דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

המזרח התיכון / איראן: ארבעה הרוגים בהפגנות המחאה נגד המשטר

לאחר יומיים מתונים, החל אתמול (שבת) המשטר להשתמש בכוח בניסיון לפזר את המפגינים באלימות | "מוות למנהיג העליון" קראו המפגינים שהפגינו במחאה על יוקר המחייה | ד"ר רז צימט: "ההפגנות הן תגובה לכשלון רוחאני בשיפור מצבם הכלכלי של האזרחים"

מפגינים באיראן 29 בדצמבר 2017 (צילום מתוך ויקימדיה)
מפגינים באיראן 29 בדצמבר 2017 (צילום מתוך ויקימדיה)
שי ניר

גל ההפגנות והמחאה של אזרחים איראנים, הזועמים על עליית מחירי המזון והאינפלציה, נמשך גם אתמול (שישי) במספר מוקדים באיראן והוביל להתנגשויות אלימות בין כוחות משמרות המהפכה האיראנים למפגינים ברחבי איראן. עפ"י דיווחים שונים נהרגו ארבעה מפגינים בעיר דורוד. בתגובה שרפו מפגינים את סניף בנק אנסר המזוהה עם המשטר בעיר.

בעיר חורם אבאד דווח כי נשרף בניין המושל הצבאי. לאחר יומיים בהם המשטר הגיב במתינות להפגנות השקטות, החל אתמול המשטר להפעיל את כוחות מלציית הבסיג' המזוהה עם משמרות המהפכה לפיזור המפגינים באלימות. עפ"י דיווחים המשטר מנסה לדכא את המחאה גם באמצעות חסימות אינטרנט וערוצי אפליקציית טלגרם.

גל הפגנות המחאה נגד ממשלתו של חסן רוחאני, על רקע יוקר המחייה הגבוה והאבטלה הגדולה בקרב צעירים, המשיכה יום שלישי ברציפות. עפ"י דיווחים הצטרפו למחאה כ-20 מוקדים, בעיקר במערב איראן בין היתר בערים בושהאר, בנדר עבאס, איזה, וזאנג'ן.

עפ"י סוכנות הידיעות טסנים המזוהה עם משטר הטרור של האייתולות, בערים בהם התקיימו ההפגנות ביום שישי אורגנו תהלוכות לציון יום השנה לדיכוי גל המהומות נגד השלטון בשנת 2009. ההפגנות התקיימו בערים רשט, אספהאן, שיראז, קרמנשהא, טבריז ויזד, ועל פי דיווחים ברשתות החברתיות, במוקדים נוספים ברחבי המדינה. בעוד הדיווחים הרשמיים ממעיטים במספר המשתתפים, על-פי הערכות בלתי רשמיות השתתפו בהפגנות אלפי מפגינים בכמה מוקדים. בתחילה, התייחס המשטר האיראני להפגנות בסובלנות יחסית, ולא נרשמו תקריות חמורות בין המפגינים לכוחות המשטרה, אך כאמור, אתמול עם התגברות המחאה, החל המשטר להפעיל אלימות כנגד המפגינים.

בעוד הסיבה להפגנות היא התנאים הכלכליים במדינה, קריאות נגד המשטר תופסות מקום מרכזי בהפגנות. "איננו רוצים רפובליקה איסאלמית" צעקו המפגינים בעיר קום המהווה מרכז רוחני חשוב לזרם השיעי ולמשטר הטרור של האייתולות באיראן. בגנותו של נשיא איראן, מנהיגה הרוחני עלי חמינאי קראו המפגינים, "מוות למנהיג העליון". נגד המיליציה האזרחית של משמרות המהפכה – הבסיג', קראו המפגינים, "בסיג' לכו לעזאזל". כוחות הבסיג' הם האחראים העיקריים לדיכוי גל המחאה נגד תוצאות הבחירות שפקד את איראן בשנת 2009.

בעיר קאזווין, בצפונה של איראן הסמוכה לים הכספי קראו המפגינים, "חירות, עצמאות, רפובליקה איראנית" בגנות המשטר האיסלאמי הקיצוני. על רקע מעורבותה העמוקה של איראן במלחמות השונות במזרח התיכון וניסיון להרחיב את השפעתה קראו המפגינים מהעיר זהדאן שבמזרחה של איראן, סמוך לגבול עם אפגניסטן, לשינוי סדרי העדיפויות במדינה, "לא עזה, לא לבנון, חיינו מוקדשים לאיראן". בעיר אהוואז, במערב איראן סמוך לגבול עם עיראק קראו המפגינים, "בעוד אנשים מקבצים נדבות", חמינאי "חי כמו אלוהים".

ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן ממרכז אליאנס ללימודים איראניים והפורום לחשיבה אזורית, רואה בהפגנות המחאה ביטוי נוסף לביקורת הציבורית הגוברת כלפי כישלונו של רוחאני לעמוד בהבטחותיו לשפר את המצב הכלכלי ולספק מענה למצוקות הכלכליות והחברתיות של אזרחי איראן. "שנתיים לאחר הסכם הגרעין וחרף שיפור מסוים ברמת המאקרו, האזרח האיראני הממוצע עדיין לא נהנה מפירות ההסכם והאכזבה הציבורית גוברת" אמר צימט ל'דבר ראשון' והוסיף כי להערכתו, אם המצב הכלכלי לא ישתפר, תחושת הייאוש עלולה להתגבר ולחולל מחאות נוספות.

מחאות והפגנות באיראן הן מעשה שבשגרה? עד כמה הן מאיימות על המשטר?
"זה לא דבר פשוט, ומדובר בהפגנות לא חוקיות, אבל עובדה שהציבור מוכן להתריס נגד מדיניות המשטר. העניין הוא שביקורת כלפי מדיניות הממשלה היא דבר לגיטימי, הבעיה מתחילה כשבהפגנות נושאים שלטים וססמאות שיוצאות נגד המנהיג העליון, כמו מוות לרודן, או שמערערים על עקרונות יסוד במדיניות המשטר כמו ההשקעות בסוריה ובלבנון, וזה כבר נתפס כבעייתי יותר עבור המשטר".

ביום חמישי השבוע התעורר גל המחאה על רקע יוקר המחיה ועליית המחירים של מוצרי בסיס, בין השאר ביצים, בשיעור של עד 40%. האנליסט, סעיד ליילז, היושב בטהרן אמר לסוכנות הידיעות AP, כי ייתכן ויריביו הפוליטיים של רוחאני לקחו חלק בארגון ההפגנות והוסיף כי "ניתן לראות את מעורבותן של הקבוצות הפוליטיות" בהפגנה במשהאד. יחד עם זאת אומר ליילז כי המשטר עומד בפני אתגר גדול, "באיראן למעלה מ-3 מיליון מובטלים ולמעלה מ-35% מהאיראנים נמצאים מתחת לקו העוני. אלו בעיותיו של רוחאני, ויכולות לחסל כל ממשלה. לא אופתע אם האינפלציה תגיע גם ל-12%".

לא ברור כמה מפגינים יצאו לרחובות אך ברשתות החברתיות העריכו כי כמה אלפים השתתפו בהפגנות ותהלוכות מחאה בכארבעה מוקדים שונים בהם העיר משהאד, השניה בגודלה באיראן. בסוכנות הידיעות האיראנית – אירנא צוטט מושל משהד, מוחמד רחים נורוזיאן שאמר כי בהתכנסויות הלא חוקיות לא השתתפו אזרחים במספרים גבוהים והוסיף, "המשטרה נתנה להם התראות וטיפלה בהם עם הרבה סבלנות". עוד אמר נורוזיאן ומבלי לפרט, כי המשטרה עצרה מספר אנשים שהתכוונו להרוס רכוש ציבורי.

ממחלקת המדינה של ארה"ב נמסר בליל שישי כי היא עוקבת אחר דיווחים על "מספר רב של הפגנות של אזרחים איראנים בערים ברחבי המדינה. מנהיגי איראן הפכו מדינה עשירה עם היסטוריה ותרבות עשירה למדינה מתפוררת כלכלית, שהיצוא העיקרי שלה הוא אלימות, שפיכות דמים ותוהו ובוהו. כפי שאמר הנשיא טראמפ, אזרחי איראן הם הקורבנות הקשים ביותר של מנהיגי איראן. ארצות הברית מגנה בחריפות את מעצרם של מפגינים שוחרי שלום. אנו קוראים לכל המדינות לתמוך בפומבי בעם האיראני ובדרישותיו לזכויות בסיסיות ולסיום השחיתות.

"ב-14 ביוני 2017 העיד המזכיר טילרסון בקונגרס כי הוא תומך 'באותם גורמים בתוך איראן שיובילו למעבר לשלטון של שלום. אנו יודעים בביטחון כי אלמנטים אלה נמצאים שם'. היום המזכיר חוזר על תמיכתו העמוקה בעם האיראני".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/947180713236934657

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!