דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

סמכו על עצמכם

בשבוע שעבר הוחלט בועדת הבריאות והרווחה של הכנסת שסימון מוצרי מזון מזיק ייכנס לתוקף רק בעוד שנתיים. ליתר דיוק לכל הפחות בעוד שנתיים וגם זה אם חברות המזון לא יצליחו למסמס את המהלך בינתיים. אם חשבתם לתומכם שלנבחרי הציבור אכפת מהבריאות שלכם אז תחשבו שנית. זאת אומרת, זה לא שלא אכפת להם, הם מאוד מחויבים לבריאות שלכם רק שיש דברים אליהם הם מחויבים יותר. פרק הזמן של שנתיים לשינוי אריזות כך שמזון מזיק יסומן ככזה לכל המוקדם בשנת 2020 הוא תוצאה של חוק שיזמה בשעתו איילת שקד. הוא נחקק כתוצאה של לחצים מצד יצרניות מזון שהתלוננו על כך שנדרש מהן באופן תכוף לשנות את האריזות עקב החלטות של הכנסת או של משרד הבריאות. באיזון שנעשה בין היצרנים לאזרחים ניתנה עדיפות ליצרנים אבל הכוונה היתה להחריג שינויים שעניינם בריאות. לגביהם נקבע שהאריזות יעודכנו ללא המתנה של שנתיים. באופן לא לגמרי מפתיע החוק עבר אבל החריג שהיה אמור לפעול לטובתנו התפוגג לו ועכשיו סימון מזון מזיק, למרות שהוא קשור ישירות לבריאות, ייאלץ לחכות שנתיים או יותר.

על ההחלטה של שר הבריאות לשעבר (ואולי סגן השר לעתיד) יעקב ליצמן לאפשר לפיליפ מוריס לשווק ללא מגבלות את הסיגריה האלקטרונית החדשה שלה כבר דובר רבות. בזמן שבמדינות אחרות הוטלו מגבלות ישראל היתה המקום היחיד בו פיליפ מוריס נהנתה מהיכולת להחדיר לשוק באופן חופשי את המוצר הזה לפני שההשפעות של השימוש בו נבדקו. האישור של ליצמן ניתן בניגוד לדעה המקצועית במשרד הבריאות, מה שמעלה את ההרהור לפיו הוא דאג הרבה יותר למישהו אחר ולא לנו. ההחלטה הזו בוטלה לאחרונה בעקבות פניה לבג"צ וההבנה שלא ניתן יהיה להגן עליה בבית המשפט.

פוליטיקאים נתונים כמובן לסד לחצים מצד יצרניות מזון וחברות הלובי שהן מפעילות. היצרניות לא מתעניינות בבריאות שלכם אלא אם כן זה במקרה מועיל למכירות. במקרה של סימון מוצרי המזון למשל הפעילה תנובה לחץ כבד כדי לשכנע את חברי הועדה לא לסמן גבינה צהובה כמזון מזיק כי היא מקור חשוב לסידן לילדים. זה בערך כמו לטעון שעוגת שמנת מעוטרת בשכבה נדיבה של קצפת עם שלושה פלחי קלמנטינה למעלה היא מקור חשוב לויטמין C. חברות מזון רוצות כמובן למכור וזה טבעי אבל אנחנו צריכים להבין מה האינטרס שלהן ומה הפער בין הסיפור שהן מנסות לשווק לנו לבין המציאות. כשאומרים לדוגמה הגבינה עם הבית הכוונה יותר לגבינה עם בית המרקחת כי לשם היא מקרבת אתכם. במקרה של תנובה היא לא רק מעדיפה שלא תדעו מה יש במזון אלא בחלק מן המקרים גם איך הוא הגיע אליכם. בגילוי לב מפתיע הסבירה החברה לבית המשפט בפרשת "אדום אדום" שכל שחיטה, גם אם היא 'תקינה' תגרום זעזוע למרבית צרכני הבשר. לדברי תנובה זהו "בדיוק המידע שצרכניהם מעוניינים שיוסתר ויורחק מהם. זאת, על מנת לאפשר להם להינות מהמוצר ולענג את חיכם תוך הדחקת המחשבה כי תענוג זה כרוך בגרימת סבל ליצור חי." כמובן שלא רק הצרכנים רוצים שהמידע יוסתר אלא גם תנובה כי אחרת המכירות שלה עלולות להיפגע חס וחלילה, גם אם הן כרוכות בסבל ופרקטיקות שיזעזעו אתכם.

עוד תעשיה שמגלגלת מיליארדים ולא מוטרדת מהבריאות שלכם היא תעשית התרופות. נהפוך הוא, היא רוצה אתכם חולים כרוניים. החלום הרטוב של חברות תרופות הוא אדם בן 40 עם קופסה לבנה עם תאים קטנים ובתוכה מסודרות לפי ימים תרופות שאותן הוא ייקח עשרות שנים עד יום מותו. אין כמו לקוחות קבועים, כל איש עסקים יאמר לכם את זה. יוצא מכל זה שחלק ניכר מהחברות הכי גדולות במשק רוצות שתקנו דברים שבעליל מזיקים לכם או שסתם תהיו חולים באופן כללי, ואלו שאמורים להגן עלינו דואגים יותר לאותן חברות מאשר לנו. ההרצאה "הון, שלטון, מזון" שזמינה ביוטיוב מראה יפה את הקשר בין יצרניות המזון לבין המלצות התזונה של משרד הבריאות. ספוילר: ההמלצות הן יותר לטובתן מאשר לטובתנו.

אז מה עושים? בעצם זה לא כל כך מסובך. אנחנו באמת צריכים נקודה אדומה על האריזה כדי לדעת שמוצר מסוים רע בשבילנו? אנחנו צריכים את משרד הבריאות כדי שיאמר לנו לאכול יותר ירקות ופירות ופחות מזון מעובד? צריך תחקיר על "אדום אדום" כדי לדעת כמה אכזריות וסבל כרוכים במה שמגיע לצלחת? אנחנו יצורים של הרגלים ולפעמים קשה לנו מאוד לשנות אותם אבל כשמדובר בדבר הכל כך בסיסי של האוכל שאנחנו מכניסים לגוף והבריאות שלנו זה מתבקש. מסתבר גם שזה לא מסובך במיוחד אחרי שמתחילים, ויותר מכך – השיפור בתחושה, בבריאות ובאנרגיות מגיע לפעמים כל כך מהר שמטריד לחשוב שכל זה היה זמין לנו כל הזמן.

ועוד נקודה למחשבה. הכוח שלנו כצרכנים להשפיע על יצרניות המזון גדול הרבה יותר משל ועדת או משרד הבריאות. החטיבה הצומחת ביותר של תנובה כיום היא זו של מוצרי הסויה. זה לא קרה בגלל החלטה של משרד הבריאות אלא בגלל הביקוש של הצרכנים. כשיצרניות מזון רוצות לסמן משהו שמועיל להן על האריזה הן עושות את זה מהר מאוד. יצרניות משנות אריזות של מוצרים טבעוניים למשל כדי להטביע עליהן את הסימן של Vegan Friendly כי הביקוש להם גדל וזה טוב להן כלכלית. תהיו בטוחים שהן לא מחכות שנתיים בשביל לעשות את זה, אל תחכו גם אתם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!