דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירושלים

מחאת השחיתות / בהפגנה בירושלים, מבעד לבלבול ולסתירות, ניתן היה לשמוע קול ברור

"אני פה כי אי אפשר לחיות בשלום עם ההפרד ומשול" אמר מארגן ההפגנה יועז הנדל וקרא להוקעת השחיתות בשם ערכי מדינת ישראל | בהפגנה השתתפו גם שר הביטחון לשעבר רא"ל (במיל.) משה בוגי יעלון ואפילו ח"כים מהקואליציה

'מושחתים הביתה', הפגנה בכיכר ציון, ירושלים, 23 בדצמבר 2017 (הדס פרוש  פלאש90)
'מושחתים הביתה', הפגנה בכיכר ציון, ירושלים, 23 בדצמבר 2017 (הדס פרוש פלאש90)
דוד טברסקי

כ-500 מפגינים התייצבו אמש בכיכר ציון כדי להפגין. מארגני ההפגנה הדגישו בימים האחרונים כי מדובר בהפגנה "בעד" – בעד ממלכתיות ושלטון החוק. מבקרי ההפגנה טענו כי זוהי הפגנת נגד – נגד נתניהו, ולכן גם נגד ממשלת הימין.

את ההפגנה ארגן העיתונאי יועז הנדל אשר ביקש לתת לה צביון ממלכתי. "מי שנמצא כאן היום תורם למדינת ישראל ככל שהוא יכול. הוא מתגייס לצבא בגיל שמונה עשרה, לומד, עובד, משלם מיסים" אמר הנדל. "אני פה כי אי אפשר לחיות בשלום עם ההפרד ומשול. עם הכיוון השבטי שהולך ומתגבר, עם הפער בין המילים למציאות, עם העובדה שההנהגה הפוליטית שלי, שלנו, לא רואה במילים כמו דוגמה אישית, הצנע לכת, חברת מופת – לא רואה בכל המילים האלה צורך קיומי".

"והצנע לכת עם אלוהיך, האם לא ניתן לדרוש זאת ממנהיגנו, האם מנהיגנו לא יכולים לדרוש זאת מעצם, האם זה טבעי לא לדרוש ממי שאמור להנהיג" נאם שר הבטחון  והרמטכ"ל לשעבר, בוגי יעלון "דוגמא אישית היא תנאי לאמון זה ואני מזהיר שאמון זה מתערער והחוסן הלאומי מתערער והבטחון הלאומי נפגע. מה שצריך להדיר שינה מכל מנהיגי ישראל זו השחיתות".

"השחיתות מכרסמת את יסודות החברה" המשיך יעלון, "השחיתות פוגעת בשיוויון ההזדנויות. השחיתות גורמת להפניית משאבים למקומות לא ראויים על חשבון הצרכים של אנשים נזקקיים, חולים ונכים. על חשבון הצרכים הלאומיים בבריאות ובחינוך תעשייה ובבטחון".

"התכנסנו כאן הערב אזרחים פטריוטים מתוך תחושה שאנחנו נמצאים ברגע כזה שבו ראש ממשלת ישראל מוביל מסע הסתה כלפי משטרת ישראל ושלטון החוק," אמר איש רמת הגולן הותיק, אורי הייטנר. "כאשר מתנהלת תעשייה של קונספירציות מטורללות, כאילו המשטרה תופרת תיקים, ועלילות נוספות, זה הרגע לאמר עד כאן".

הקהל בהפגנה – רובו אנשים מבוגרים ורבים מהם חובשי כיפה. המשתתפים ששאלתי סיפרו לי שהקש ששבר את גב הגמל מבחינתם היה התקפתו של נתניהו על המשטרה, בנאומו בהדלקת נרות חגיגית של מפלגת הליכוד.

"ההפגנה פה היא של כולם, לא ימין ולא שמאל. בעד מדינה שפויה הדואגת לאזרחיה" אמרה לי בסמת חיית, ממבשרת ציון. "יש פה עניין של מסה מצטברת, בין היתר בגלל ההתעקשות של ראש הממשלה לצאת נגד המשטרה. זה יצר אנטגוניזם. המשטרה ושלטון החוק הם הקוים האדומים," אמרה והוסיפה, "שראש הממשלה יצא נגד המשטרה זה אבסורד".

