דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / בליגות הנמוכות בספרד: קבוצת אלדנסה מכרה משחק והפסידה 12-0

השוער קיבל 1000 יורו בעבור כל שער שספג, סכום השווה בערך למשכורתו החודשית | המשחק נערך מול קבוצת המילואים של בארסה | תצפיות מראות: תנודות בהימורים מובילות לשריקות פנדלים או גולים עצמיים בליגות הנמוכות של ספרד

שחיתות בכדורגל הספרדי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
שחיתות בכדורגל הספרדי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

קבוצת 'קלאב דפורטיבו אלדנסה' הוקמה בשנת 1921 בעיר אלדה שבמחוז ולנסיה, ספרד. הקבוצה הקטנה בילתה את רוב העונות שלה בעשרים השנים האחרונות בליגה הרביעית, אך לפני לפני ארבע שנים היא עלתה לליגה השלישית.

בעונה שעברה בחודש אפריל במהלך המחזור ה-31 פגשה אלדנסה את המובילה החזקה של הליגה השלישית, קבוצת הבת של ברצלונה הגדולה. שחקני אלדנסה ידעו שהפסד יחרוץ כמעט סופית את גורלם ויגזור עליהם ירידה לליגה הרביעית.

לכולם היו ברורים יחסי הכוחות בין אלדנסה שהיא קבוצת ההגנה הגרועה בין כל 80 קבוצות הליגה השנה, קבוצה שכבר ספגה  68 שערים ב-31 המשחקים של העונה. אין איך לעצור את ברסה 2 שהיא הקבוצה עם ההתקפה השניה בחוזקה ביותר בין קבוצות הליגה השלישית בספרד. כצפוי המשחק בין שתי הקבוצות הסתיים בניצחון, אך הפער הגדול, 12:0 לטובת קבוצת המילואים של הקטלונים, הפתיע גם ביחס לציפיות. חלק משחקני אלדנסה אף צולמו כשהם יורדים מהמגרש בבכי.

לאחר המשחק התפרסם בכלי תקשורת עולמיים שהמשחק בעצם נמכר ע"י שחקני אלדסנה. המשטרה המקומית התערבה, שחקנים נעצרו ונחקרו. בגלל שקבוצת הבת של ברצלונה לקחה חלק במשחק הפרשה זכתה לפירסום רב. הפרסום חשף את קצה הקרחון של המתרחש בליגות הנמוכות של ספרד, היות ובליגות השלישית והרביעית בספרד משתוללת מגפה קשה של מכירת משחקים.

השבוע המגזין המקוון Insideworldfootball פרסם שהנהלת התאחדות הכדורגל הספרדית מתעלמת מהראיות הברורות שהליגות השלישית והרביעית אינן שייכות יותר למועדוני הכדורגל אלא מנוהלות כעסק משגשג בידי גורמים עבריינים ממזרח אסיה שהתחברו לגורמי פשע מקומיים ומגלגלים סכום בלתי נתפס של כ-580 מיליון יורו לעונה, כך לפי מקור פנימי שמעורב בליגות המקומיות ונותר בעילום שם. לטענתו יש דפוס ברור של מכירת משחקים.

דו"ח שהוכן ע"י Sportradar Integrity Services, ארגון החוקר הימורים בלתי חוקים במשחקי כדורגל ברחבי העולם, ושקטע קצר ממנו ופורסם באתר Insideworldfootball, מראה איך בחלק מהמשחקים נראית עליה פתאומית בסכומי ההימורים במהלך המשחק ולאחר מכן במשחק עצמו נשרק פנדל או הובקעו שערים עצמיים כדי להגיע להימור המדויק שבוצע.

המקור לקלות הבלתי נסבלת של קניית המשחקים בליגות הנמוכות בספרד נעוץ בכך ששחקני הכדורגל שמשחקים בליגות השלישית והרביעית מקבלים במקרה הטוב משכורות שמגיעות עד אלף יורו לחודש. רב השחקנים נחשבים לחצי חובבנים ולכן כאשר הם מקבלים הצעה מפתה, כמו למשל במקרה של שוער אלדנסה שקיבל אלף יורו לכל שער אותו ספג במשחק המכור, קשה להם מאוד לעמוד בפיתוי. בנוסף ברור לכולם שאם זאת לא תהיה אלדנסה שתמכור את המשחק זו תהיה קבוצה אחרת מהליגות הללו.

חאוויר אדו ראש מחלקת היושרה באיגוד השחקנים הספרדי אמר בתקשורת הספרדית אחרי מכירת המשחק באפריל כי "זה לא שהשחקנים האלו לא הוגנים, הם פשוט מרוויחים מעט וקלים יותר לפיתוי".

בשנים האחרונות אנו עדים לעליה ניכרת במכירת המשחקים ברחבי העולם. זה לא משנה עם זה משחק באחת הליגות הגדולות בעולם או בליגה יחסית קטנה כמו הליגה הרביעית בספרד. לפי גורמי אכיפת חוק בינלאומיים, חלק מהאשמות של מכירת המשחקים מופנית כלפי שוק ההימורים החוקיים והבלתי חוקיים שפועל במזרח אסיה. גם תעשיות הפשע המקומיות נוטלות חלק בהטיית המשחקים. וקשה מאוד לעצור אותם.

https://twitter.com/footbalIfights/status/905774962253889537

תעשיית ההימורים הבלתי חוקים סביב משחקי ספורט מכורים מגלגלת לפי הערכות שונות מיליארדי דולרים בשנה. קיימת רשת ענפה של קשרים בין גורמי הפשע הבינלאומיים והמקומיים אשר מובילים את משחק הכדורגל לתהום. כעת מתגלות עוד ועוד פרשיות של שחיתות ומכירת משחקים. בשנים האחרונות מבצעות יחידות המשטרה באיטליה, ספרד, צרפת, אנגליה ויוון מעצרים של שחקנים, מאמנים ומנהלי קבוצות בהאשמת מכירת משחקים. ובכל זאת המשטרות ברחבי העולם נותרות חסרות ישע אל מול גודל וחוזק התופעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!