דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שואה וגבורה

מיצוי הדין / "רואה החשבון של אושוויץ" ירצה עונש מאסר בפועל למרות גילו המבוגר

אוסקר גרונינג בן ה-96 ירצה ארבע שנות מאסר, כשותף לרצח 300,000 יהודים שנרצחו בתקופת שירותו שם | במסגרת תפקידו היה אחראי על איסוף וספירת הכספים שנלקחו מאסירי המחנה | גרונינג הודה כי הוא "אשם מבחינה מוסרית"

אוסקר גרונינג, קצין נאצי לשעבר ששירת במתחם מחנות ההשמדה והריכוז של אושוויץ-ביקרנאו והורשע בסיוע לרציחתם של 300,000 בני האדם שנרצחו במתחם בתקופתו, בבית המשפט בגרמניה ביולי 2015.  (Christian Charisius/Pool Photo via AP)
אוסקר גרונינג, קצין נאצי לשעבר ששירת במתחם מחנות ההשמדה והריכוז של אושוויץ-ביקרנאו והורשע בסיוע לרציחתם של 300,000 בני האדם שנרצחו במתחם בתקופתו, בבית המשפט בגרמניה ביולי 2015. (Christian Charisius/Pool Photo via AP)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

לאחר סאגה משפטית ארוכה שכללה ערעורים ושינוי של פסקי הדין מספר פעמים, דחה בית המשפט לחוקה בגרמניה באופן סופי את ערעורו של אוסקר גרונינג בן ה-96, וקבע כי ירצה ארבע שנות מאסר על תפקידו במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו.

בשנת 2015 נידון גרונינג לארבע שנות המאסר, לאחר שהשופטים קבעו כי החל משנת 1942 הוא שירת כשומר מטעם ארגון האס.אס. במחנה ההשמדה הגרמני לשעבר שממוקם על אדמת פולין. במסגרת תפקידו גרונינג היה אחראי על איסוף וספירת הכספים שהוחרמו מהאסירים היהודיים במחנה, מה שהעניק לו את הכינוי "רואה החשבון של אושוויץ". הוא גם הורשע בסיוע לרצח של 300 אלף יהודים, בזכות החוק הגרמני הקובע כי גם מי ששימש כשומר באחד ממחנות ההשמדה ולא לקח חלק מעשי ברצח האסירים יורשע בסיוע לרצח. בכל תקופת הפעילות של מתחם מחנות אושוויץ מעריכים החוקרים כי נרצחו כ-1,500,000 בני אדם, מתוכם, כ-1,300,000 יהודים.

גרונינג הודה כי הוא "אשם מבחינה מוסרית" כדבריו, וסיפר בבי המשפט כי "הייתי נאצי נלהב כאשר נשלחתי לעבוד באושוויץ בשנת 1942".

גרונינג התפרסם לראשונה בשנת 2005 כאשר העניק סדרת ראיונות בהן הודה כי שימש כשומר באושוויץ-בירקנאו, סיפר על התקופה בה שירת במחנה ההשמדה, ואף אמר כי החליט לחשוף את עצמו על מנת להתנגד למכחישי השואה ולשכנע אותם כי היא אכן התרחשה.

אוסקר גרונינג מקשיב להקראת גזר דינו בבית משפט בגרמניה, יולי 2015. (Axel Heimken/Pool Photo via AP, file)
אוסקר גרונינג מקשיב להקראת גזר דינו בבית משפט בגרמניה, יולי 2015. (Axel Heimken/Pool Photo via AP, file)

מיד לאחר ההרשעה הודיע עורך דינו של גרונינג, האנס הולטרמן, כי החליט לערער על עונש המאסר שהוטל עליו וטען כי "גרונינג מבוגר וחלש מדי על מנת לרצות עונש מאסר בפועל, ועונש כזה יפגע בזכותו לחיים". לאחר חודשים ארוכים של התדיינות משפטית דחו שופטי בית המשפט לחוקה בגרמניה את בקשתו של גרונינג לבטל את עונש המאסר וקבעו כי ייכנס לכלא בימים הקרובים על מנת לרצות ארבע שנים מאחורי הסורגים.

"חומרת פשעיו של הנאשם מחייבת צורך מיוחד לעונש. התובע נמצא אשם בסיוע לרצח של 300 אלף בני אדם, ולכן ישנה חשיבות ומשמעות מיוחדת לריצוי העונש שדרשה המדינה" קבעו שופטי בית המשפט לחוקה, שאישררו את עונש המאסר בפועל שקבע בית משפט מחוזי. הם הודיעו כי הם שוללים את זכות הערעור של גרונינג ופסק הדין הוא סופי, אולם ציינו כי במידה ומצב בריאותו של גרונינג יתדרדר בתקופה הקרובה בית המשפט ידון מחדש בתיק.

"אין סיכונים בריאותיים מהותיים, וניתן לנקוט באמצעי זהירות רפואיים במסגרת בית הכלא" קבעו השופטים. גם דוברת התביעה בעיר הנובר, קתרין סופקר, אישרה כי "זה יקרה בקרוב מאוד" בהתייחסה לתחילת ריצוי מאסרו. גרונינג אמור להתחיל ולרצות את עונשו בימים הקרובים בבית הכלא בסקסוניה התחתונה, שם נמצא אגף מיוחד לאסירים קשישים.

בשנים האחרונות מנהלות הרשויות בגרמניה מאמץ אחרון למצוא ולהעמיד לדין את אחרוני הנאצים שעדיין נמצאים בחיים. למרות זאת, במקרים רבים מונע גילם המבוגר של הנאשמים את העמדתם לדין או כניסתם לכלא. בחודש אוגוסט האחרון החליטה התביעה הגרמנית לבטל את כתב האישום נגד הוברט זפקה, 96, ששירת כפרמדיק בצבא הנאצי במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו. לדברי התביעה זפקה סבל ממחלת השכחה ובעיות רפואיות רבות אחרות, מה שהפך אותו ללא כשיר להעמדה לדין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!