"יש כאן משהו שנחוץ וחשוב לדמוקרטיה שלנו, ולזהות שלנו" אמר חן מירושלים. "האמירה פה היא מאוד ברורה ויחידה. השחיתות לא מקובלת וזו לא שאלה של פוליטיקה, בהתחלה זה היה מחנאי אבל לאט-לאט מבינים שזה יותר ויותר עניין לאומי".

חנה, מגוש עציון, ביטאה את האכזבה של הימין מנתניהו בתחומים נוספים. "צריך להגיד שבאופן ברור נתניהו לא משרת יותר את מטרת ההתיישבות, וקשה לי להגיד מה בדיוק הוא משרת. לאט-לאט הציבור ההתיישבותי מבין" אמרה חנה, " שמגיע לו מנהיג לאומי שבראש מעייניו מה שהציבור דורש ממנו ולא מאבק על הכסא".

שאלתי את חנה בדבר הביקורת במחנה הימין כנגד ההפגנה, והחשש שהעלו אנשי ציבור בולטים בימין כי סופן של ההפגנות בנפילת ממשלת ימין והעלאתה של ממשלת שמאל.

"בינתיים עוד חלקנו מפחדים", השיבה, "כי באמת ההפגנות שהיו עד עכשיו הן הפגנות שמאל לכל דבר. אבל הדבר הזה הולך להשתנות ואנחנו לא ניתן לכל המפרידים ואלו הקוראים לנו ימנים בשקר להפריד ביננו".

התגובה הרשמית של הליכוד להפגנה בכיכר ציון הייתה חריפה, ברוח הימים האלה: "הימין לא קונה את הבלוף. כולם מבינים שזו לא הפגנה נגד השחיתות אלא הפגנת לויין של השמאל ברוטשילד בחסות אלדד יניב ונוני מוזס שכל מטרתה להפיל את ממשלת הליכוד. מצביעי הימין לא מתרשמים מקומץ של נאיבים ואינטרסנטים שמשתפים פעולה עם השמאל והם לא יחזרו על הטעות של הפלת ממשלת ליכוד והבאת אסון אוסלו ג' על מדינת ישראל".

כן בלטו בנוכחותם בהפגנה חברי הכנסת של סיעת "כולנו", מפלגתו של שר האוצר כחלון וחברה בכירה בקואליציה. ח"כ רועי פולקמן יו"ר הסיעה בכנסת, ח"כ מירב בן-ארי, וח"כ רחל עזריה השתתפו בהפגנה והדגישו את השתתפותם בציוצים בטוויטר. עם זאת, לפחות בטוויטר, הם לא עשו כל מאמץ ליישב את הסתירה שבין השתתפותם בהפגנה כנגד השחיתות הממשלתית לבין חברותם בממשלה. 

לא רחוק מההפגנה בכיכר ציון התקיימה הפגנה נוספת, בכיכר פריז. מדובר בהפגנה שבועית, שלוחה ירושלמית של הפגנות "מוצ"ש אצל היועמ"ש" מפתח תקווה. על פי המארגנים, בהם איש מפלגת העבודה הותיק, עזי נגר, ההפגנות מתקיימות מדי שבוע במוצאי שבת כבר כחצי שנה.

"אנחנו כאן בכיכר פריז כבר חצי שנה וכבר שנה בפתח תקווה בתל אביב ויש לנו מסר ברור – מושחתים הביתה!", נמסר מהמארגנים של הפגנת כיכר פריז. "ההפגנה הערב של הנדל וחבריו מוכיחה את צדקת הדרך שלנו. מוכיחה את המאמצים שלנו. פנינו להנדל והוא סירב לשתף פעולה. אנחנו קוראים להנדל ואנשיו – הצטרפו אלינו לכאן בשבוע הבא. אנחנו מושיטים לכם את יד שמאל עם אמירה ברורה – שלטון מושחת צריך ללכת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!