דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משטרת ישראל

מזג אוויר / סופ"ש סוער: השיא תכף מאחורינו | כל הפרטים על ההיערכות לסוּפה

החזית החורפית שהחלה אמש צפויה להמשך עד מוצ"ש | מפלס הכנרת עלה ב-2 ס"מ ביממה האחרונה | יודעים על אנשים שעלולים להתקשות בעת הסופה? ראיתם דרי רחוב? פנו לעירייה | הנחיות לקראת מזג האוויר הסוער

מזג אוויר חורפי (צילום: דבר ראשון).
מזג אוויר חורפי (צילום: דבר ראשון).
דוד טברסקי

מזג אוויר הסוער שהובטח הגיע הבוקר (שישי) לשיאו עם גשמים עזים במרכז ובצפון ויימשך עד מוצאי השבת. על פי המרכז המטאורולוגי צפויים בביומיים הקרובים גשמים שילוו  בסופות רעמים, רוחות עזות וגלים גבוהים. מזג האוויר יהיה קר מהרגיל, ורוחות קרות ינשבו. יש סיכוי גם לשיטפונות ואף לשלג בחרמון. מרשות המים נמסר כי מפלס הכנרת עלה ב-2 ס"מ ביממה האחרונה כתוצאה מגשם ישיר אך זרימה משמעותיתי בנחלים עוד לא החלה.

העיריות בכוננות ספיגה

עיריית חיפה צופה שבמהלך הסופה ירדו בחיפה משקעים כבדים בפרקי זמן קצרים ורוחות חזקות במהירות של 50 עד 80 קמ"ש. בעירייה מתריעים כי סכנת ההצפות מתגברת בשל השרפה הגדולה שכילתה בחיפה אלפי דונמים של חורש ועצים. בהיעדר אחיזת השורשים בקרקע אין גורם מייצב ועולה הסכנה להידרדרות של אבנים וסחף לכבישים. כמו כן מתגבר החשש מפני הצפות לאור העובדה כי במהלך הימים האחרונים ירדו בחיפה עשרות מ"מ גשם והאדמה הרוויה לא תוכל לספוג את כמויות המים הנוספות שצפויות לרדת בפרק זמן קצר יחסית.

עיריית חיפה הודיעה שהמטה העירוני עומל בימים האחרונים על פינוי מכשולים ומעמיד כוננים אנושיים וטכניים להתמודדות עם נזקי הסופה. שירותי הרווחה נערכים בצוותים מתוגברים אשר ייתנו סיוע לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים [קשישים ואנשים בעלי נכויות]. כמו כן נערך האגף לפתיחת מרכזי קליטה אליהם יופנו תושבים שבתיהם יוצפו.

מעיריית ירושלים נמסר שהעירייה והצוותים הטכניים ערוכים גם בשוטף, מתחילת החורף והעירייה מוכנה לעזור לתושבים במידה וייקלעו למצבי מצוקה, בדגש על אוכלוסיות מוחלשות, בכל עת, ובפרט בזמן מזג האוויר הקיצוני. צוות משפחות ובודדים באגף הרווחה של עיריית ירושלים כולל מערך מענים רחב המותאם למגוון האוכלוסיות בשגרה ובזמן חירום.

ירושלים מבצעת מערך איתור דרי הרחוב באמצעות עבודת שטח שוטפת. "במהלך סיורי היום והלילה וכחלק מהיערכות למזג האוויר הסוער, מושקע מאמץ רב באיתור דרי הרחוב המוכרים והלא מוכרים ביחידה, על מנת להציע להם מחסה מידי. במידה והם מסרבים להתפנות מוצע להם ציוד כגון שמיכות, שק"ש, מעילים, שקיות חמות, אוכל ושתיה חמה".

עובדי חברת החשמל מטפלים בתקלות שנגרמו בעקבות סופה, דצמבר 2016. צילום: חברת החשמל
עובדי חברת החשמל מטפלים בתקלות שנגרמו בעקבות סופה, דצמבר 2016. צילום: חברת החשמל

העירייה מבצעת בימים האחרונים פניות יזומות על פי רשימות חירום לאוכלוסייה נזקקת ובינהן: עריריים, בודדים, מצבים תפקודיים קשים, עניים וכו' – לבדיקת צרכים ולמתן מענה כולל. בין היתר מפעילה ומתגברת העירייה מערך התנדבות עירוני ושכונתי המבקר בבתיהם של הזקוקים לסיוע.

בעיריית ת"א נערכים לסופה במתן פתרונות רציפים ונקודתיים לאוכלוסיות המוחלשות – דרי רחוב, קשישים ומרותקי בית. "השנה טיפלנו ב-890 דרי רחוב, חלקם משולבים במוסדות וגגונים, וכ-80 מהם נמצאים ברחוב, בעיקר בשל הקושי שלהם לקבל סיוע. לקראת הסופה צוותים שלנו יסיירו ויאתרו דרי רחוב ויחלקו להם תה חם, שמיכות, כובעים וגרביים – ערכה שהכנו מבעוד מועד" מסר ל'דבר ראשון' יואב בן ארצי, מנהל תחום נפגעי הסמים והאלכוהול בעירייה. "האזרחים מוזמנים לדווח למוקד העירוני כדי להתריע על דרי רחוב, כדי לדאוג שיקבלו מענה הולם".

בנוסף ציינו בעירייה שבמקרה והסופה תהיה חזקה במיוחד ושכונות יוצפו הוכנו מבעוד מועד מרכזי טיפול למפונים והצוותים מתודרכים ומוכנים.

מישהו הפסיק את הזרם..

