העובדים עצמם מאוכזבים מאובדן הסולידריות של חבריהם למקצוע

קמפיין ערוץ 20 נגד הסגירה שלו (באדיבות יח"צ ערוץ 20)
קמפיין ערוץ 20 נגד הסגירה שלו (באדיבות יח"צ ערוץ 20)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ביום שלישי השבוע פנה מנכ"ל ערוץ 20, שכי פרנץ, למועצת הכבלים והלוויין והודיע כי הערוץ נערך להחזרת רישיון השידור ולסגירתו, כתוצאה מהקושי לקבל אישור לשידור מהדורת חדשות יומית. מאז נפגש המנכ"ל מספר פעמים עם העובדים, ודיווח להם כי ההנהלה תגבש מתווה הדרגתי לצמצום הפעילות. אמש (חמישי) נודע כי שר התקשורת איוב קרא (הליכוד) ושרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) יקדמו חקיקה פרטית של ח"כ שרן השכל (הליכוד), שתאפשר לערוץ לפעול כערוץ מסחרי, אשר יוכל לשדר גם חדשות בלא מגבלות מיוחדות.

"כבר לפני מספר חודשים, אחרי ההודעה על חילוט הערבויות, הודיעו שיכול להיות שזה ילך לכיוון של סגירה – אז החששות היו קיימים כבר, אבל זה היה תמיד ברקע והמשכנו לעבוד" אמר ל'דבר ראשון' צבי טסלר, כתב ועורך משנה בתוכנית 'היום הזה' בערוץ. "ההודעה השבוע נראית פתאום הרבה יותר ממשית, והביאה לנו כעובדים הרבה יותר חשש. אני בערוץ מיום הקמתו – לאורך הזמן היו כל מיני דברים מול הרגולטור, אבל הפעם נראה שזה אחרת והתחושה היא שונה. אני מקווה שנתבדה וזה לא יקרה".

הראיון הבלעדי של נתניהו בערוץ 20, האם בתקופת כהונתו יסגר הערוץ?

"זה מתסכל כי באתי לעשות עבודה עיתונאית ולא להתעסק ברגולציה" מוסיף טסלר. "מה שהיה בשיחה (עם המנכ"ל פרנץ, נ.כ.) זה שאמרו לנו שמבחינת זכויות נקבל את כל מה שמגיע לנו ואף עובד לא יקופח ולא ישארו חייבים לאף אחד. זה לא שאין כסף בערוץ – זה יקום וייפול על רגולציה. אני פה כבר שלוש וחצי שנים ולא עיכבו לי מעולם יום אחד במשכורת, ברוך ה'. אבל זה מתסכל שבסוף בגלל עניינים בירוקרטיים ערוץ כזה יסגר".

בשבוע האחרון פצח הערוץ בקמפיין שנועד להעלות את המודעות לאפשרות שהערוץ יסגר. למרות שמדובר בסוגיות רגולציה, שאינן קשורות ישירות לתכניו של הערוץ, הנחשבים ימניים, הקמפיין מתמקד במאבק ב"סתימת הפיות" ופגיעה בדמוקרטיה. בשל העובדה שקשה להניח כי הממשלה הנוכחית תוותר על ערוץ תקשורת המבטא את השקפת עולמה, הועלו ספקולציות כי מטרת הקמפיין היא נסיון של הערוץ להעלות את אחוזי הצפייה, הנמוכים מאוד יחסית לערוצים האחרים.

"זה בפירוש איום שיכול להתממש" אומר אמיר איבגי, מגיש התוכנית 'היום הזה', "איש עסקים פרטי עושה בסופו של דבר חשבון מאוד קר – ברגע שהבסיס שעליו אתה חושב שתבסס את העסק שלך לא מתממש – אתה חותך עניינים. אנחנו לא רוצים להגיע למצב של החובות של ערוץ 10. אנחנו ממש לא שם ואני מניח שהבעלים של הערוץ גם לא רוצה להגיע לשם. אם אין כאן את הדבר שהובטח לו ושעל בסיסו הוא בנה את התוכנית הכלכלית שלו – זו בעיה ואני יכול להבין אותו".

