דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות / מדיניות חדשה של מד"א תאפשר לגברים מקהילת הלהט"ב לתרום דם

במשך שנים מחו גברים להט"ב על כך שנמנעת מהם האפשרות לתרום דם מתוך חשש הנובע משיעורם בקרב נשאי האיידס | פתרון טכני שנהגה במד"א מאפשר כעת לכל מי שמעוניין בכך לתרום דם מבלי לפגוע ברמת הבטיחות לנהנים מן התרומות

תרומת דם (צילום אילוסטרציה: רבקה זפרט / פלאש 90).
תרומת דם (צילום אילוסטרציה: רבקה זפרט / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שינוי במדיניות של משרד הבריאות מאפשר לגברים לתרום דם כבר מחודש יוני 2017 אם נמנעו מקיום יחסי מין עם גברים בשנה האחרונה אולם כעת מאמץ ארגון מגן דוד אדום נהלים חדשים שיאפשרו תרומת דם גם אם לא עברה שנה מקיום יחסי מין בין גברים, זאת מבלי לסכן את בריאות הנתרמים.

על פי הפתרון שהוסכם, גברים מקהילת הלהט"ב יתרמו דם, מנות הפלסמה יופרדו, יוקפאו וישמרו בקירור מיוחד (קרנטינה) במשך 4 חודשים. בתום תקופה זו, כאשר התורם ישוב לתרום דם וכל הבדיקות שייערכו למנה החדשה תהיינה שליליות למחלות זיהומיות שעלולות לעבור בעירוי, יסופקו המנות הקפואות לטיפול בחולים. תנאים אלה מבטיחים בטיחות גבוהה ביותר היות ותורמיהן נבדקו פעמיים ונמצאו תקינים – פעם בעת התרומה ופעם שניה לפני אספקתן לעירוי, ולכן לא תהיה פגיעה בבטיחות מנות הפלסמה או בבטיחות המטופלים שיקבלו את המנות הללו.

החל מהיום כלל האוכלוסייה תוכל להירתם למען הצלת חיים ללא תלות בנטייה המינית

ח"כ מירב בן-ארי (כולנו), יו״ר השדולה למען הקהילה הגאה: "אני שמחה לקחת חלק בפתרון נושא תרומות הדם בקהילה הגאה. במשך שנים היה מצב מתסכל שלהט"בים לא יכלו לתרום דם וכשתרמו נאלצו להכחיש את העדפתם המינית. היום זהו עוד צעד היסטורי חשוב בדרך לשוויון לקהילה הגאה והייתה לי ההזדמנות לסייע להם בפתרון לתרומות דם". סמנכ"לית שירותי הדם במד"א, פרופ' אילת שנער, ביקשה להודות לכל המומחים המקצועיים לרפואת עירויים ולמניעת מחלות זיהומיות, לנציגי קהילת הלהט"ב, ולוועד למלחמה באיידס על "שיתוף הפעולה המצוין בהכנת התהליך החדש".

גם מנכ"ל מד"א, אלי בין, התייחס לנושא ואמר כי החל מהיום כלל האוכלוסייה "תוכל להירתם למען הצלת חיים ללא תלות בנטייה המינית. תרומת דם הינה זכות וחובה אזרחית המשותפת לכלל אזרחי ישראל. בין הודה לח"כ בן-ארי על התמיכה הכללית והתקציבית לטובת קידום המהלך, ולפרופ' אילת שנער, סמנכ"לית שירותי הדם במד"א, "על שבזכות קישוריה ומקצועיותה הרבה מצאה את הפיתרון שהוביל לכך שכלל האזרחים יכולים לממש זכות וחובה זאת ובכך להגדיל את מאגר תורמי הדם להצלת חיים".

ניידת התרמת דם (צילום: לואיס פישר \ פלאש 90)
ניידת התרמת דם (צילום: לואיס פישר \ פלאש 90)

חן אריאלי, יושבת ראש האגודה למען הלהט"ב התייחסה אף היא לשינוי המדיניות ואמרה כי "הסירוב המתמשך לקבל תרומות דם מגברים הומואים וביסקסואלים או הדרישה מהם לשקר הייתה עלבון מקומם שמגיע לסיומו. פעלנו תוך תהליך שיתוף ציבור בו לקחו חלק למעלה מ-1,500 חברי הקהילה הלהט"בית שהביעו תמיכה בפתרון הזמני עד להכנסת הרכיב שיאפשר לכולם לתרום דם. מדובר בסיכום שמציב את ישראל בין המדינות המתקדמות בעולם בנושא ואנו מברכים על הצעד החשוב שנעשה בדרך לשוויון".

ח"כ מירב בן ארי (צילום: מרי אלסטר / פלאש 90).
ח"כ מירב בן ארי (צילום: מרי אלסטר / פלאש 90).

הקושי בקבלת תרומות דם מגברים הומואים וביסקסואלים, שחלקם בקרב נשאי האיידס גבוה משיעורם בקרב כלל האוכלוסיה, טמון בתקופת ה"חצר האחורית", תקופה בה ייתכן והתורם נדבק בנגיף האיידס אולם הנגיף לא ניתן לאיתור עדיין. יש לציין כי לא פורסם אם לשאלון יתווספו שאלות אודות מין לא מוגן עם פרטנרים לא מוכרים בין הטרוסקסואלים (גברים ונשים), נושא שעדיין חושף את מאגר הדם במידה לא מבוטלת לתרומות שבסיכון להיות נגועות.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!