גם חברת החשמל נערכה למזג האוויר הסוער. החברה מסרה שמעל 200 גנרטורים וציוד טכנולוגי הוכנו לקראת חירום וצוותי החברה עומלים בימים האחרונים על גיזום וטיפול בפגעים היכולים לפגוע בהספקת החשמל.

"אין סיכוי לאפס הפרעות ונזקים ברשת החשמל, ובשל רוחות חזקות, גשמים, ברד ושלג, יש צפי לנזקים ברשת החשמל ולהפרעות באספקה. זאת, על אף ההיערכות הנרחבת" מסרו בחברת החשמל וביקשו מהתושבים להיות ערניים לכל מפגע הקשור בחשמל. במידת הצורך יש לפנות לאחד ממרכזי השירות של החברה (103), יישומון חברת החשמל, דף הפייסבוק, אתר האינטרנט של החברה, ושירות הודעות מסרון למספר 0557000103.

חברת החשמל ביקשה להזכיר לציבור שאין לגעת בחוטי חשמל קרועים עקב סכנת התחשמלות, יש להסיר ולפנות מגגות או ממרפסות חפצים העלולים לעוף בשל משבי הרוח החזקים ובמעופם לפגוע בקווי חשמל סמוכים. כמו כן ביקשו מהאזרחים להודיע מראש למוקד העירוני (106) או החברה על עמודי חשמל שאינם יציבים ועלולים ליפול, או ענפים שעלולים לגעת בחוטי חשמל.

זהירות- מוקשים!

עקב מזג האוויר והשלג הצפוי בימים הקרובים, צה"ל מבקש להדגיש בפני ציבור המטיילים בצפון הארץ ובגולן בפרט, כי יש לנוע רק בשבילים המסומנים. קיים איסור לחצות גדרות ולהיכנס למקומות מגודרים ומשולטים, ובהם שדות מוקשים המסומנים באמצעות גדר תיל ושילוט צהוב-אדום. חשוב לציין כי קיימת סכנת היסחפות מוקשים בעקבות המשקעים ועל כל חפץ חשוד יש לדווח במידי לכוחות הביטחון.

חכם בכביש

במשטרה קוראים לציבור להערך מבעוד מועד למקרה של הצפות בערים השונות ומדגישים כי היערכות שכזאת מפחיתה את הסיכוי לנזקים, משפרת את הביטחון האישי של התושבים, והחשוב מכל, מונעת פגיעות בנפש. "חשוב כי כל אזרח יבחן את סביבת ביתו לקראת מזג האוויר, יערך כמיטב יכולתו לתרחיש הצפה ובין היתר יוודא כי הוא יודע מה עליו לעשות וכיצד לפעול במקרה שכזה" ציינו הבוקר במשטרה לאחר שהושלמה היערכות כוחותיה לקראת סוף השבוע.

הגשם חוזר (ארכיון)
הגשם חוזר (ארכיון)

כמו כן, במשטרה פונים ומבקשים מציבור הנהגים לבדוק את רכבם עוד בטרם הגעת מזג האוויר הסוער לאזורינו וכמו כן לשנות ולהתאים את הרגלי הנהיגה בהתאם לתנאי הדרך. חשוב לזכור, הגשמים הראשונים מעלים על פני האספלט חומרים שומניים המקטינים את מקדם החיכוך בכביש, פוגמים באחיזת הצמיגים בדרך ועלולים לגרום להחלקה ואיבוד שליטה ברכב.

לאור האמור, במשטרה ריכזו עבור הציבור מספר עצות לנהיגת חורף בטוחה:

כבר בטרם הכניסה לרכב:
1. יש לבדוק כי צמיגי הרכב תקינים ובלחץ האוויר הנדרש.
2. יש לבדוק כי המגבים תקינים ואינם יבשים ופגומים.
3. יש לנקות את שמשות הרכב על מנת לספק תנאי ראות נכונים.
4. יש לנקות את פנסי הרכב- על מנת לספק תנאי ראות טובים. חשיבות רבה לכך על מנת לראות ולהראות בהתאם.

בעת הכניסה לרכב:
1. להסיר פרטי לבוש מגושמים (סוודר ומעיל) הפוגעים בחופש התנועה של הנהג ועלולים למנוע מחגורת הבטיחות להיצמד לגוף הנהג ולהצילו בעת הצורך.
2. להסיר מראש הנהג כובע צמר או "קפוצ'ון" העלול להצר את שדה הראיה בצדדים, בפרט במעבר בין נתיבים.
3. יש לאחוז את ההגה בשתי ידיים בעת הנהיגה מאחר וכניסה לשלולית, בורות ובאמפרים המוסתרים ע"י הצטברות מים על הכביש, אלה עלולים לגרום לסטייה פתאומית של הרכב.
4. להימנע מחימום פנים הרכב יתר על המידה- הדבר עלול לגרום להירדמות הנוהג ברכב. רצוי להשאיר חרך קטן פתוח בחלון הרכב על מנת לרענן את האוויר בתא הנוסעים ומנוע היווצרות אדים על השמשה.

בעת נהיגת הרכב:
1. יש להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך ובכלל זה בעת כניסה לעקומות ובעת ביצוע פניות.
2. שמירת מרחק מהרכב לפנים ולהתחיל לבלום עם דליקתם של פנסי הבלם ברכב מקדמה ולא להמתין לרגע האחרון.
3. להתרכז בנהיגה ולהימנע מהיסח דעת בדגש על קיום שיחות בטלפון הנייד (גם אם יש דיבורית).
4. לשמור על סבלנות וסובלנות כלפי הנוהגים סביבכם ולהימנע מתנועות פתאומיות בכביש, כל שכן ביצוע עקיפות בתנאי ראות קשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!