מאוכזבים מהברנז'ה

לדברי איבגי, ההמתנה הממושכת של העובדים שגוייסו עבור הקמת מערכת החדשות, עד להקמתה בפועל – על אף שהאישור לכך ניתן לכאורה כבר לפני שנה – בהחלט יצרה חשש, ונראה שסבלנותו של הבעלים פקעה. את הכעס הוא מפנה כלפי מועצת הכבלים והלוויין. "זו החלטה נורא פשוטה של גוף רגולטורי וזה מדהים שאף גורם בממשלה – שר התקשורת או מישהו אחר, לא דופקים על השולחן ופורעים את החוב שלהם לציבור. אומרים לנו מהבוקר עד הערב שרוצים תקשורת חופשית ופתוחה, ומגוון של דיעות ושאנשים יוכלו לבחור – והנה – יש כאן דבר שבניגוד לדברים אחרים לא עולה כסף למדינה, ויש כאן גורם פרטי שמוכן להשקיע ולהקים את הדבר הזה שתורם גם לדמוקרטיה בצורה משמעותית". איבגי מעריך שמערכת חדשות בערוץ עם תפיסת עולם כמו שמציג ערוץ 20, עשויה להוות בשורה לשוק התקשורת בישראל.

"לא היו לי הרבה ציפיות, אבל קיוויתי שנקבל את אותה האמפטיה שקיבלו החברים שלנו בתאגיד ובערוץ 10" אומר טסלר. לדבריו בשעה שערוץ 10 מצוי בקשיים שאיימו על קיומו – הוא נתבקש להשתתף בעצומה להצלתו. "אמרתי 'בשמחה רבה'. זה קולגות וזה לא משנה מה אני חושב על המוצר שהם מייצרים, בסופו של דבר אני לא רוצה לראות כלי תקשורת נסגר. אולי הייתה לי אשליה שהקולגות והחברים למקצוע, ארגוני העיתונאים למיניהם, נשמע מהם איזה גיבוי או לפחות אמפתיה לעובדים שיכול להיות שמחר בבוקר או בעוד חודש או חודשיים ימצאו את עצמם מול כלי תקשורת סגור – וזה לא קרה לצערי".

קדימון (פרומו) לתוכניתו של אמיר אבגי, 'היום הזה':

עבור איבגי אין זו הפעם הראשונה שגוף תקשורת בו עבד נסגר, "אני בוגר החדשות המקומיות שנסגרו, ורשות השידור שנסגרה, ועכשיו אני בערוץ 20 – ואין לי כבר ציפיות מהברנז'ה. באים להפגין כשנוח וכשמתאים, ולא משם תבוא הישועה. זה לא עובדים במגזר הציבורי שבאים להפגין איתך סולידריות".

במכתבו, טוען פרנץ שרישיון הערוץ שונה באופן חד צדדי על ידי מועצת הכבלים והלווין לאחר זכיית החברה במכרז להקמת ערוץ מורשת, כך שיתאפשר לו לשדר 'אך ורק' שידורי מורשת, בפרשנות צרה לעומת הפרשנות שפורסמה בטיוטת המכרז. מאז נקנס הערוץ פעמיים במאות אלפי שקלים על הפרת רישיונו, בדגש על ניסיונותיו לשדר חדשות.

בפברואר 2016 תוקן הרישיון כך שיאפשר לערוץ לחרוג משידורי המורשת בנפח של 25% משידוריו – אולם החלטה זו נדונה כעת בבג"צ שהגישה נגדה חברת RGE – בעלת השליטה בערוץ 10. בנוסף נקנס הערוץ על ידי מועצת הכבלים והלווין במאה אלף ש"ח לאחר עתירה של התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית לבג"צ בשל הדרת הזרמים מן הערוץ. בספטמבר האחרון אף ביקשה המועצה, בצעד תקדימי, לחלט את ערבויות הערוץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!