דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שחיתות

'מושחתים הביתה' / המפגינים בת"א הגיעו כדי למחות נגד השחיתות השלטונית ולהלחם על הבית

שנה וחודש אחרי שהתחילו ההפגנות מול ביתו של היועמ"ש מנדלבליט בפ"ת, ההפגנה אמש (מוצ"ש) בת"א היתה עדיין גדולה ורחבה | "אנחנו כועסים על ביבי כי השליט שלטון מושחת" אמרה חדווה | וגם המיצג הפרובוקטיבי שמאיים לחסל את הלגיטימיות של המחאה

'מושחתים הביתה', הפגנה בת"א 23 בדצמבר 2017 (מרים אלסטר  פלאש90)
'מושחתים הביתה', הפגנה בת"א 23 בדצמבר 2017 (מרים אלסטר פלאש90)
שי ניר

תחת קריאות חוזרות של 'העם דורש צדק חברתי',' המדינה שלנו ולא של נתניהו' ו'בושה', התקיימה אתמול (מוצ"ש) בפעם הרביעית הפגנה נגד השחיתות השלטונית ברחובות ת"א ובהשתתפות אלפי מפגינות ומפגינים, במגוון גילאים. ההפגנה החלה בבית העצמאות ברחוב רוטשילד ומשם יצאה בצעדה לאורך השדרה – עד לכיכר הבימה שם הוכנה במה מבעוד מועד. לצד ההפגנה נגד השחיתות, התקיימה הפגנה של החזית לשחרור דרום תל אביב בהנהגת הפעילה החברתית שפי פז, שלוותה באבטחה משטרתית כבדה. לאחר שהסתיימה ההפגנה בהבימה, המשיכו מפגינים רבים בצעדה לכיכר רבין, תוך חסימת צירי תנועה עד להתפזרותם.

"שבוע רביעי ברוטשילד. לא סתם נבחר המקום הזה. אזרחי ישראל הבינו שלא נרפה עד שנסלק את השחיתות. והערב מתקיימות הפגנות בכל הארץ", אמרה אורלי זינגר, פעילה חברתית וממובילי ההפגנות נגד השחיתות בפ"ת על המדרגות של בית העצמאות. "אנחנו לא ממומנים מהקרן החדשה. ביבי יודע זאת ובכל זאת הוא אוהב לספר זאת לתומכיו. הוא שקרן", התייחסה זינגר לנאומו מעורר המחלוקת של נתניהו במהלך השבוע. "הלחץ בו אתה נמצא גורם לך לפגוע במשטרה. גם בנשיא ריבלין. ראש ממשלה שמקבל מתנות וחשוד בפלילים חייב להתפטר. לא היה מאז קום המדינה רה"מ שנאחז בקרנות המזבח כמוך. הנח את המפתחות אין לך מה להמשיך  – התפטר".

'מושחתים הביתה', הפגנה בת"א 23 בדצמבר 2017 (מרים אלסטר פלאש90)
'מושחתים הביתה', הפגנה בת"א 23 בדצמבר 2017 (מרים אלסטר פלאש90)

ח"כ לשעבר והעיתונאי ניצן הורוביץ אמר ל'דבר ראשון' כי הוא חושב שכשם שצריכה להיות הפגנה של הימין, כפי שהתקיימה במקביל בכיכר ציון, "צריך שתהיה הפגנת שמאל". הורוביץ, התרשם מהמספר הגדול של המפגינים, "יש לזה הרבה כוח. הרבה השפעה. היום בגלל הרשתות החברתיות, הרבה יותר קשה להוציא אנשים לרחוב. לכן המספרים כאן מאוד מרשימים שבוע אחרי שבוע. בזמן שאנשים מעדיפים לשבת בבית ולעשות לייק בפייסבוק היציאה לרחוב לא פשוטה בכלל".

"השלטון מושחת ונמאס לנו"

"מפגינים בשביל להפיל ולהחליף את השלטון לנקי יותר", אמרו טל (42) העוסק בהייטק וזוגתו שירה (35) העוסקת בתחום המחקר הרפואי ל'דבר ראשון'. השניים הגיעו להפגנה בת"א בפעם השנייה ובאו עם ילדם. "אני מאמין במה שנאמר שהשלטון מושחת ונמאס לנו". כשנשאלו מדוע הביאו את הילד, השיבו "חשוב שהילד יבוא להפגנות. זה חינוך נכון לתודעה פוליטית. גם לגיל צעיר."

חדווה סנדרוביץ (62), יועצת עסקית עצמאית, הגיעה להפגין בתל אביב מכפר סבא לאחר שפקדה מספר פעמים את ההפגנות בפתח תקווה, "אנחנו עושים שינוי. אנחנו אומרים את דברנו וגם התקשורת ובסוף זה ישפיע וביבי יתפטר. אנחנו כועסים עליו כי השליט שלטון מושחת", אמרה ל'דבר ראשון'.

גם שלושת ראשי הממשלה שלפני נתניהו היו מצויים בחקירות, אהוד אולמרט אפילו ריצה עונש מאסר?
"הכמות של השחיתות גברה והלכה. לאחרים טובת המדינה הייתה לפני הטובה שלהם ועכשיו זה לא ככה. המטרה היא להחליף את השלטון. ההפגנה כאן היא לא רק של השמאל. זה אנשים שהם נגד שחיתות."

