דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בית המשפט העליון

חוק ההמלצות / יאיר לפיד והתנועה לאיכות השלטון עתרו לבג"צ נגד חוק ההמלצות

שתי העתירות הוגשו הבוקר, שעות ספורות לאחר אישור החוק | ח"כ אלהרר: "אחד החוקים המושחתים שהכנסת העבירה" | יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "חוק שכולו מיועד לבנימין נתניהו" | החוק לא צפוי לחול על חקירות נתניהו שכבר נפתחו

יו"ר מפלגת ח"כ יאיר לפיד במסיבת העיתונאים של מפלגת יש עתיד. אתמול ויו"ר התנועה לאיכות השלטון אליעד שרגא (צילום:  פלאש 90)
יו"ר מפלגת ח"כ יאיר לפיד במסיבת העיתונאים של מפלגת יש עתיד. אתמול ויו"ר התנועה לאיכות השלטון אליעד שרגא (צילום: פלאש 90)

שתי עתירות הוגשו הבוקר (חמישי) לבג"צ נגד חוק ההמלצות, בשם מפלגת יש עתיד ובשם התנועה לאיכות השלטון. החוק שאושר הלילה בכנסת קובע כי במקרה בתיקים בהם יש פרקליט מלווה (לרוב של אנשי ציבור או תיקים כבדים) לא תמסור המשטרה בהעברת התיק לפרקליטות אם עמדתה לגבי קיומה של תשתית ראיתית להעמדה לדין. החוק לא יחול על חקירות שכבר נפתחו, ועל כן לא יחול על חקירות נתניהו.

ח"כ קארין אלהרר, שהגישה את העתירה בשם מפלגת יש עתיד, אמרה בפתח בית המשפט: "יש עתיד מניחה הבוקר בג"ץ נגד חוק ההמלצות, כי זה אחד החוקים המושחתים שהקואליציה העבירה. זה חוק שנולד בחטא, חוק פרסונלי שכל מטרתו להגן על ראש הממשלה מפני החקירות שלו. זה חוק שכל מטרתו הוא להלך אימה על המשטרה והפרקליטות, לפגוע באמון הציבור ובנבחריו. הוא מפלה בין אזרחים ומעקר מתוכן את השוויון בפני החוק.

"3 ימים נלחמנו בחוק הנורא הזה, נלחמנו חודשים בוועדות, הגשנו מעל אלף הסתייגויות וכשכלו כל הקיצין פנינו גם לבג"ץ. אסור לאפשר לחוק הזה לחיות. אנחנו לא מקבלים הוראות מהקואליציה ולא נאפשר לקואליציה להשחית את הדמוקרטיה ישראלית."

ראש התנועה לאיכות השלטון אליעד שרגא כינה את החוק, לאחר שהגיש את העתירה  "החוק המושחת מבית מדרשו של ח"כ דוד אמסלם", ואמר שהחוק מושחת גם פרוצדורלית, והתייחס לעובדה שלמרות שהוא הצעת חוק פרטית, הוא נידון בוועדה שאמסלם עומד בראש. עוד הוסיף "הצעת החוק שנועדה לשרת מעט פוליטיקאים ואנשי משפחות הפשע. לא יעלה על הדעת שחוקרים לא יעבירו ויסכמו את תיק החקירות בצורה מסודרת לפרקליטות" וטען כי זה יאריך את החקירה. את החוק כינה "חוק שכל כולו מיועד לבנימין נתניהו".

שניהם התייחסו כאמור לחוק ככזה שאמור להגן על נתניהו, למרות שלבקשתו של ראש הממשלה נעשו תיקונים בחוק כדי שחקירתו תוחרג ממנו.

הצעת החוק שאושרה הלילה מבקשת לקבוע כי כאשר המשטרה מעבירה חומר חקירה לפרקליטות, הוא יועבר ללא עמדתה בכתב לעניין הגשת כתב אישום נגד החשוד. לחומר החקירה תצורף, ככלל, עמדתה בכתב לעניין מכלול התשתית הראייתית לביסוס האשמה נגד החשוד, ואולם, בחקירה שבה יש פרקליט מלווה, עמדתה זו תועבר רק אם היועמ"ש לממשלה או פרקליט המדינה ביקשו זאת. עוד מוצע לקבוע כי בתיקים ללא פרקליט מלווה, אם המלצת המשטרה היא לסגור את התיק, היא תוכל להעביר לפרקליטות את עמדתה. בנוסף, מוצע להבהיר כי סעיף העונשין האוסר על עובדי ציבור למסור מידע לגורם בלתי מורשה, יחול אף על מסירת עמדת המשטרה בכתב כאמור. הוראות החוק המוצע יחולו גם על רשויות אחרות שיש להן סמכויות חקירה, והן לא יחולו על חקירה שנפתחה לפני תחילתו של החוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!