דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

תקשורת / התכנית של שר התקשורת: פחות דרישות מגופי שידור, ספירת צופים באינטרנט

תכנית עליה עובד שר התקשורת להגברת התחרות בין גופי השידור עלולה לפגוע ביוצרים המקומיים ובערוצי השידור | ואיך ניתן לבחון רייטינג בעולם של ריבוי צורות שידור? | הרפורמה שכנראה לא תציל את ערוץ 20, אך עלולה לפגוע בגופי השידור האחרים

שלט טלוויזיה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
שלט טלוויזיה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר התקשורת איוב קרא (הליכוד) מכין הצעה להפחתת רגולציה (אסדרה) על הטלוויזיה, שבמרכזה ניסיון להגביר את התחרות בין גופי השידור תוך הורדת הדרישות מהם, וניסיון להתמודד עם השינויים הטכנולוגיים דרך ספירת הצופים בכל המדיות הדיגטליות ולא רק דרך הטלוויזיה. בעוד סד הזמנים עשוי למנוע מהרפורמה להציל את ערוץ 20, היא עלולה להחליש עוד יותר את הערוצים הקיימים ולפגוע ביוצרים הישראלים. בנוסף, יישומה יתקל בקשיים טכנולוגיים מהותיים, אותם צריך יהיה לפתור.

עולם שידורי הטלוויזיה בישראל ובעולם נמצא במגמת שינוי לכיוון של התמזגות עם אתרי אינטרנט וטכניקת ה-VOD. עוצמת ערוצי השידור יורדת ביחס ישר לירידה בביקוש, ובמשרד התקשורת מתכוונים ליצור אסדרה חדשה שמציעה להציב דרישות מדורגות לכלי התקשורת ביחס לכמות הקהל שצופה בהם, זאת ללא קשר לשיטת השידורים, כפי שמכתיבה הרגולציה הנוכחית.

איוב קרא שר התקשורת, אוגוסט 2017 (יונתן זינדל / פלאש90).
איוב קרא שר התקשורת, אוגוסט 2017 (יונתן זינדל / פלאש90).

בעולם הולכת ומתרחבת תופעת "חותכי הכבלים", (CORD CUTTERS) שמתנתקים משירותי כבלים או לוויין, ועוברים לצפייה דרך הפס הרחב באינטרנט, בתשלום ישיר לספקי צפייה על פי דרישה דוגמת 'אמזון' ו'נטפליקס', או באופן פיראטי. הטכנולוגיה החדישה כמעט ומבטלת את הצידוק לקיומם של ערוצי שידור, למעט מספר סייגים: צופים שאינם מיומנים בשימוש באינטרנט, בעיקר מבוגרים ושידורי חדשות.

לערוצי הטלוויזיה בישראל יש עדיין השפעה ציבורית רבה, וזו אחת הסיבות שראש הממשלה נתניהו מעוניין להרחיב את התחרות בתחום באופן שצפוי להחליש אותם – מדיניות בה תומך גם שר התקשורת, איוב קרא. עם זאת, מבחינת שוק הפרסום, ענקיות הטכנולוגיה פייסבוק וגוגל שואבות נתח שוק הולך וגדל, ואילו הפרסום בעיתונות ובטלוויזיה מתחרה על עוגה שהולכת וקטנה. גם גופי תקשורת גדולים בעיתונות ובטלוויזיה, שבעבר היו רווחיים, עוברים פעמים רבות להפסד, ולנוכח הקושי לפקח על החלופות האינטרנטיות, הרי שמודל הפיקוח הנוכחי למעשה אינו אפקטיבי. אמנם, ערוצי השידור זוכים לפיצוי חלקי באמצעות פרסום באינטרנט, בו ניתן לצפות בשידורי VOD של מרבית התכניות, אך בראייה כוללת נתח ההכנסות שלהם קטן משמעותית.

מצב זה הוליד את הרעיון ההגיוני, של הטלת דרישות רגולציה באופן מדורג, כך שגופי שידור קטנים יזכו להקלות, כאשר שיטת השידורים – בלוויין, בכבלים, באינטרנט או באוויר תחדל מלהיות גורם מאסדר, אלא דווקא מספר הצופים בפועל. לפי תכניתו של השר קרא, ספקים גדולים, יחויבו בדרישות מופחתות בתחום הפקות מקור, "סוגה עילית" ושידורי חדשות, ואילו ספקים קטנים יקבלו הקלות נוספות. שינויים נוספים יהיו הנמכת סף הכניסה לשוק השידורים, וחיזוק כוחם של ערוצים עצמאיים אל מול ספקי תכנים מרובים כמו HOT ו-YES.

חיבור אינטרנט – כמעט לא צריך טלוויזיה (Shutterstock)
חיבור אינטרנט – כמעט לא צריך טלוויזיה (Shutterstock)

הקשיים בתכנית

אף כי תכנית לאסדרה מחדש של השידורים היא צורך מובהק, הרי שיש קשיים רבים שעלולים לפגוע ביישומה וקשיים מסוג אחר, שיתעוררו דווקא אם התכנית תיושם בהצלחה. באם תכנית האסדרה תצא לפועל, הרי שייתכן מצב של חלוקת השוק בין הרבה שחקנים קטנים ואז אף אחד מהם לא יהיה מחוייב בדרישות כלפי שידורי חדשות והפקות מקור. במצב זה, העיתונות והיוצרים המקומיים עלולים להישאר קירחים מכל הכיוונים, למעט תקציבי השידור הציבורי בתאגיד.

קושי נוסף קשור בכך שהשוק הישראלי הוא קטן באופן יחסי, והמדינה ממילא מתקשה להטיל רגולציה על ספקי תכנים בינלאומיים. במצב זה, גם מעט הדרישות שיוצבו לספק ישראלי יהוו תחרות בלתי הוגנת מול ספקים מחו"ל. ברמה היותר בסיסית, לא ברור כיצד ניתן למדוד באופן אמין מהו מספר הצופים של כלי שידור מסוים, כאשר הצפייה נעשית בשיטות שידור מגוונות ובמסכים שונים ורבים.

במילים אחרות, המכשיר שמשמש את וועדת המדרוג כיום, המותקן במאות בתים האמורים לשמש מדגם מייצג של הרגלי הצפייה של הציבור בישראל כבר היום לא מסוגל למדוד באופן אמין את אחוזי הצפייה, כאשר באותו משק בית ניתן לצפות באותו זמן בטלוויזיה, במחשב, בטבלט ובטלפון בערוצי שידור שונים במקביל. המועצה לשידורי כבלים ולוויין תיאלץ להתמודד אם אתגר מורכב, שעצם הגדרתו יוצרת חוסר התאמה בין שם המועצה ("שידורי כבלים ולוויין") לבין תחום הפעולה שלה (מדידת צפייה ללא תלות בשיטת השידור).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!