"אין לי מושג מה יהיה. אי אפשר לשבת בבית אפילו שהצעירים אדישים. כולל הבנים שלי" אמרה נילי מת"א, העוסקת למחייתה בתחום הטיפולי ל'דבר ראשון'.  "זה  טמטום. זה לא קשור לשמאל וימין. זה קשור לניקיון כפיים לחברה שהלכה פייפן מבחינת הערכים".

"לא אני ולא ילדי נהיה יהודים נודדים. יצאנו להפגין שתהיה לנו מדינה בטוחה", אמרה עו"ד סיגלית קסלר פעילה חברתית מהמחאה בפ"ת עת נשאה דברים מעל הבמה בכיכר הבימה. ביחס לטענות כי ההפגנות נועדו להפיל "ראש ממשלה מכהן" שלא בבחירות אמרה קסלר בביקורת כי, "לא יצאנו לרחוב להפיל ראש ממשלה מכהן. גם לא הפרקליטות ולא התקשורת ולא השמאל" אמרה והוסיפה בפנייה אישית לנתניהו, "אתה רוצה לדעת מי פועל להפיל את ראש הממשלה? לך לחדר האמבטיה בביתך, תסתכל במראה ותראה את עצמך. השחיתות השלטונית והציבורית שאתה נתניהו הסימן שלה, הם שמסכנים את המדינה. לא אלפי המוחים פה". קסלר הניחה בנאומה ארבעה יסודות בעבורם נאבקים המפגינים: הלכידות החברתית וערבות הדדית, שלטון החוק ועיקרון השוויון בפני החוק, תרבות ומורשת ישראל וצה"ל, "הבית הזה משול לבית משותף. ארבעה יסודות בהם נתניהו מפיץ הרס. אם היסודות האלה יתמוטטו הבית יתמוטט על כולנו. ביבי נגד המדינה".

"השחיתות הכי גדולה זה הפשע בדרום ת"א"

באותו המתחם ובמקביל קיימו פעילי החזית לשחרור דרום תל אביב, בהובלת הפעילה החברתית שפי פז,  הפגנה שנועדה להעביר את המסר שבשמו באו ואף להתריס נגד המפגינים נגד השחיתות. לחיזוק החזית הגיע ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) והשתתף גם הוא בהפגנתם. "אנו מפגינים דווקא כאן משום שפה מדברים על שחיתות" אמרה פז ל'דבר ראשון' והוסיפה כי, "השחיתות הכי גדולה זה הפשע בדרום ת"א. אנחנו נגד השמאל, נגד התקשורת ונגד הציבור שמדבר על שחיתות של סיגרים. אנחנו באים לאיפה שיש רעש ולהעביר את המסר שלנו".

האם לא ניתן לחבר את המאבקים?
"המאבקים לא יתחברו. הסתובבו פה אנשים עם שלטים בעד הפליטים. זו הפגנת שמאל פה אל תטעה. אבל גם היינו חלק מההפגנה. הפגנו נגד שחיתות של מה שאנחנו מאמינים".

חיימי גולדמן, חבר מועצת העיר רעננה וסגן ראש העיר לשעבר, הגיע גם הוא לחזק את פז וחבריה. בראיון לדבר ראשון אמר, "באתי להזדהות עם סבלם של תושבי דרום ת"א שחייהם קשים מנשוא. אין להם תמיכה מהמיינסטרים הישראלי". גולדמן קרא בדבריו לעיריית תל אביב-יפו, ממשלת ישראל ובית המשפט, "שישמרו שהאזרחים יהיו זכאים לחיות בצורה נורמלית ללא פחד במדינת היהודים. היום הם מנושלים מזכויותיהם האלמנטריות כאזרחים".

לפעמים סיגר הוא רק סיגר

לאחר ההפגנה ברוטשילד, התפרסמה תמונה של מפגין המסתובב עם מיצג של כלי חיתוך היכול להראות כמו גליוטינה לעריפת ראשים או כמו מכשיר חיתוך לסיגרים, המשול לסיגרים היוקרתים אשר נתניהו קיבל, לכאורה. בימין מיהרו להאשים את המפגינים כי ההפגנה כולה היא הסתה לרצח ראש ממשלה, וביקשו לקעקע את הלגיטימיות של בשל המיצג הפרובוקטיבי. אישי ציבור משמאל ומימין, כמו מרבית הציבור, הזדעזעו מהדימוי האלים, וביקשו להתנער מהמיצג.

נפתלי בנט צייץ תמונות של אדם נושא גליוטינה בהפגנה נגד השחיתות בתל אביב (צילום מסך מחשבון הטוויטר של בנט)
נפתלי בנט צייץ תמונות של אדם נושא גליוטינה בהפגנה נגד השחיתות בתל אביב (צילום מסך מחשבון הטוויטר של בנט)

"הגיליוטינה הערב ברוטשילד היא הסתה לרצח ראש הממשלה נתניהו, בצד קריאות גנאי נגד הציונות. הפגנת השמאל ברוטשילד חצתה את כל הקווים האדומים" נמסר ממפלגת הליכוד. שר החינוך נפטלי בנט כתב בחשבון הטוויטר שלו כי, "ההפגנות כשלעצמן – לגיטימיות, אבל את הטירוף הזה צריך לעצור לפני שיהיה מאוחר מדי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!