דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
R&R Diner

אלימות / עוד מקרה של פריצה והשחתה במסעדת 'R&R Diner' בירושלים

ההתנכלויות ומעשי ההשחתה כלפי מסעדתן של הזוג רעות כהן ורומינה גונזלז לא נפסקות | אחד ממתפללי בית הכנסת: "אף אחד מההנהלה של הבית כנסת, מי שאחראי פה על המקום, לא נתן הוראה לעשות נזק כלשהו, חוץ מהמנדף והדוד שמש"

הזכוכית המנופצת לא תוקנה כאות מחאה (צילום: ענת יורובסקי)
הזכוכית המנופצת לא תוקנה כאות מחאה (צילום: ענת יורובסקי)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

לפני כחודשיים, תכננו רעות כהן ורומינה גונזלז לפתוח לציבור את מסעדתן החדשה – "R&R Diner" במרכז העיר ירושלים. כהן וגונזלז עברו למיקום המסעדה החדש לפני כחמישה חודשים, לאחר שנתיים וחצי של ניהול המסעדה המצליחה 'עזה 40' בשכונת רחביה. במהלך חמשת החודשים הללו, המסעדה חוותה שורה ארוכה של מעשי התנכלויות, השחתה, וגניבות, והשתיים חוו איומים עליהן ועל העסק שבבעלותן. במהלך השבוע האחרון, הדברים הסלימו לכדי מקרה אחד של פריצה וגניבה מהמסעדה, ומקרה נוסף של חבלה בדוד השמש של המסעדה.

מהרגע בו צוות המסעדה עבר למיקום החדש והחל להכין אותו לפתיחה, החלו להגיע איומים מצד המתפללים בבית הכנסת הסמוך למסעדה. האיומים אלה, שהגיעו מכמה מן המתפללים, כללו צעקות, קללות המתייחסות באופן ישיר לנטייתה המינית של כהן, והתקרבות פיזית ומאיימת לעברה. מעשי ההשחתה היו עקביים – על הקיר האחורי של המסעדה הותקן מנדף תעשייתי, ההכרחי לתפעול היום יומי של מטבח המסעדה. הקיר האחורי פונה אל עבר חצר סגורה, שמעברה השני נמצא קירו האחורי של בית הכנסת עימו החיכוך. המנדף פורק ממקומו באופן חלקי או מלא ארבע פעמים – ובחלק מהמקרים אף נגנב אל תוך בית הכנסת והוחזר ממנו על ידי המשטרה. מאז הפעם הרביעית בה המנדף פורק, הוא לא הוחזר למקומו. במהלך השבועות האחרונים, כהן חיפשה דרכים בהן אפשר להרכיב אותו מחדש ולהבטיח שיישאר שם, ובינתיים השתמשה באמצעים חלקיים לאוורור המטבח, מה שמנע את הפעלתו המלאה ואת פתיחת המסעדה בהיקף מלא.

במהלך החודש בו המנדף לא הותקן מחדש, שינו המתנכלים את מטרותיהם. מעשי לפני חודש אחד מחלונות הזכוכית בחזית המסעדה נופץ על ידי כלי מתכת כבד, מעשה שנעשה במהלך שעות הלילה.

בפרק הזמן שלאחר מכן, נוצר רושם של שקט יחסי. אבל, שיחה עם רעות כהן, מגלה כי הנסיונות לפגוע במסעדה טרם שככו. לפי כהן, ביום ראשון האחרון, התרחשה פריצה לתוך המסעדה, במהלכה נגנבו מהמקום קופת המסעדה ובה כסף מזומן, ומחשב נייד שהיה במסעדה. בנוסף, נעשה נסיון להזיז את המנדף שהיה בתוך מטבח המסעדה, ואף נותרו עליו פרצי דם המעידים על כך. לאחר יומיים בלבד, במהלך הלילה שבין שלישי ורביעי, דוד השמש שהותקן בשבוע האחרון על הקיר האחורי של המסעדה הושחת ונחתך.

