דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הדרוזים אזרחי ישראל

הדרוזים בגולן / בארבעת יישובי הדרוזים בגולן נערכים לבחירות דמוקרטיות ראשונות

מג'דל שמס. אחת מארבע המועצות המקומיות הדרוזיות בגולן (צילום: shutterstock).
מג'דל שמס. אחת מארבע המועצות המקומיות הדרוזיות בגולן (צילום: shutterstock).

לאחר שנאבקו ואף הגישו בג"צ , נערכים לראשונה מזה 51 שנים היישובים מג'דל שמס, בוקעאתא, עין קנייא ומסעדה לבחירות מקומיות | תושב מג'דל שמס וממובילי המאבק: "מדובר במהלך היסטורי שמביא לסיומו של עידן המינויים"

שי ניר

בהחלטת שר הפנים אריה דרעי, מונו מועצות ברשויות המקומיות הדרוזיות ברמת הגולן והן יחלו להיערך לקיומן לראשונה של בחירות דמוקרטיות. החלטת השר היא תולדה של מאבק תושבי היישובים מאז שנת 2015.

אתמול (ראשון) נכנס לתוקפו מינוי המועצות הממונות מטעם משרד הפנים, בארבע הרשויות הדרוזיות ברמת הגולן: מג'דל שמס, בוקעתא, מסעדה ועין קנייא. מאוחר יותר בחרו חברי המועצות הממונות יו"ר שיכהנו עד לבחירות ברשויות המקומיות שיתקיימו על-פי התכנון ב-30 באוקטובר 2018.

הגיעה העת לאפשר לתושבי הגולן הדרוזים לממש את זכותם הבסיסית לבחור ולעצב בעצמם בבחירות דמוקרטיות, את השלטון המקומי ביישוביהם

המועצות הממונות מטעם משרד הפנים מחליפות על פי החוק את המועצות הממונות שפעלו מאז שנת 1967, לאחר כיבוש רמת הגולן מידי סוריה במלחמת ששת הימים, בהן כיהנו תושבי הישובים מתוקף כתב מינוי. מינוי אנשי המקצוע למועצות הזמניות, נועד לוודא, כי המועצות יפעלו עד לבחירות באופן תקין ומקצועי, ובכדי לאפשר לחברי המועצות שפוזרו להתמודד למועצות ולראשות הרשויות המקומיות, על פי החוק.

מינוי המועצות הממונות וראשי המועצות, הוא חלק מהחלטת שר הפנים אריה דרעי, לאפשר בחירות דמוקרטיות בפעם הראשונה מאז שנת 1967 גם בישובים הדרוזים בגולן. השר דרעי אמר כי ״הבחירות ברשויות הדרוזיות בגולן הן מהלך היסטורי. מהלך המחזק את הדמוקרטיה הישראלית, והגיעה העת, אחרי 51 שנים, שגם בגולן יוכלו התושבים לממש את זכותם הדמוקרטית לבחור את נציגיהם לרשויות המקומיות באופן דמוקרטי וחופשי״.

מג'ד אל-שמס (צילום: shutterstock).
מג'ד אל-שמס (צילום: shutterstock).

מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן התייחס גם הוא להחלטה ואמר כי הוא מבקש להודות לראשי המועצות שכיהנו עד כה והביאו את הרשויות הדרוזיות בגולן להישגים מרשימים, כך לדבריו. כהן הוסיף כי חברי המועצות המקומיות שנבחרו היום הםכולם אנשי מקצוע מתוך השירות הציבורי, בעלי ניסיון, ש"יחזיקו את המושכות בבטחה עד לבחירות". לדברי כהן "הגיעה העת לאפשר לתושבי הגולן הדרוזים לממש את זכותם הבסיסית לבחור ולעצב בעצמם בבחירות דמוקרטיות, את השלטון המקומי ביישוביהם".

המינויים הזמניים:

  • יו"ר המועצה הממונה הזמנית מג'דל שאמס : שי וינר. לשעבר מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות.
  • יו"ר המועצה הממונה הזמנית  בוקעתא: יהודה כהן, לשעבר ראש מועצת אלקנה.
  • יו"ר המועצה הממונה הזמנית מסעדה: יוסי ברון, לשעבר הממונה על הבחירות ברשויות המקומיות במשרד הפנים.
  • יו"ר המועצה הממונה הזמנית עין קנייא: דני רוטשטיין לשעבר מנכ"ל המועצה האזורית גולן.
עו"ד קיפאח ג'והרי, מג'דל שמס (צילום: שי ניר).
עו"ד קיפאח ג'והרי, מג'דל שמס (צילום: שי ניר).

"מדובר במהלך היסטורי שמביא לסיומו של עידן המינויים, מתן זכות הבחירה לתושבים, שיכולים לבחור את נציגם במועצה, הנו בגדר זכות בסיסית שהיו מנועים ממנה במשך שנים" אמר ל'דבר ראשון' עו"ד ג'והרי כיפאח, תושב מג'דל שמס ומוביל הדרישה לבחירות בגולן, בתגובה להודעת השר דרעי והוסיף כי "הצעד הזה, שהחל כאשר התושבים תבעו את זכויותיהם בבג"ץ, עובר עוד שלב". לדברי כיפאח ישנה קבוצה גדולה של תושבים שמהמרת כי הבחירות לא יערכו במועדן והוא עונה להם כי, "נטל ההוכחה ליושרתו והגינותו של מהלך זה מוטל על משרד הפנים, במידה ונראה כי אין בכוונת המשרד לערוך בחירות ולהפוך את המינויים הזמנים לקבועים לא נהסס מלפנות שוב לערכאות משפטיות".

גוהרי וחבריו עתרו לבג"צ ב-2015 במטרה להביא לשינוי שיטת ניהול הרשויות המקומיות הדרוזיות בגולן ולהביאן למעמד דומה לכל הרשויות המקומיות בארץ. חשוב לציין כי מאבקו של גוהרי נוגע באחת משאלות הזהות המורכבות ביותר עבוד הדרוזים תושבי רמת הגולן, שרק כ-25% מהם הם אזרחי מדינת ישראל. רבים בקרב הדרוזים ברמת הגולן מצהירים נאמנות למשטר אסד ומסרבים לאזרחות ישראלית מחשש שבבוא היום מדינת ישראל תחזיר בהסדר מדיני את כפריהם חזרה לריבונות סורית וכי משטר אסד לא ישכח את נאמניו ולא יאשימם בבגידה.

לדברי כיפאח, לא הייתה שאלת זהות ושייכות לדרוזים לאחר כיבוש רמת הגולן ורק בתחילת שנות השמונים, עת פינתה ישראל את חצי האי סיני בהסכם השלום במצרים, הסורים החלו להביע חשש כי גורלם יהיה זהה. "ביום היסטורי זה אני מאחל לכפרים שיעברו את החוויה הדמוקרטית ולהשתתף בבחירות בכדי שיוכלו לבחור את נציגם במועצה. מאחל לוועדה הזמנית הצלחה בעבודתה, ומודה לראשי המועצות ולחברי המועצות על העשייה שנעשתה עד כה", סיכם כיפאח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!