דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמ"י

מדיני / האוצר מסרב לתקצב את עובדי עמ"י, הנאבקים על שמה של ישראל בעולם

18 מתוך 25 הנשים והגברים המהווים את המשלחת הישראלית לאו"ם, אשר נלחמה אמש (חמישי) נגד החלטה אנטי ישראלית נוספת, הם עמ"י - עובדי קבלן של מדינת ישראל, המשתכרים 15 דולר לשעה, ללא קשר ליוקר המחיה במדינות היעד

הפגנת עמ"י בניו יורק (צילום: קונסוליית ישראל ניו יורק).
הפגנת עמ"י בניו יורק (צילום: קונסוליית ישראל ניו יורק).
שי ניר

ברקע מאבקה של ישראל על מעמדה בזירה הבינלאומית, המו"מ בין משרד האוצר למשרד החוץ הנוגע לרפורמה במבנה ההעסקה של ה'עובדים מקומיים ישראלים' (עמ"י) תקוע. אתמול (חמישי) הסתיים סבב מו"מ בין המשרדים בלא תוצאות. במשרד החוץ דורשים 10 תקנים נוספים, כדי לעמוד בקליטתם של מאות העמ"י ובמשרד האוצר מתייחסים לדרישה הזו כדימיונית.

הסוגיה מטופלת ברמה הגבוה ביותר מבחינת משרד ראש הממשלה, ונמצאת באחריותו של ראש לשכת ראש הממשלה, יואב הורוביץ המקיים פגישות עם מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם ושיחות טלפוניות עם מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד. גם בנושא זה קשה להסביר מדוע בוחרת ממשלת ישראל להתנהל בצורה כזו, בה האוצר נוהג במדיניות של צמצום, בעוד קופת המדינה מתפוצצת מעודפי גביית מיסים ותת ביצוע תקציבית של משרדי הממשלה.

שביתת עמ"י, אפריל 2017 (צילום: עובדי עמי בריסל).
שביתת עמ"י, אפריל 2017 (צילום: עובדי עמי בריסל).

חשוב לזכור כי מאבקם של העמ"י, הנמשך מזה ארבע שנים לשפר תנאי העסקה שלא עודכנו מאז סוף שנות החמישים של המאה הקודמת, נקלע לאש צולבת בין משרדי האוצר והחוץ. משרד החוץ, מזה שנים, כחלק ממדיניות ממשלתית של צמצום ההוצאה הציבורית, מקוצץ בתקציב פעילות ותקנים, דבר הפוגעת באופן ממשי ומשמעותי בפעילותו.

כפי שנחשף לראשונה בדבר ראשון, בשנת 2018 צפויים להיות מקוצצים 53 תקני כוח אדם במשרד וזאת בנוסף ל-23 התקנים הלא מאויישים כבר היום, ולצד העבודה כי ב-12 מדינות יעד לא מוצבים שגרירים. למשרד החוץ אין דרך קבע אפשרות להפעיל מנופי לחץ על האוצר ובזמן שבראש המשרד עומד ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוגה ומבצע מדיניות הצמצום, נראה כי הקרב מכור מראש. משבר העמ"י הוא האפשרות הנוכחית להפעיל לחץ היכן שצריך כדי לשחרר מעט תקציב נוסף למשרד החוץ. לצערם כי רב של העמ"י עכשיו זה נעשה על גבם.

אתמול (חמישי) ישראל נלחמה בקרב נוסף על מעמדה הבינלאומי בעצרת הכללית של האו"ם שקיבלה החלטה אנטי ישראלית נוספת הדוחה את ההכרה בכך שירושלים בירת ישראל. באף מהדורת חדשות ישראלית שסקרה את ההצבעה ותוצאותיה לא נאמר כי מתוך המשלחת הישראלית לאומות המאוחדות המונה 25 נשים וגברים, 18 מהם הם עמ"י – עובדי קבלן של מדינת ישראל, המשתכרים 15 דולר לשעה, ללא קשר ליוקר המחיה במדינות היעד. עם שכר זה הם ממנים לעצמם את כרטיסי הטיסה לישראל וחזרה, את שכר הדירה ושאר דמי המחיה. חלקם מסתדרים בשל חיים עם בני זוג המשתכרים בד"כ יותר, וכך איכשהו מסתדרים. לא מעט מהם חיים בגפם, ורואים בעבודתם שליחות והזדמנות ומסתדרים עם חלקי משרה אחרות בשביל להשלים שכר או נתמכים ע"י ההורים כמו רבים מדור הצעירים במדינת ישראל. אלו הם שליחיה של ישראל וכך המדינה גומלת להם.

ביום שישי שבוע שעבר מחאת העמ"י התעוררה מחדש. מחוץ לקונסליה הישראלית בניו יורק הפגינו כמאתיים מהם אחרי שהתברר שהרפורמה בתנאי העסקתם לא הובאה לאישור הממשלה בתחילת השבוע הזה. ברביעי השבוע הפגינו 600 עמ"י בהפגנה שהתגלגלה מסביב לעולם מחוץ לנציגויות הישראליות בניו יורק, וושינגטון, בוסטון, סן פרנסיסקו, יוסטון, לוס אנג׳לס, טורונטו, בוגוטה, ברלין, מינכן, פריז, לונדון, רומא, בריסל, טוקיו, צ׳נקדו, טשקנט.

ועד העובדים הודיע להנהלת משרד החוץ כי אם לא תאושר הרפורמה, בכוונתם להחריף את צעדי המחאה. בין היתר, איימו כי 1,500 עובדי נציגויות ישראל ברחבי העולם לא יחתמו על חוזי ההעסקה לשנת 2018. העובדים נדרשים לחתום על חוזה חדש מדי שנה, כך שצעד כזה עלול ליצור קושי משפטי בתפעול הנציגויות לאחר פקיעת החוזים הנוכחיים. בוועד הוסיפו כי גם אם יימצא פתרון משפטי להמשך העסקת העובדים ללא חוזים תקפים, אם לא תאושר הרפורמה יושבתו כל הנציגויות החל מ-1 בינואר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!