דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טלי פלוסקוב

קשישים / ח"כ טלי פלוסקוב: "לא ידעו שיהיו פה מיליון קשישים?"

אוכלוסיית הקשישים בישראל תכפיל עצמה בחמישים השנים הקרובות, אך אין בנמצא תכנית כוללת להתמודדות עם השינוי הדמוגרפי | ועדה חדשה שהתחילה פעולתה בימים אלה בראשות ח"כ טלי פלוסקוב תגבש תכנית רחבה סביב 13 תחומים שונים

זקנים בשוק מחנה יהודה בירושלים. ארכיון (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
זקנים בשוק מחנה יהודה בירושלים. ארכיון (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה המשותפת לבניית תכנית אב לאומית לאזרחים הוותיקים שהוקמה לאחרונה בראשותה של ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) מתחילה בימים אלה את עבודתה. מטרת העל של הוועדה היא לבנות תכנית מדיניות המתכללת את תחומי החיים המגוונים בציבור הזקנים, שכיום מונה מעל מיליון בני אדם, מבריאות דרך תעסוקה רווחה ואיכות חיים. הוועדה מתכנסת על רקע תחזיות קודרות, לפיהן מדינת ישראל כלל לא ערוכה לשינויים הדמוגרפים הצפויים בשנים הקרובות, כששיעור הזקנים באוכלוסיה צפוי להכפיל עצמו עד 2065, כל על פי הלמ"ס.

התכנית עליה עובדים בוועדה כוללת 13 תחומים, בהם: בני משפחה מטפלים (מטפלים עיקריים), תעסוקה ופרישה, עוני, אינטגרציה ותיאום בין השירותים, סיעוד בקהילה, התעללות, עצמאים –נכס ולא נטל, פנסיה וקצבאות, בריאות, טכנולוגיה, דיור ציבורי, שירותי הרווחה בקהילה ובדידות. לדברי ח"כ טלי פלוסקוב שעומדת בראש הועדה מטרת העל היא שתהיה תכנית שמתכללת את כל תחום הזקנה, "בתקופה האחרונה אנחנו נתקלים יותר מדי במילים קטסטרופה, עוני ועוד מושגים כאלה בהקשר של קשישים, זה מצב שנוצר כתוצאה מזה שאף אחד לא חשב קדימה, לא ידעו שיהיו מעל מיליון איש קשישים? הגענו לישראל צעירים, הבאנו עליה שברובה הייתה צעירה אם כבר היום, 2018 לא מוכנים למצב הזה אז אדרבא לא נהיה מוכנים ב-2035. עמדתי בראש ועדת משנה למעמד הקשיש, שם אמרו שצריך תכנית והתחלתי ללחוץ בכנסת, ולכחלון שחייבים לעשות את זה".

קצבאות הזיקנה בישראל (נתונים: מתוך נתוני הוועדה | גרפיקה: אידאה).
קצבאות הזיקנה בישראל (נתונים: מתוך נתוני הוועדה | גרפיקה: אידאה).

מהן הבעיות שאת מזהה כיום?

"בכל משרד עושים דברים בנפרד ואין תכלול של הכל, הקשיש מתרוצץ בין משרדים, בגלל זה גם מדברים הרבה על אי מיצוי זכויות. מתוך כל זה החלטתי להקים ועדה שתכתוב תכנית אב כוללת. כל משרד ממשלתי שותף בבניה ובסוף התהליך נציע דרכים לפתרון הבעיות השונות. לא מדובר בתכנית שעוסקת רק בעוני בקרב קשישים, יש הרבה דברים מסביב כמובן שהגדלת קצבאות אבל גם שכ"ד, הורדת הדיסריגארד לקשישים שיוצאים לעבוד, רכב, פנסיות ועוד. יש בנושא הזה הרבה עיוותים".

למה לא פשוט להעלות את קצבת הזקנה? יש תקציב לתכנית?