לפי כהן, במהלך השבועות האחרונים, אחד ממתפללי בית הכנסת הסמוך נהג לעבור בסמוך למסעדה על בסיס יום יומי, ולהשמיע איומים כנגד המסעדה. בין היתר, כאשר בתחילת השבוע כהן התקינה את דוד השמש, ציין בפניה כי ראה זאת, ואיים כי גם הוא יפורק, כפי שנעשה למנדף שנתלה על אותו קיר. יש לציין כי הקיר המדובר הינו חלק מהמסעדה, וכי הן המנדף התעשייתי והן דוד השמש הותקנו על פי כהן בשטח המסעדה ובהתאם לנהלים.

למעשי השחתה אלה יש השלכות יום יומיות על המסעדה ועל העובדים בה. ללא מנדף פעיל, אין אפשרות להפעיל את המסעדה באופן מלא. הכוונה הראשונית של כהן הייתה לפתוח את המסעדה בסוף אוקטובר. בפועל, המסעדה נפתחה באמצע נובמבר, אך לא באופן מלא. ללא מנדף פעיל, אין אפשרות להפעיל את המטבח בהיקף גדול, ובשבועות האחרונים המסעדה מארחת רק כמויות קטנות יחסית של סועדים. העבודה במטבח ללא מנדף תעשייתי עלולה להיות מסוכנת עבור בריאותם של העובדים. ללא אוורור ראוי, העבודה נעשית תוך חשיפה מוגברת לעשן. כהן מתארת התפטרויות של מספר עובדים בעקבות כך, ואת ההשפעות הבריאותית שהיא רואה על עצמה – פגיעות בדרכי הנשימה, שאיפה מוגברת של עשן, ועוד.

השפעה משמעותית נוספת היא פגיעה כספית. זאת באה לידי ביטוי בעובדה כי בחודשיים האחרונים המסעדה פועלת באופן חלקי בלבד, יחד עם הצורך להתקין מחדש את המנדף ארבע פעמים. לאחרונה, כהן פועלת להתקין את המנדף בתוך המטבח, על מנת למנוע את הריסתו פעם נוספת – צעד שמחייב את שיפוץ המטבח, ונושא עמו עלויות כספיות גבוהות. בנוסף לכך, הפגיעות החוזרות הובילו את כהן לרשת את המסעדה במצלמות אבטחה, שאכן הובילו לתיעוד של חלק ממעשי פירוק וגניבת המנדף על ידי מתפללי בית הכנסת.

"בסך הכל רצינו שלא יבנו את המנדף"

בית הכנסת המדובר הוא 'נחלת יעקב' הממוקם ברחוב נחלת שבעה. אחד מהמתפללים, בנו של מנהל בית החב"ד הפועל במקום הסכים לשוחח עם 'דבר ראשון' על הטענות המופנות כלפי בית הכנסת.

בעלות המסעדה מעלות טענות לגבי הטרדות – פגיעה ברכוש של המסעדה, איומים, השחתה של רכוש דרך החצר המשותפת.
"דבר ראשון, זאת לא חצר משותפת. גם הקיר האחורי של המסעדה, בגוש, במפה של העירייה, גולש לחלקה של ההקדש, של בית הכנסת. כשבנו את הבניין, גלשו עם מטר שתיים, והן מיקמו את המנדף בגלישה הזאת. מבחינת הגוש בעירייה, החצר כולה שייכת להקדש של בית הכנסת. גם אם זאת הייתה מסעדה כשרה למהדרין, סגורה בשבת, הכל טוב ויפה, שימצאו מקום אחר. המנדף גולש, הוא מעל שני השירותים. אני מדבר על המנדף נטו. אנחנו גם לא ניפצנו את השמשה. גם לא ידענו על זה. רק אחר כך קראתי על זה בכתבות. באמת שיש פה הרבה מסעדות, יש פה מסעדה מולנו, זוני. הם פתוחים בשבת, ביום כיפור, פתוחים כל השנה, ואף פעם לא הסתכסכנו איתם. אין לנו עניין נגד מישהו או נגד משהו. בסך הכל רצינו שלא יבנו את המנדף. מה גם שיש פה הפרעה, המנדף פולט ריח, ובסופו של דבר, ריח של בישול חזיר זה ריח יותר מסריח לדעתי. הוא מוציא ריח ומוציא רעש".

