דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

مشروع ليلى / مريخ - מזרח תיכון חדש?

לפני הכל אני רוצה לבקש מכם להאזין לשיר. 4 דקות ועשרים שניות של האזנה אמיתית. נסו להקשיב לשיר בלי הסחות דעת. אם אפשר – עדיף עם אוזניות. תסתכלו על הפנים של הזמר, תקשיבו למילים, תשימו לב מה עולה בכם. נסו לנחש על מה השיר מדבר ואל תדלגו להמשך הטקסט.

אחרי כל פעם שאני שומע את השיר הזה אני צריך לקחת נשימה גדולה.
מעניין איך שיר בערבית, שאני לא מבין מילה ממנו, מצליח כל כך לגעת.
מזכיר לי שבאירוויזיון האחרון זכה נציג פורטוגל סלבדור סובראל עם שיר אמיתי, מיוחד ויפה בפורטוגזית. רוב הצופים והמצביעים באירוויזיון לא הבינו מילה ועדיין הצביעו לו וגרמו לו לזכות. כנראה שמדובר בשפה המיוחדת של המוזיקה שגורמת לנו להתחבר, משהו שהוא מעבר להבנת המילים.

השיר שזה עתה שמעתם נקרא marikh, (مريخ) ומשמעות המילה היא מאדים, כמו הכוכב. הוא מדבר על לקום וליפול שוב ושוב.
וכשהלהקה הלבנונית משרוע לילה (Mashrou' Leila, ‏مشروع ليلى) שרים על לקום וליפול שוב ושוב, הם יודעים על מה מדברים.

משרוע לילה
משרוע לילה

ב-22.9.2017 התקיים פסטיבל מוזיקה לא רחוק מקהיר. ההופעה המרכזית היתה של משרוע לילה.
ההופעה, בנוכחות 35,000 איש, היתה מעולה ומלאה באנרגיה כמו כל הופעה של הלהקה הלבנונית. חאמד סינו, הסולן והכוח היוצר המרכזי, סיפר על ההופעה כ"ערב קסום. קהל שמח כל כך ואוהב".
האירוע הסתיים בתמונה המסורתית שמשרוע לילה מצלמים בסוף כל ערב על הבמה ומעלים לטוויטר שלהם, על 45 אלף עוקביו.

לא עבר זמן רב ושמועות החלו לזרום: משטרת קהיר עוצרת, תוך כדי שימוש באלימות, משתתפים מההופעה באשמת 'התהוללות'. הסיבה האמיתית למעצרים: תמונה שצולמה במהלך ההופעה והתפרסמה בתקשורת המצרית. בתמונה רואים, רחמנא ליצלן, שניים ממעריצי הלהקה מנופפים בדגל הגאווה.

זה המקום להגיד שחאמד סינו הוא הומוסקסואל מוצהר. מתוקף היותו אמן צעיר, מוכשר, חתיך ורהוט הוא הפך בעשור האחרון לפנים של התקוה הצעירה בלבנון ובכלל במדינות ערב. ובאותה המידה לפנים של האיום. תלוי מי המסתכל. השירים שהוא כותב למשרוע לילה נוקבים מאוד. ומצליחים מאוד. בעשר השנים בהם משרוע לילה קיימים הם הוציאו כבר ארבעה אלבומים. בפייסבוק יש למשרוע לילה מעל חצי מיליון עוקבים. אחד הלהיטים הגדולים האחרונים של הלהקה, "roman" עוסק בפמיניזם הערבי ובמרכזו רקדנית עטויית חיג'אב. התכנים הקשים לעיכול מביאים לביטולי הופעות, איסורי כניסה למדינות, גידופים ואף איומים ישירים על חייו. אך נראה שאת סינו זה רק מדרבן יותר. הוא לא מפסיק לכתוב, לבקר ודרך המוזיקה לבקש חיים אחרים וטובים יותר במדינתו. "כמות השנאה שאני רואה ברשתות החברתיות היא עדות ישירה לנחיצות השיח על הנושאים שאנחנו מעלים במרחב הציבורי". אמר סינו לאחרונה בראיון לרולינג סטון.

לאחר ההופעה במצרים בה הונף דגל הגאווה בראש חוצות, החל גל מעצרים. 70 איש נעצרו. 27 מתוכם נשפטו למאסר של שש שנים בכלא. השניים שהציגו לראווה את הדגל צפויים לעונשים חמורים יותר. הומוסקסאוליות אינה אסורה ע"פ חוק במצרים אבל חברי קהילת הלהטב"ק נעצרים חדשות לבקרים. המשטרה אורבת להם, עוקבת אחריהם והם מואשמים בסעיפי חוק הקשורים בזנות ופריצות. משרד התקשורת המצרי הוריד הוראה לערוצי הטלויזיה והעיתונים לא לתת ביטוי פומבי לאף אדם גאה אלא אם כן הוא יוצג כמי שהחליט ל"כפר על חטאיו" ו"לחזור לדרך הישר". ההופעה של משרוע לילה הוצגה בתקשורת המגוייסת בתור מסיבת חשק של סמים ומיניות "הוללת".

