דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני בטחוני

מדיני-ביטחוני / ראש השב"כ: "השקט היחסי שאנחנו חווים, הוא שקט מתעתע"

בסקירה שהעניק הבוקר (א') לוועדת החוץ והביטחון, אמר נדב ארגמן כי "חמאס מנסה בכל הכוח להוציא פיגועים ביהודה ושומרון", אך העריך כי הארגון לא מעוניין במערכה עם ישראל | לדבריו, סיכל השנה השב"כ 400 פיגועים משמעותיים

ראש השב"כ, נדב ארגמן (ימין), וח"כ אבי דיכטר (הליכוד) בישיבת בוועדת החוץ והביטחון, 24 בדצמבר 2017 (צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי)
ראש השב"כ, נדב ארגמן (ימין), וח"כ אבי דיכטר (הליכוד) בישיבת בוועדת החוץ והביטחון, 24 בדצמבר 2017 (צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי)
שי ניר

"הזירה הפלסטינית של השנה החולפת היא זירה מאוד לא יציבה. ודאי לא בעת הזו. לא ברצועת עזה, לא ביהודה ושומרון. בוודאי לאחר הצהרת טראמפ וימים יגידו", כך אמר הבוקר (ראשון) ראש שירות הביטחון הכללי (שב"כ), נדב ארגמן, בפתח ישיבת ועדת החוץ והביטחון. ארגמן סקר בפני חברי הוועדה את פעילות השירות בשנה החולפת, כמו גם סוגיות שונות שעל סדר היום הביטחוני של מדינת ישראל. על פי דיווח בחדשות 10, ארגמן התייחס גם ליוזמת החוק של שר הביטחון אביגדור ליברמן, לפיה יוטל עונש מוות על מחבלים, והביע את התנגדותו אליה.

"השקט היחסי שאנחנו חווים, הוא שקט מתעתע. מתחת לפני השטח העסק רוחש מאוד", הוסיף ארגמן, והסביר כי ההשלכות למדינת ישראל מהזירה הפלסטינית קשורה בין השאר למאבקים פנימיים בין ארגון הטרור חמאס והרשות הפלסטינית. לדבריו, "חמאס מנסה בכל הכוח להוציא פיגועים ביהודה ושומרון ולהפר את היציבות של הרשות הפלסטינית. ברצועת עזה המציאות מאתגרת מאי פעם, עם תהליך פיוס שימים יגידו אם יצלח ומה המשמעויות של כישלונו".

נציג פת"ח עזאם אל אחמד ונציג חמאס סאלח אל ערורי חותמים על הסכם הפיוס בין חמאס לפת"ח במצרים. 12 באוקטובר (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
נציג פת"ח עזאם אל אחמד ונציג חמאס סאלח אל ערורי חותמים על הסכם הפיוס בין חמאס לפת"ח במצרים. 12 באוקטובר (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)

ביחס להיקף הפיגועים אותם ביצעו הפלסטינים נגד ישראל אומר ארגמן כי נרשמה ירידה "ביחס לשנה הקודמת" וכי "כמות הסיכולים גדלה". בדבריו העריך ארגמן כי בטווח החצי שנה הקרובה לא צפויה יציבות. "ההשלכות והמשמעות של המהלכים הפלסטיניים התסיסה בשטח, ההסתה של הרש"פ והוצאת הציבור לרחובות, רצועת עזה עם תהליכי הפיוס, כל זה מבטיח לנו תקופה מאוד לא יציבה בחצי שנה הקרובה בוודאות", הסביר, והוסיף כי "אני מקווה שנוכל לה".

בהודעת הוועדה על החלק בדיון שהיה סגור לתקשורת, נכללו הנתונים אותם מסר ארגמן. על פי הדברים, "שב"כ סיכל השנה כ-400 פיגועים משמעותיים מאיו"ש. 2017 בסימן ירידה במגמת הטרור הלא ממוסד (54 פיגועים אל מול 108 אשתקד), זאת לצד שימור רמת איום גבוהה מצד תשתיות טרור ממוסדות. בסייבר, שב"כ איתר וסיכל פעולות של יריבים שונים".

