דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חסות הנוער

רווחה / בגלל רפורמה: 300 עובדי מעונות לנוער בסיכון קיבלו מכתבי פיטורים

בעוד במשרד העבודה והרווחה טוענים כי הרפורמה בחסות הנוער תשפר את תנאי ההעסקה בתחום, עובדי עמותת ענ"ב, המפעילה היום את רוב המעונות, יפוטרו בגלל שינויים במכרז | העובדים פתחו בשביתה ומזהירים: הרפורמה תוביל את התחום מעמותות לחברות כוח אדם

הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה, 24 דצמבר 2017 (צילום: אלברט סופר)
הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה, 24 דצמבר 2017 (צילום: אלברט סופר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד העבודה והרווחה הודיע על כוונתו לבנות שלושה מעונות חדשים לחסות הנוער, ולהרחיב 15 מהמעונות והמסגרות הקיימות. במקביל קיבלו השבוע כ-300 עובדי עמותת ענ"ב המפעילה 8 מ-9 המעונות הנעולים (כלומר, מעונות שבהם החופש של הקטינים החוסים לצאת ולהכנס מוגבל – נ.צ.כ.) של התכנית ב-22 השנים האחרונות מכתבי פיטורים בשל הודעת השר על יציאה למכרז הפעלה חדש של המעונות – שאינו כולל דרישה לשמירה על העובדים הקיימים והרצף התעסוקתי שלהם.

החל מאתמול בבוקר (ראשון) השביתו העובדים את המסגרות והפגינו מול משרד העבודה והרווחה. "הם יגידו שאנחנו חסרי אחריות אבל אנחנו יודעים את האמת. אנחנו פה לא רק להציל את הפרנסה שלנו אלא גם כדי למנוע את הפיכת המעונות לעסק כלכלי בידיהן של חברות כוח אדם שלא רואות בני אדם, לא עובדות ועובדים ולא נערות ונערים", כתב בדף הפייסבוק שלו יו"ר ועד העובדים המאורגנים בארגון כוח לעובדים, אלברט סופר. "קיווינו במהלך השבוע הקודם שמישהו יתעשת ויעצור את המהלך המטורף הזה שמעמיד בסכנה את פרנסתם של 300 עובדות ועובדים ומאות בני נוער בסיכון שהמעונות הם ההזדמנות האחרונה שלהם. לצערנו זה לא קרה. אנחנו שובתים להבהיר למי שצריך שאנחנו לא עדר עבדים שניתן להעביר מיד ליד כמו סחורה! אנחנו שובתים להבהיר למי שצריך שלא נוותר עד שיובטחו זכויותינו!".

הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה (צילום: אלברט סופר)
הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה (צילום: אלברט סופר)
הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה (צילום: אלברט סופר)
הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה (צילום: אלברט סופר)

לפני עשרה ימים קיבלו כלל עובדי עמותת ענ"ב מכתב מההנהלה ובו הובהר כי החל מסוף ינואר 2018, יסתיים ההסכם בינה לבין משרד הרווחה. "בהתאם להחלטת משרד הרווחה, פורסם לאחרונה מכרז להפעלת המעונות, כאשר בין היתר נקבע כי לא ניתן יהיה להפעיל יותר משלושה מעונות על ידי גורם אחד. בכוונת העמותה להגיש מועמדות במכרז אולם היא נאלצת להיערך לאפשרות שפעילותה בתחום המעונות הממשלתיים תסתיים. לנוכח האמור הרינו להודיעך, כי בהתאם לאמור לעיל, העסקתך במעון על ידי עמותת ענ"ב עתידה להסתיים ביום 31.1.17".

"אני אפילו לא יכול לומר לנערים ולנערות אם יעסיקו אותי מחדש, אם אהיה פה בחודש הבא או לא, כי משרד הרווחה טוען שהוא בכלל לא צד בעניין, שאנחנו לא העובדים שלו, למרות שהוא זה שקבע את תנאי המכרז מלכתחילה שיובילו לפיטורים שלנו כשגם ככה יש מחסור עצום בעובדים במעונות"  כתב יוסף דורי העובד במעון מסילה מזה כארבע שנים. "עכשיו גם טיפול בנוער בסיכון זה עסק כלכלי. ומי ישלם את המחיר? אנחנו, העובדות/ים שאוהבים את העבודה המורכבת הזו ובני הנוער האהובים והיקרים שלנו".

על פי הודעת משרד העבודה והרווחה, צפויה הממשלה להשקיע כ-150 מיליון ש"ח ברפורמה בתכנית חסות הנוער, אשר תרחיב אותה ותאפשר קליטת 400 עובדים נוספים. עוד הוצהר כי שכרם של עובדי התכנית על פי המכרז החדש יוצמד לשכר המינימום בתוספת 30% וכן תוספות בגין עבודת לילה. לטענת המשרד ההחלטה לצאת למכרז ולהגביל את מספר המעונות שיכולה כל עמותה להפעיל נועדה ליצור תחרות בין העמותות על איכות השירות לבני הנוער, וכן בשל טענות שונות ביחס לאי יעילותה של עמותת ענ"ב בהפעלת התוכנית בשנים האחרונות – אשר הובילה לתפוסה של 50% בלבד במעונות הממשלתיים, אשר מומנו על ידי המשרד באופן מלא.

אולם המכרז אינו מבטיח כי העובדים הקיימים יועסקו על ידי המפעילים החדשים, וודאי שאינו מבטיח שמירה על הרצף התעסוקתי שלהם. פיצול התכנית בין עמותות שונות צפוי להקשות על העובדים גם לממש את זכות ההתאגדות שלהם – כשכיום הם מאוגדים כאמור באמצעות ארגון כוח לעובדים, ומועסקים במסגרת הסכם קיבוצי שנחתם ביולי שנה שעברה – והמפעילים החדשים לא יהיו מחויבים לו. בכוח לעובדים מתריעים גם כי בעוד שכיום מופעלת תכנית חסות הנוער על ידי עמותות ללא מטרת רווח (ענ"ב – עידוד נוער במצוקה, ואותות) – בין המועמדים המובילים במכרז הנוכחי חברות כוח אדם, שתכליתן היא השאת רווחים לבעליהן – בכך רואים בארגון העובדים עליית מדרגה בתהליך ההפרטה והמסחור של שירותי הרווחה בישראל.

חסות הנוער הינה תוכנית של משרד העבודה והרווחה לטיפול בנוער קצה, פעמים רבות כחלופת מעצר, המפעילה כ-59 מעונות.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!