אתה אומר שהבעיה היא אך ורק במנדף, זה הדבר היחיד שמפריע.
"זה הדבר היחיד".

המנדף כבר חודש לא שם, ועדיין יש הטרדות. השבוע הבעלים דיווחו גם על פריצה וגם על קריעה של דוד שמש שהן התקינו. אלה מעשים של בית הכנסת?
"האמת שזה אני כבר לא יודע להגיד לך, לגבי ההטרדות האחרונות. יכול להיות שזה מתפללי בית הכנסת, אבל אף אחד, בוא נאמר מההנהלה של הבית כנסת, מי שאחראי פה על המקום, לא נתן הוראה לעשות נזק כלשהו, חוץ מהמנדף והדוד שמש".

אז לגבי המנדף אתה אומר שהייתה הוראה?
"כן. ולגבי הניפוץ של השמשה זה בוודאי לא קשור לאף אחד, כי עשינו בירור. ביררנו את הנושא. לגבי שאר הדברים אני לא יכול להגיד כן ולא כי אני באמת לא יודע. אני יכול לנסות לברר, אבל אני לא יודע להגיד לך באופן נחרץ".

העסק שפעל באותו מבנה לפני פתיחת הדיינר, היה בר ה"אבן ג'וק". הבר פעל במקום במשך כשנתיים וחצי, ללא כשרות, וכשהוא פתוח בימי שבת בצהריים ולעיתים גם בערבי שישי. מנהל המקום, אמיר גולדשמיט, מספר כי כשהבר היה נפתח בימי שבת בצהריים, הדבר לווה בהפגנות מצד חרדים נגד הפתיחה, הפגנות שכללו צעקות, ומפגינים שמגיעים עד דלת הבר. עם זאת, גולשמיט מציין כי מלבד ההפגנות הסמוכות נגד הפתיחה בשבת – הוא לא חווה דברים דומים למה שחוות בחודשים האחרונים כהן וגונזלז – השחתה, פגיעה ברכוש, גניבות ואיומים. "אני חושב שבאותה תקופה הדברים היו הרבה יותר מאחורי הקלעים, ועכשיו כל נושא ההדתה, במיוחד בירושלים, יוצא לפועל בצורה אגרסיבית".

נשאלת השאלה, האם הגורם המפריע יכול להיות חוסר שמירת השבת, או הכשרות, או נטייתן המינית של שתי הנשים המפעילות את המקום.
"זה קורה משלושת הסיבות בו זמנית. כשרות גם אצלנו לא הייתה, אבל שוב אני אומר, המצב היום הרבה יותר חם ממה שהיה אצלנו. לא הפגינו ברחובות כמו שמפגינים היום ברחובות על נושא השבת. נושא השבת היה פחות אישיו אז, היום מרגישים את ההתעוררות שקורית. אבל ברור שזה רק מוסיף – זה שהן לסביות, ועניין הכשרות, ברור שזה מוסיף. זה מלבה את הלהבות יפה מאוד".

מהמשטרה נמסר, ביחס לשני המקרים שארעו השבוע, כי "עם קבלת הדיווח אודות התפרצות למסעדה, הגיעו למקום שוטרים, חוקרים ואנשי המעבדה לזיהוי פלילי שפתחו בחקירה ואספו ראיות וממצאים נוספים. מרגע ההתפרצות שוטרים וחוקרים היו בקשר עם בעלת העסק וזימנו אותה להגיש תלונתה, שהוגשה אמש בתחנת המשטרה. לאור העובדה שהחקירה עודנה מתנהלת לא נוכל לפרט מעבר לכך בשלב זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!