דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מילועוף

חברה ועבודה / ביהמ"ש: ההסתדרות היא ארגון העובדים היציג היחיד בחברת מילועוף

הרכב השופטים קבע כי ארגון כוח לעובדים, שדרש לפצל את השוחטים העובדים בחברה ליחידת מיקוח נפרדת, לא הוכיח כי החברה החלישה את העובדים לאחר שנקלטו להעסקה ישירה

פס ייצור מוצרי עוף (Shutterstock)
פס ייצור מוצרי עוף (Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה דחה את דרישת ארגון כוח לעובדים לפצל את השוחטים העובדים בחברת מילועוף ליחידת מיקוח נפרדת, וקבע כי ההסתדרות היא ארגון העובדים היציג היחיד בחברה. ההרכב בראשות סגנית הנשיא ורדה וירט-ליבנה קבע כי כוח לעובדים לא הוכיחו שמילועוף ביקשה להחליש את השוחטים כאשר קלטה אותם להעסקה ישירה לאחר שהועסקו באמצעות חברת קבלן. "מעבר לכך", כתבה השופטת, "יש לברך על קליטת עובדי קבלן אצל המעסיק. במיוחד כאשר אותו מעסיק הוא מפעל מאורגן ותנאי ההעסקה נקבעים במשא ומתן עם ארגון העובדים היציג אצלו ושבסופו נחתם הסכם קיבוצי".

עוד הדגישה השופטת כי מדיניות בית הדין הארצי לעבודה היא להימנע מפיצול העובדים במקומות העבודה ליחידות מיקוח קטנות ורבות, ולעודד קיומה של יחידת מיקוח אחת שככל הניתן תכלול את מרב העובדים. בכך מקבל בית הדין הארצי לעבודה את עמדתו של בית הדין האזורי בחיפה שלא מצא בפסק דינו מיולי האחרון, כי מאפייני העסקתם של השוחטים מבטאים אינטרסים מיוחדים המצדיקים להכיר בהם כיחידת מיקוח נפרדת, ואף ציין כי יוכלו להשמיע את קולם הקולקטיבי הייחודי במסגרת ארגון העובדים היציג במפעל. את ההסתדרות הכללית ייצגה בדיון עו"ד ויוי (ורד) ויץ מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בראשות עו"ד איריס ורדי.

השוחטים במילועוף הועסקו במשך למעלה מ-20 שנה באמצעות חברת 'מאיר'. במהלך שנת 2014 התאגדו עובדי החברה בארגון כוח לעובדים וניהלו מו"מ במטרה להגיע לחתימת הסכם קיבוצי. בדצמבר אותה שנה, החליטה חברת מילועוף לסיים התקשרותה עם חברת מאיר, ולקלוט את כלל השוחטים להעסקה ישירה – זאת בין היתר לאחר שלאורך השנה נקטו השוחטים צעדים ארגוניים שגרמו לה נזקים. הם נקלטו בתנאי ההסכם הקיבוצי במפעל, שנחתם מול ההסתדרות, ומאז התקיימו גם מספר ישיבות מול הנהלת החברה בהשתתפות יו"ר מרחב גליל מערבי בהסתדרות אשר שמואלי, בנוגע לתנאי העסקתם הספציפיים – אולם נציגיהם סירבו להשתתף בהן, ולחילופין תבעו גם את השתתפות נציגי כוח לעובדים.

יחידת המיקוח מגדירה את קבוצת העובדים היכולה לשאת ולתת במסגרת קיבוצית עם המעסיק באמצעות ארגון עובדים – לחתימת הסכם קיבוצי. הגדרתה של יחידת המיקוח משמעותית בין היתר לקביעת ארגון העובדים המייצג אותה. בתי הדין לעבודה נוטים כאמור להימנע מפיצול מקומות העבודה ליחידות מיקוח שונות ונפרדות, למעט במקרים בהם מוכח כי שוני האינטרסים בין קבוצות העובדים השונות מצדיק זאת, וזאת על מנת למנוע פיצול בין העובדים שיביא להחלשת כוחם הארגוני ויפגע ביציבות יחסי העבודה. חריג נוסף הוא מקרים של התאגדויות חדשות, בהן נוטה בית הדין לאשר יחידות מיקוח קטנות באופן זמני במטרה להקל על העובדים את השגת השליש הדרוש לצורך הקמת ועד עובדים.

מארגון כוח לעובדים נמסר כי הם מקבלים את הכרעת בית הדין – "התאגדות השוחטים במילועוף היא התאגדות עובדים אמיצה ומעוררת השראה של עובדים שהועסקו ע"י חברת קבלן שרמסה את זכויותיהם. חברת מילועוף לא עמדה מנגד ובמקום להבטיח את זכויות העובדים לחצה על הקבלן לפטר את העובדים. בזכות מאבקם הנחוש של השוחטים והבודקים הפך הניסיון להחליפם בנכונות תקדימית של מילועוף לקלוט את העובדים כעובדיה. היות ומדובר בעבודה שונה בתכלית מן העבודה במפעל ומאחר וההסכם הקיבוצי בחברה לא חל על השוחטים והבודקים, נאבקו העובדים על זכותם להקמת ועד עצמאי בהתאם לתחום עיסוקם. דרישה זו לוותה התעמרויות מרובות. לדאבוננו לא הכיר בית המשפט בבקשה זו. אנו תקווה כי אכן יפרוש ועד העובדים בחברה את חסותו גם על קבוצת עובדים זו ויכיר בצרכיה הייחודיים. אנו מקווים כי ועד העובדים במילועוף יממש את הבטחתו ויאפשר בחירתו של נציג שוחטים בוועד העובדים. נבהיר כי העובדים עצמם ממשיכים להיות חברי כוח לעובדים ונשמח לעמוד לצידם ככל שנידרש".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!