לדברי ארגמן, המחוללים המרכזיים במערכת האזורית הם ההכרעה בסוריה והתחזקות הציר השיעי, וקריסת דאע"ש בסוריה ועיראק. ארגמן התייחס גם להשפעות האזוריות ביריבות הבין-גושית ואמר כי המערכת האזורית מתארגנת מחדש במבנה דו גושי – גוש מתון פרו מערבי, בדומיננטיות סעודית, אל מול גוש אסלאמי-אידיאולוגי, בהובלה איראנית. "חמאס מתקרבת לחיק איראן, ופועל ללא הרף להוצאת פיגועי תופת בישראל מאיו"ש. 148 חוליות מקומיות של חמאס באיו"ש אותרו וסוכלו מתחילת השנה", דברי ארגמן.

ביחס לאתגרים הביטחוניים הקשורים ברצועת עזה, נאמר בסקירה כי נמשכת המציאות השברירית, בהיעדר מענה לשלל המצוקות. חמאס בסימן חיזוק הזהות ההתנגדותית וההתקרבות לחיק איראן. המציאות הביטחונית ברצועה עודנה מעורערת, ומתאפיינת ברמת נפיצות גבוהה כפי שבאה לידי ביטוי לאחרונה. על פי ארגמן, חמאס לא מעוניין במערכה צבאית מול ישראל בעת הזו, אך נערך לתרחיש כזה.

מפגינים בעזה עם דגלי חמאס בתגובה להכרזת טראמפ 8 בדצמבר (צילום: AP Photo/Adel Hana)
מפגינים בעזה עם דגלי חמאס בתגובה להכרזת טראמפ 8 בדצמבר (צילום: AP Photo/Adel Hana)

ביחס לאזור יהודה ושומרון – תמונת מצב הטרור נאמר כי, לצד רף איומים גבוה, הודות לסיכול והרתעה ישראלית, נרשמה ב-2017 ירידה בהיקף הפיגועים. במהלך השנה נרשמו עליות נקודתיות ברף הפיגועים, סביב אירועים משבריים דוגמת מחאת האסירים, המגנומטרים בהר הבית והכרזת הנשיא טראמפ בנושא ירושלים.

ביחס למניעת פיגועים נמסר כי שירות הביטחון הכללי סיכל השנה כ-400 פיגועים משמעותיים, מתוכם 228 פיגועי ירי, 50 פיגועי מטען, 8 פיגועי חטיפה, 13 פיגועי התאבדות ו-94 פיגועי הקרבה (לרבות דריסה ודקירה). השנה אף סוכלו 148 חוליות חמאס מקומיות באיו"ש. המספר הגבוה של החוליות, מבטא את ההאצה בהכוונות של מפקדות חמאס ברצועת עזה ובחו"ל מול איו"ש, גם בצל תהליך הפיוס. ניכר כי חמאס מזהה באיו"ש זירה מרכזית לקידום טרור – מתוך כוונה לערער את היציבות הביטחונית בה –  אך מתקשה בפועל להניע פעילות מסוג זה, בעיקר בשל פעולות הסיכול של ישראל.

בנושא מעורבותם של ערבים ישראלים בפעילות טרור נאמר כי בשנת 2017 נרשמו 8 פיגועים במעורבות  ערבים ישראלים. ב-3 מהם היו נפגעים בנפש. ביחס לפעילות ערבים ישראלים בהשתתפות באזורי לחימה במזה"ת נמסר כי נרשמה ירידה בכוונות וניסיונות היציאה לזירות לחימה וכי ניכרת ירידה באטרקטיביות ביציאה לחו"ל בין היתר כתוצאה של הרתעה, פעילות סיכולית ואבדן השטחים של המדינה האסלאמית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!