דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חסות הנוער

חברה ועבודה / ביהמ"ש: עובדי חסות הנוער יוכלו לשבות כנגד פיטוריהם

השופטת קרן כהן הגיבה בפסיקתה לעמדת משרד הרווחה כי יש לאסור את השביתה - "חירות השביתה היא ערך חשוב ולא מצאנו כי עליו לסגת אך ורק בשל התפקיד אותו ממלאים העובדים" | משרד הרווחה הודיע כי יערער על ההחלטה

הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה, 24 דצמבר 2017 (צילום: אלברט סופר)
הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה, 24 דצמבר 2017 (צילום: אלברט סופר)
ניצן צבי כהן
טל כרמון
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי חסות הנוער יוכלו לשבות החל מיום חמישי הקרוב כנגד אי הבטחת המשך העסקתם והפגיעה בתנאיהם במסגרת המכרז שפרסם משרד הרווחה להפעלת התוכנית – כך קבע בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. משרד העבודה הודיע בתגובה כי בכוונתו לערער לבית הדין הארצי בשל החשש מפגיעה בחניכי המעונות הסגורים, המהווים חלופת מעצר.

"לא נותר בליבנו צל של ספק כי עבודתם של העובדים במעונות היא עבודה חשובה מאין כמוה, המסייעת לא רק לבני הנוער החוסים ובני משפחותיהם אלא אף מגינה על שלום הציבור כולו", כתבה השופטת קרן כהן בהחלטתה. "עם זאת, חירות השביתה היא ערך חשוב ולא מצאנו כי עליו לסגת אך ורק בשל התפקיד אותו ממלאים העובדים". כמו כן הדגישה כי בית הדין לא מצא שארגון כוח לעובדים או ועד העובדים לא התנהלו עד כה באופן שאינו אחראי או מידתי, ובכוונתם להפעיל וועדת חריגים אשר תפעל באופן אחראי לצמצום הנזקים החמורים שעשויים להגרם כתוצאה משביתה כזו. עוד קבעה השופטת כי עליהם לדאוג לכך שבכל משמרת לילה ישהה מדריך אחד על כל קבוצת חניכים במעונות השונים. את ראשית השביתה קבעה ליום חמישי במטרה לאפשר לצדדים להיערך אליה ולמנוע סכנות אפשריות לבני הנוער.

הפגנה של עובדי חסות הנוער 2011, ארכיון. צילום: קובי גדעון, פלאש 90.
הפגנה של עובדי חסות הנוער 2011, ארכיון. צילום: קובי גדעון, פלאש 90.

לאורך הדיונים בבית הדין לעבודה הקפיד משרד העבודה והרווחה להתנער מאחריותו כלפי עובדי חסות הנוער, שלדבריו הינם עובדי מיקור חוץ שהוא אינו מקיים עימם יחסי עובד-מעביד, זאת על אף שהוא מפעיל ומפקח עליה, ועל אף שמנהלי המעונות עצמם הם עובדי המשרד. עם זאת, הדגישה השופטת כהן בפסק דינה כי בהנתן שידיה של עמותת ענ"ב אשר הפסידה במכרז להפעלת השירות כבולות, ואין לה ברירה אלא לפטר את העובדים – השביתה מכוונת בעיקרה דווקא כלפי המשרד וכלפי הזכייניות החדשות. עוד הדגישה, כי לא מדובר בשביתה פוליטית אסורה כנגד עצם הוצאת השירות למכרז, אלא בשביתה כלכלית כנגד תנאיו המשליכים באופן ישיר על זכויותיהם ועל ביטחונם התעסוקתי. "אנו חוזרים ומפצירים בכל הגורמים הרלוונטיים, לרבות משרד הרווחה והזוכות במכרז, להידבר ביניהם ולהגיע להסכמות בכדי למנוע את השביתה או את הימשכותה" כתבה לסיכום.

כזכור, עמותת ענ"ב שהפעילה את מרבית המעונות ב-22 השנים האחרונות, הפסידה במכרז החדש להפעלתם, ובמקומה צפויים להיכנס חברת כוח האדם דנאל ועמותת בית חם. בעוד שכיום נהנים העובדים המאוגדים בארגון כוח לעובדים משני הסכמים קיבוציים שנחתמו לאחר מאבק ממושך, הזכייניות החדשות הבהירו כי אינן מחוייבות לקלוט אותם, וכי גם במידה וייקלטו, הדבר יעשה בתנאים המינימליים שקבע משרד העבודה והרווחה במכרז – אשר לא כללו כל התייחסות להסכמים הקיבוציים.

משרד הרווחה הגיב להחלטה והודיע כי יערער עליה. לדבריו השבתה בחסות הנוער היא "סכנת נפשות אמיתית. מדובר במאות קטינים שמהווים איום לציבור ולעצמם, שהופנו למעונות מתוקף צו בית משפט, שהורה להכניסם למסגרות מוגנות. העתירה חסרת האחריות של 'כח לעובדים' הביאה להחלטה תמוהה של בית הדין. אם חלילה תצא השביתה אל הפועל, וכתוצאה מכך תהיה פגיעה באחד הנערים או הנערות החוסים, האחריות כולה תהיה על עמותת ענ"ב ועובדיה".

שר העבודה והרווחה חיים כץ במסיבת עיתונאים בנושא המשבר המתמשך במעונות חסות הנוער, 25 דצמבר 2017 (צילום: ליאור מזרחי)
שר העבודה והרווחה חיים כץ במסיבת עיתונאים בנושא המשבר המתמשך במעונות חסות הנוער, 25 דצמבר 2017 (צילום: ליאור מזרחי)

בנוסף נכתב בהודעת המשרד כי "מי שרצה הוכחה שיש להעביר את הטיפול לידי המדינה, קיבל אותה כעת, כשאנו עדים להתנהלותה של העמותה ושל עובדיה שלא רואים את טובת החוסים". יש לציין כי בשבוע שעבר כשהודיע שר הרווחה כץ על תכניתו להחזיר את חסות הנוער לניהול המדינה בירכו את המהלך הגורמים השונים הפועלים בתחום.

"בית הדין הכיר בעוול שנגרם למאות עובדים מסורים עליהם גזר משרד הרווחה אבטלה או עבודה בתנאים מופחתים ועל כן אפשר את הצעד החריף של שביתה", מסר חבר הנהגת איגוד עובדי חסות הנוער אלברט סופר. "זו איננה החלטה פשוטה להחליט ולשבות בתחום עבודה מורכב ורגיש כל כך, אך אנחנו נלחמים עבור עתידנו ועתיד הנערות והנערים. קשה לאמוד את הנזק שיגרם לילדים הללו כתוצאה מתחלופה מיידית של צוות המופעל ע"י חברת כוח אדם. חודשים של עבודה ירדו לטמיון". עוד הדגישו בארגון כי להבטחות המשרד באשר להלאמת המסגרות לא צורפו כל לוחות זמנים, זאת בשעה שבפועל המשרד מעמיק את הפרטת המסגרות שהופעלו עד כה על ידי עמותות ללא מטרת רווח ויופעלו כעת על ידי חברת כוח אדם שמטרתה השאת רווחים.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!