דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פולין

אירופה / במלה"ע ה-2 פולין נכבשה, אזרחיה סבלו מדיכוי, רצח וניצול כלכלי

73 שנים לאחר סיומו של הכיבוש הנאצי, פולין מתכוונת לדרוש כמעט טריליון דולר פיצויים מגרמניה | בעבר ברה"מ לחצה על ממשלת פולין הקומוניסטית להסתפק בתשלום סמלי ולוותר על תביעה עתידית לפיצויים | גרמניה כצפוי מסרבת

"גרמנים רצחו מיליוני פולנים והשמידה את פולין – גרמנים אתם צריכים לשלם על זה!" אישה פולניה חולפת על פני שלט חוצות בוורשה, פולין. אוגוסט 2017. (AP Photo/Alik Keplicz)
"גרמנים רצחו מיליוני פולנים והשמידה את פולין – גרמנים אתם צריכים לשלם על זה!" אישה פולניה חולפת על פני שלט חוצות בוורשה, פולין. אוגוסט 2017. (AP Photo/Alik Keplicz)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

כבר בשנת 1953, כאשר פולין היתה תחת השלטון הקומוניסטי, עלתה האפשרות לדרוש מגרמניה פיצויים על הנזקים שנגרמו לפולין במהלך מלחמת העולם השנייה. ראשי המשטר הקומוניסטי דאז קיבלו החלטה ולפיה תשלם גרמניה סכום פיצויים סמלי על נזקי המלחמה, בתמורה להעברת חוק האוסר על פולין לדרוש בעתיד פיצויים נוספים מגרמניה. אלא שכעת מתברר כי בפולין עדיין לא ויתרו על הדרישה לפיצויי עתק על ההרס העצום שהותיר הכיבוש הנאצי במדינה.

בארץ נושא זה פחות ידוע אך מעבר לרציחת היהודים אזרחי פולין, ורציחת מליוני יהודים על אדמת פולין, העם הפולני עצמו עבר כיבוש אכזרי במשך חמש שנים. כשלושה מיליון פולנים אזרחים נרצחו (מעבר לשלושת מיליוני היהודים הפולנים), ביניהם רבים מהנהגתה הדתית, הפוליטית והכלכלית. אזרחים נלקחו לעבודות כפייה בגרמניה ועשרות אלפי ילדים פולנים שנראו לנאצים כבעלי מוצא ארי נחטפו ממשפחותיהם ונלקחו לגרמניה.

חורבות העיר ורשה לאחר מלחמת העולם השנייה (צילום: AP Photo)
חורבות העיר ורשה לאחר מלחמת העולם השנייה (צילום: AP Photo)

בחודש ספטמבר האחרון הודיעה קבוצת חברי פרלמנט ממפלגת השלטון "חוק וצדק" כי הם מתכוונים להציג בפני גרמניה דרישה לתשלום של מאות מיליוני דולרים על ההרס החומרי והאנושי שנגרם לפולין במהלך מלחמת העולם השנייה. המהלך זכה במהירות לתמיכה של ממשלת פולין כולה, כאשר ראשי הממשל בוורשה הביעו תמיכה פומבית בכוונה לדרוש מהגרמנים את פיצויי העתק. מנהיג מפלגת "חוק וצדק", ירוסלב קצ'ינסקי, טען כי דרישת הפיצויים מוצדקת והפנה אצבע מאשימה כלפי המשטר הגרמני הנוכחי בטענה כי "גרמניה משתמטת מאחריותה לנזק המאסיבי שנגרם לפולין במהלך מלחמת העולם השנייה. האנשים האלו שדדו, פרצו לבתים ,רצחו. אין סיבה שאנו צריכים לוותר על הפיצוי הראוי על זה. אנו לא יכולים להסכים כי כל הרוע וכל הפשעים שבוצעו במהלך מלחמת העולם השנייה יסתכמו רק בשואה. הצרפתים קיבלו תשלום, היהודים קיבלו תשלום, מדינות רבות אחרות קיבלו תשלום על הנזקים שספגו במהלך מלחמת העולם השנייה. הפולנים לא קיבלו תשלום. זה לא רק בנוגע לכספים. זה גם קשור למעמד שלנו, לכבוד שלנו. זה לא תיאטרון. זו הדרישה שלנו והיא דרישה רצינית לחלוטין".

גם שר החוץ הפולני, ויטולד וושצ'יקובסקי, הביע זמן קצר לאחר מכן תמיכה פומבית בכוונה לדרוש כמעט טריליון דולר פיצויים ורמז כי העובדה שגרמניה נמנעה עד היום מתשלום פיצויים לפולין על נזקי הכיבוש הנאצי מטילה צל כבד על היחסים בין שתי המדינות. "אנו מכינים את נייר העמדה הרשמי של ממשלת פולין בנושא הפיצויים על מלחמת העולם השנייה, וצריכים לשבת יחד עם עמיתינו הגרמנים לשיחות רציניות במטרה לחשוב יחד כיצד מתמודדים עם הנושא הזה. העובדה היא כי המתקפה הגרמנית על פולין בשנת 1939 והנושאים שנותרו לא פתורים מאז מטילים צל כבד על היחסים שלנו עם גרמניה. פולין נהרסה כולה במהלך המלחמה, התרחשו כאן פשעים נוראיים, ומעולם לא קיבלנו פיצוי על כך" אמר וושצ'יקובסקי כבר בחודש ספטמבר האחרון.