"אני בונה את התכנית לפי שלבים, יש שלב שאני ארצה שיתחיל בקרוב, בכנסת הנוכחית ויש שלב שיתוכנן ל-2025.  מבחינת תקציב, הכל יתורגם לכסף, התכנית היא בגיבוי של שר האוצר. המטרה היא שהדברים יהיו מאורגנים ומסודרים מראש ולא בשיטה של כיבוי שריפות כפי שפועלים עכשיו".

הנושא הראשון שהועדה עוסקת בו הוא עוני. בשנת 2016, חיו 20.4% מהקשישים על קצבת זקנה עם השלמת הכנסה ובקרב אלו שמתגוררים בגפם, תחולת העוני מגיעה ל- 28.1%. בדו"ח העוני שפורסם על ידי המוסד לביטוח לאומי בדצמבר 2017 צוין שתחולת העוני של משפחות קשישים ירדה מ-22.5% ל-20.8%. ירידה זו בהיקפי העוני היא ברובה כתוצאה מהעלאת קצבאות הזקנה בשנה האחרונה.

ח"כ טלי פלוסקוב (צילום: יח״צ).
ח"כ טלי פלוסקוב (צילום: יח״צ).

בסקר שבוצע על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נמצאו הבדלים משמעותיים במצב הבריאות בין אלו שהשתכרו מתחת לשכר הממוצע במשק ואלו ששכרם היה מעל הממוצע. צוין למשל שמחלת הסוכרת הייתה אצל 16% מאלו שהשתכרו מעל השכר הממוצע לעומת 23% אצל אלו שהשתכרו פחות מהממוצע. יתר לחץ דם, %44 לעומת 50% ואוסטאופורוזיס 13% לעומת 19%.

בדיוני הועדה ינסו לבחון מהן הדרכים הטובות ביותר למגר את העוני בקרב קשישים. כיום האופן בו מתמודדת המדינה עם בעיית העוני אצל קשישים בשתי דרכים עיקריות, ע"י קצבאות הזקנה ועל ידי הנחות מסוימות בשירותים מוגדרים. חלק מהנחות אלו ניתן באופן אוניברסלי וחלק רק לאלו הזכאים להשלמת הכנסה. קצבאות הזקנה הניתנות ע"י ביטוח לאומי בנויות על שתי רמות, קצבה זקנה אוניברסלית שכל אזרח ותיק עם הגיעו לגיל הפרישה הפורמלי ורמה שניה שכוללת תוספת לקצבה הבסיסית למי שאין מקורות הכנסה נוספים.

במסמך שכתב פרופ' יצחק בריק יו"ר האגודה הישראלית לגרנטולוגיה יועץ לועדה מציג בריק חלופות למיגור העוני: "קיימות שלוש חלופות לפתרון אפשרי לבעיית העוני אצל האזרחים הוותיקים. דרך אחת למיגור העוני היא העלאת קצבת הזקנה עם השלמת הכנסה לרמה שיעבירו את כל הזכאים מעל לקו העוני , כפי שהומלץ על ידי ועדת אלאלוף. יש לציין שהמלצה זו יושמה בחלקה, אולם עדיין נשאר חלק גדול מאוכלוסיית הקשישים העניים מתחת לקו העוני. חלופה אפשרית אחרת, שאף הועלתה לאחרונה, היא להעלות את קצבת הזקנה עם השלמת הכנסה ולהצמידה לשכר המינימום. אם המדינה קבעה שזה השכר המאפשר מינימום קיום לאדם העובד, כלל זה חייב לחול גם על אלו שאינם עובדים ואינם יכולים לעבוד. חלופה זו תיטיב משמעותית עם הקשישים העניים אך לא תשיג את היעד של מיגור העוני.

תתכן גם חלופה אסטרטגית על ידי שינוי שיטת החישוב של גובה הקצבאות ובמקום השיטה המבוססת על גובה ההכנסה שהממשלה מחליטה להקציב לאזרחים הוותיקים לעבור לגישה המבססת את הקצבאות על הצרכים הבסיסיים של הקשישים. על פי שיטה זו יש להגדיר סל שירותים בסיסי המאפשר קיום בכבוד, כפי שהדבר קיים בארצות הברית".

היום (שלישי) תתכנס הוועדה למפגשה הראשון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!