הופעה של משרוע לילה
הופעה של משרוע לילה

מיד לאחר ההופעה, בטרם המשטרה החלה במעצרים, משרוע לילה טסו לארה"ב להמשך סיבוב ההופעות שלהם. שם הם הבינו מה התרחש במצרים והתלבטו כיצד להגיב.
"יומיים אחרי ההופעה, כשהבנתי מה קורה עכשיו במצרים, התחלתי לפקפק בכל מה שאנחנו עושים בעשר השנים האחרונות," סיפר סינו. "אנחנו מנסים ליצור דרך המוזיקה שלנו ודרך מי שאנחנו חלופה תרבותית שאנשים יוכלו להזדהות איתה ולהתחזק דרכה. ובמשך כמה ימים, בעקבות הדיכוי במצרים תהיתי האם אנחנו ממלאים את היעוד שלנו או שאנחנו פשוט מאכילים את הטרולים".
ותוך כדי התהיות הגיעה הודעה נוספת ממצרים: לאחר הופעות רבות של משרוע לילה במדינה יצא הודעה רשמית שהלהקה לא תורשה להופיע יותר במצרים. גם השכנה שלנו ממזרח, ירדן, ביטלה הופעה בקיץ האחרון עקב מחאה של חברי הפרלמנט הירדני שנזעקו נוכח מיניותו ה"לא שמרנית" של סינו. משרוע לילה שפחות דאגו לעצמם ויותר הזדעזעו מהתופעה הגיבו בהודעת גינוי נחרצת ומפורטת הקוראת לעולם להתעורר ולעצור את הפרת זכויות האדם במצרים. "אנחנו מוקיעים את הדמונזיציה והפללת מבוגרים אשר מנהלים מערכות יחסים המבוססות על רצון והסכמה." הם כתבו בפוסט שפרסמו בדף הפייסבוק שלהם. "עשרת הימים האחרונים במצרים הם ציד מכשפות ומשתמשים בנו כשעיר לעזאזל דרכו הממשל מבצע את תכניתו – מעצר ומשפט של חפים מפשע. אנחנו שבורי לב ודואגים לחברינו במצרים. זה לא זמן לשתוק".

סטודנט ישראלי צעיר בשם רועי שניידר הוא אחד מאילו שקראו את הפוסט הזה של משרוע לילה והחליט לא לשתוק. שניידר החליט לארגן הופעת מחווה ראשונה בארץ ללהקה. "אירגנתי את הערב עם עוד כמה חברים כי רצינו להביא את המוזיקה של משרוע לילה לעוד אנשים בארץ ובעיקר להגדיל את המודעות לנושא הלהט"בים במדינות ערב". הכרטיסים לאירוע הראשון נמכרו כולם וערב נוסף הורם, גם אליו כל הכרטיסים נמכרו. "הפקת האירוע לא הייתה קלה, הרבה עניינים טכניים ובירוקרטיים, אבל היה שווה את זה. הגיעו כ-500 איש ללבונטין 7. הקהל התרגש מאוד."

ההופעות בארץ נערכו תוך כדי חנוכה ובמהלכן הדליקו נרות ונאמרו הדברים הבאים בעברית ובערבית:
"לפני חודשיים וחצי הלהקה הלבנונית משרוע לילה קיימה הופעה בקהיר, במהלכה כמה אנשים בקהל הרימו דגל גאווה. בעקבות כך, משטרת מצרים פתחה במתקפה אלימה נגד הקהילה במדינה. מתקפה שכללה מעצרים, עינויים ועונשי מאסר נגד כשבעים איש.
בצל אירוע זה, החלטנו לערוך ערב מחווה ללהקה להבעת סולידאריות עם הקהילה הלהט"בית במדינות ערב, אך לא רק עבורם. מאז שהלהקה הוקמה, היא היוותה קול שפוי למול הקולות הקיצוניים והפונדומנטליסטים. היא מעולם לא פחדה לתמוך באופציות המתונות, הרציונליות והאנושיות. היא תמיד תמכה בחלשים, בעניים, במיעוטים ובחריגים.
המטרה של הערב הזה היא לתמוך בכל מי ששונה מאיתנו, בכל מי שזקוק לעזרה, בכל מי שהחברה פוגעת בו.
אנחנו כאן בשביל לומר להם, לנשים, לערבים, ללהט"בים, לנכים, לפגועי הנפש, לכל מי שחש שאין לו אותו סיכוי להגיע רחוק. אנחנו אומרים להם: כל מי שכאן עומד לצידכם ותומך בכם.
לכן אנחנו מדליקים נרות הלילה. אנו מתפללים לניצחון האור על החושך, הטוב על הרע, ההכלה והסובלנות והקבלה על ההדרה, הזלזול וחוסר ההתחשבות."

מה שקורה בימים האחרונים באיראן הביא אותי לכתוב את הטור הזה שכבר כמה זמן קינן בי. מאבק של אנשים בני גילי שלרוע מזלם לא נולדו בדמוקרטיה ויוצאים לרחובות לדרוש חיים נורמאליים.
צריך לחזק את המפגינים האלה. למצוא את הדרך להראות להם שהם לא לבד. שהם הנורמאליים וצורת השלטון החשוכה והאלימה במדינה שלהם היא הבעיה, ולא הם.

משרוע לילה היא להקה שהמשמעות שלה היא הרבה מעבר למוזיקה, או אולי יותר נכון להגיד שהיא מגלמת את המשמעות האמיתית של מוזיקה.
היא מצליחה לחבר בין אנשים. להפיח תקוה. לתת קול למי שאינו נשמע.

אני מאמין שבתוך המציאות הסבוכה במזרח התיכון, להקה אמיצה כזאת סוללת דרך למזרח תיכון חדש.

Mashrou' Leila مشروع ليلى

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!