דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

המהומות באיראן / בעוד ההתפרעויות באיראן מתרחבות, חמינאי מפנה אצבע מאשימה לעולם

המחאה האיראנית נגד השלטונות נכנסת ליומה השישי ולמנהיג העליון ברור מי אשם במתרחש בארצו | "אויביה של איראן הפעילו מספר אמצעים - לרבות כסף, נשק ואמצעי מודיעין" | עד כה נהרגו מעל ל-20 מפגינים ונעצרו מאות | לחלקם צפוי עונש מוות

נשיא אירן, חסן רוחאני. אוקטובר 2017. (Iranian Presidency Office via AP)
נשיא אירן, חסן רוחאני. אוקטובר 2017. (Iranian Presidency Office via AP)

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, הטיל אתמול (שלישי) את האשמה בדבר המחאות המטלטלות את המדינה על "אויביה של איראן", שלדבריו מתעסקים בענייניה הפנימיים. במקביל דיווחה הטלוויזיה האיראנית על התנגשויות ליליות בין המפגינים לבין כוחות הביטחון, בהן נהרגו 9 מפגינים. ההפגנות, הנרחבות ביותר מאז "המהפכה הירוקה" שבאה בדמות הפגנות בכל רחבי המדינה בעקבות תוצאות בחירות 2009, נמשכות כבר 6 ימים ונהרגו במהלכן מעל ל-20 מפגינים.

ההפגנות החלו ביום חמישי האחרון בעיר משהאד על רקע מצוקתם הכלכלית הגוברת של אזרחי איראן וזינוק במחירי המזון. מאז התרחבו למספר ערים נוספות כשמספר מפגינים החלו לקרוא קריאות בגנות הממשלה והמנהיג העליון. מאות מפגינים נאסרו ושופט איראני בכיר בבית הדין של משמרות המהפכה הזהיר כי לחלקם צפוי עונש מוות באשמת "מוהארבה" או "הכרזת מלחמה נגד האל".

בארועי הימים האחרונים אויביה של איראן הפעילו מספר אמצעים – לרבות כסף, נשק ואמצעי מודיעין – כדי לייצר בעיות עבור הממשל האיסלאמי

הטלוויזיה האיראנית דיווחה כי ששה מפגינים נהרגו במתקפה על תחנת משטרה בעיר קאהדאריג'אן וכי המהומות התחילו באשמת פורעים שניסו לגנוב נשק מהתחנה. צויין עוד כי ילד בן 11 וצעיר בן 20 נהרגו בעיירה חומיינישאהר וכי חבר במשמרות המהפכה נהרג בעיירה נאג'אפאבד, שלושתם נהרגו מאש רובי ציד הנפוצים בחבלי הארץ הכפריים של איראן.

בפרסומים באתר הרשמי שלו האשים חמינאי מדינות זרות שלכל הפחות החריפו את המחאה שאחזה ברחוב האיראני. "בארועי הימים האחרונים אויביה של איראן הפעילו מספר אמצעים – לרבות כסף, נשק ואמצעי מודיעין – כדי לייצר בעיות עבור הממשל האיסלאמי", אמר רוחאני בהתבטאותו הפומבית הראשונה מאז פרוץ המהומות וציין כי יפרט יותר בימים הקרובים. מנהיגים איראניים מאשימים לעיתים קרובות את ארה"ב, ישראל ובריטניה בכך שהן מחפשות להפיל את המשטר הדתי השנוי במחלוקת.

תמונה שצולמה על ידי אחד המפגינים והוברחה אל מחוץ לאיראן. הפגנה של סטודנטים באוניברסיטת טהארן ביום שבת 30.12.17. (AP Photo, File)
תמונה שצולמה על ידי אחד המפגינים והוברחה אל מחוץ לאיראן. הפגנה של סטודנטים באוניברסיטת טהארן ביום שבת 30.12.17. (AP Photo, File)

רוחאני הכיר בזעם הציבור על הכלכלה המקרטעת שאמנם קיבלה חיזוק כתוצאה מחתימתו על הסכם הגרעין ב-2015 אולם לא באופן שהיטיב בטווח הקצר עם מרבית האיראנים. איראן יכולה כעת למכור את הנפט שלה בשווקים הבינלאומיים וחתמה על עסקאות לרכוש מטוסי נוסעים בעשרות מיליארדי דולרים במקום צי המטוסים המיושן שלה. אולם כאמור, השיפור במצב לא הגיע אל האזרח הממוצע, שיעורי האבטלה נותרו גבוהים, והאינפלציה מטפסת אל סביבות ה-10%. נראה כי ההתייקרות לאחרונה במחירים העוף והביצים ביותר מ-40% היא מה שהיווה את הניצוץ שהצית את גל המחאה.

רוחאני ואחרים בהנהגה האיראנית הזהירו כי המשטר לא יהסס לפעול ביד חזקה נגד פורעי החוק ובעצם אף אחת מההפגנות לא קיבלה אישור זמני מראש ממשרד הפנים.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, צייץ בטוויטר כי האנשים של איראן סוף כל סוף קמים כנגד המשטר המושחת והאכזרי כדבריו. "כל הכסף שמשטר אובמה נתן להם בטיפשות הלך לטרור ולתוך כיסיהם", עקץ טראמפ בהתייחסו לעסקת הגרעין שחתם קודמו. "לאנשים יש מעט מזון, אינפלציה כבדה ואפס זכויות אדם. ארה"ב מתבוננת!", כך טראמפ.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/948164289591902208

לא ברור מה ההשפעה של רצף הציוצים של טראמפ על המוחים. חלקם שיתפו אותם ברשתות החברתיות אולם רבים לא מאמינים בו משום שסרב לאשרר את הסכמי הגרעין ובשל העובדה שמדיניות הכניסה שלו לארה"ב מנעה מהאיראנים מלהוציא ויזות אמריקניות.

בטהראן לבדה, 450 מפגינים נעצרו בשלושת הימים האחרונים, כך דיווחה סוכנות הידיעות ILNA המקושרת לשלטונות האיראניים. עד כה לא פורסם מספר העצורים בהפגנות ברחבי המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!