שר ההגנה הפולני, אנטוני מציירביץ', הצטרף גם הוא למקהלת התומכים, וגם ניצל את ההזדמנות כדי לתקוף את מבקריה של ממשלת פולין. "הם מנסים למחוק את גורלם של הפולנים מידיים גרמניות במהלך מלחמת העולם השנייה" אמר מציירביץ'.

זמן קצר לאחר ההודעה של חברי מפלגת "חוק וצדק" נמסר כי ממשלת פולין מינתה וועדה מיוחדת שתבדוק את חוקיות דרישת הפיצויים והאם פולין אכן זכאית להגיש דרישה כזו בפני גרמניה. ארקדיוש מולארצ'יק, חבר מפלגת "חוק וצדק" עמד בראש הוועדה שפירסמה דו"ח בן 40 עמודים. המסקנה העיקרית בדו"ח היתה כי פולין זכאית להגיש תביעת פיצויים על סך 860 מיליארד דולר. מולארצ'יק גם התייחס לשאלת חוקיות הדרישה, בעקבות ההחלטה שהעבירה הממשלה הקומוניסטית בשנת 1953 האוסרת דרישת פיצויים מגרמניה. "ברית המועצות כפתה את ההחלטה הזו על הממשלה הקומוניסטית, ופולין לא היתה מדינה ריבונית אז. לפולין יש בסיס משפטי לדרוש פיצויים" אמר מולארצ'יק. בדו"ח עצמו נכתב כי "לגיטימי לומר כי הרפובליקה הפולנית זכאית לפיצויים מגרמניה, והקביעה כי תוקף התביעות פג או שהן אסורות על פי החוק אינן מבוססות".

בשבועות האחרונים יכולה הממשלה הפולנית לזקוף לזכותה גם תמיכה ציבורית לדרישת הפיצויים. סקר של חברת מחקרי דעת הקהל CBOS העלה כי 54 אחוזים מאזרחי פולין סבורים כי דרישת הפיצויים מגרמניה מוצדקת. 31 אחוזים ענו "בהחלט כן" על השאלה האם לדרוש פיצויים מגרמניה, בעוד 23 אחוזים ענו "כן, בסבירות גבוהה". 13 אחוזים טענו כי "דרישת הפיצויים אינה מוצדקת" ועוד 10 אחוזים הוסיפו כי אין להם דעה בנושא. מרבית הנשאלים, 71 אחוזים, הביעו חשש כי דרישה כזו "עלולה לפגוע עוד יותר ביחסים בין פולין וגרמניה".

מי שדווקא יצאו במפתיע נגד הכוונה של ממשלת פולין לדרוש פיצויים הם ראשי הכנסייה הקתולית במדינה, שנחשבים כמקורבים לראשי הממשלה השמרנית והפרו קתולית בוורשה. במכתב ששלחו חמישה בישופים מובילים אל ראשי מפלגת "חוק וצדק" הם דחקו בהם "להתייחס לנושאים שלא יושבו בין שתי המדינות באמצעות דיפלומטיה חכמה שתמנע התפתחות של רגשות שליליים. החלטות בלתי הולמות ומילים פזיזות יכולות להרוס בקלות את הערך הגדול שהושג בדמות פיוס בין פולין וגרמניה".

בגרמניה, כצפוי, דחו על הסף את הדרישה הפולנית. מומחים משפטיים בגרמניה טענו כי לפולין אין את הזכות לדרוש כעת פיצויים על מלחמת העולם השנייה, בעוד ממשלת גרמניה טענה כי שאלת הפיצויים כבר נפתרה לפני כ-60 שנים עם החוק שהעבירה הממשלה הקומוניסטית בפולין דאז. "גרמניה אינה מתחמקת מאחריותה למלחמת העולם השנייה, אולם כבר שילמה פיצויים לפולין. גרמניה רואה את הוויתור הפולני על פיצויים נוספים, כפי שהתקבל בהחלטות בשנים 1953, 1970 ולאחר מכן בשנת 2004, כמחייבים מבחינה משפטית. אנו סבורים כי השאלה הזו נפתרה לחלוטין מבחינה משפטית ופוליטית" אמר דוברה של הקנצלרית אנגלה מרקל, סטפן זייברט, והוסיף גם כי "גרמניה אסירת תודה על היחסים הטובים שלה עם פולין".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!