דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / כחלון ובנט: עשרה ימי לימודים נוספים בחנוכה ופסח

שרי האוצר והחינוך עורכים בשעה זו מסיבת עיתונאים משותפת בנושא תקציב משרד החינוך | עם זאת, עסק האירוע בנושא החופשות בלבד | כבר מפסח הקרוב יופעלו "בתי הספר של החגים", עבור ילדי הגנים ועד תלמידי כיתות ג' | האחריות לתפעול התוכנית מוטלת על הרשויות המקומיות

שר האוצר כחלון ושר החינוך בנט, בתוך הנגמ"ש (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
שר האוצר כחלון ושר החינוך בנט, בתוך הנגמ"ש (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
עמר כהן
דוד טברסקי
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר, משה כחלון, ושר החינוך, נפתלי בנט, עורכים בשעה זו מסיבת עיתונאים בה אמור היה להיות מוצג תקציב החינוך לשנת 2019.  עם זאת, עסק האירוע בתוכנית לקיצור ימי החופשה בבתי הספר.

מוסדות החינוך ימשיכו לפעול עבוד ילדים מגילאי הגן ועד תלמידי כיתות ג' בחופשות הפסח והחנוכה. במסגרת התכנית, יתווספו עשרה ימי פעילות בבתי הספר, הן במגזר היהודי והן במגזר הערבי והדרוזי: חמישה בחופשת החנוכה וחמישה בחופשת הפסח. התכנית תצא לדרך כבר מחג הפסח הקרוב.

האחריות לתפעול התוכנית מוטלת על הרשויות המקומיות, והקול הקורא של משרד החינוך מזמין את כלל הרשויות להפעיל אצלן את התוכנית.

ימי הפעילות יהיו השנה בתאריכים 29-25 במרץ במגזר היהודי, ובמגזר הערבי והדרוזי יינתנו חמישה ימים בחופשת האביב – או בחופשת החורף המקבילה לחופשת החנוכה. בגני הילדים שעות הפעילות יהיו 13:00-07:30, ובבתי הספר 13:00-08:00. 461 אלף תלמידים בבתי הספר וכמעט חצי מיליון ילדי גן יוכלו לקחת חלק בתכנית, הן במסגרות החינוך הרגיל והן המיוחד.

שר האוצר כחלון ושר החינוך בנט ומנכ"לי המשרדים במסיבת עיתונאים משותפת (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
שר האוצר כחלון ושר החינוך בנט ומנכ"לי המשרדים במסיבת עיתונאים משותפת (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)

כמו כל יתר התכניות שמפעיל משרד החינוך, גם תכנית זו תהיה דיפרנציאלית, כך שיישובים מאשכול למ"ס 1 עד 4 יקבלו את מלוא השירותים החינוכיים בחינם, בישובים חזקים יותר ישלמו ההורים 20 שקלים ביום, בלבד, וביישובים חזקים תשלום ההורים יעמוד על 30 שקלים ליום.

"מדובר בהמשך ישיר של רפורמת הצהרונים ושל תכנית נטו משפחה" אמר כחלון, "מדובר בבשורה אדירה להורים הצעירים  ולמעמד הביניים. הורים שיכולים לעבוד להתפרנס בראש שקט מחזקים את החברה הישראלית ואת המשק. גם בתקציב 2019 נמשיך לחזק את מערכת החינוך, הרווחה והבריאות והרווחה".

בנט הצטרף לדברים והוסיף כי "אנו מבצעים היום תיקון היסטורי, תיקון הפער שבין חופשות ההורים לחופשות התלמידים. בהתאם למטרות שהצבנו לעצמנו, אנחנו מקדמים במלוא התנופה חינוך איכותי בשעות לא פורמליות, בחופשת הקיץ, בצהרונים, בחוגים, ועכשיו גם בחופשות החגים. הבטחנו זאת להורים לפני פתיחת שנת הלימודים, ועכשיו אנחנו מקיימים".

מורה בכיתה (צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90).
מורה בכיתה (צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90).

מסיבת העיתונאים כונסה על מנת לדון בתקציב משרד החינוך ב-2019, וייתכן כי ההחלטה לעסוק במקום זאת בתוכנית לקיצור ימי החופשות נובעת מכך שאין בשורה של ממש להציג בכל הנוגע לתקציב.

מהנתונים שפורסמו עד כה על תקציב 2019, נראה כי הגידול בתקציב משרד החינוך תואם את הגידול באוכלוסיה ולא מעבר לכך. בשנת 2018 יעמוד תקציב החינוך על 56.2 מיליארד שקלים. על פי מסמך הצעת המחליטים שהעביר אמש משרד האוצר למזכירות הממשלה, ופורסם הבוקר על ידי כלכליסט, משרד האוצר מציע כי תקציב החינוך יעמוד על 57.1 מיליארד שקלים. כך שלמעשה מדובר בהגדלה של קצת פחות ממיליארד שקלים שהם כ 1.8% מהתקציב. תוספת של 1.8% מכסה בקושי את הגידול הטבעי באוכלוסיה והיא נמוכה מהגידול של כלל התקציב כפי שהוא מוגדר בכלל ההוצאה 2.6%.

צריך לומר כי הדרך שצפוי לעבור התקציב, מהגשת ההצעה לשולחן הממשלה ועד לאישורו הסופי, עוד ארוכה ועל פי ניסיון העבר עוד צפויים בו שינויים. עם זאת, הבחירה של כחלון להתייצב היום מול המצלמות, יחד עם שר החינוך בנט, היא לא מקרית. מסיבת עיתונאים כזו לא הייתה מכונסת אם לכחלון לא הייתה בשורה לתקציב החינוך שהוא יכול להציג. ככל הנראה לא מדובר בהחלת חוק יום לימודים ארוך שעומד על המדף כבר שנים ועל פי ההערכות יציגו כחלון ובנט תוספת לתקציב שנועדה למימוש קיצור החופשות.

לחזית האחידה של כחלון ובנט, רגע לפני הגשת ההצבעה על התקציב בממשלה, יש גם משמעויות פוליטיות. כחלון רוצה שהישגים חברתיים ירשמו על שמו ולכן הוא ממהר להציג אותם לפני שראש הממשלה בנימין נתניהו יוכל לדבר על התקציב בישיבת הממשלה.

בנוסף ייתכן והחזית המאוחדת של שר האוצר ושר החינוך נועדה לקדם את מצבם של השניים לקראת הטקס הקבוע של ישיבת הממשלה לאישור התקציב. מדובר בישיבה ארוכה שבמהלכה יוצאים השרים לשאת ולתת מול בכירי אגף התקציבים. כחלון ובנט סוגרים למעשה את הפינה הזו קודם ומגיעים לישיבת הממשלה כשתקציב משרד החינוך כבר סגור.

פורום ועדי ההורים היישוביים מברך על ההיענות הממשלתית לזעקה לצמצום הפער בין ימי החופשה במשק לאלו של מערכת החינוך. פז כהן, יו"ר הפורום אמר כי "לפני שנתיים, עם הישגי מאבק הסייעת השנייה בגני הילדים ו"מאבק הסרדינים" יוסד הגוף היציג של הורי ישראל. מאז, פעם אחר פעם אנו חוזים בשינוי התפיסתי במעמדו של ההורה, שינוי הניכר ביחסם של כל מוסדות השלטון והחקיקה במדינת ישראל".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!