השבוע הכריזו מקדונלדס וסטימצקי כי שתי החברות ישתפו פעולה, ובשבועיים הקרובים או עד גמר המלאי, עם כל ארוחת ילדים, יחלקו במתנה ספר ילדים. הסיבה הרשמית היא, כמובן, לעודד את תרבות הקריאה בישראל, אך בפועל המטרה היא לקדום את שני המותגים החזקים גם ככה.
מהקמתה בשנות החמישים הושפעה מקדונלדס רבות מדיסני, ויצרה את עולם הפנטזיה שלה, בשיתוף עם החברה, עבור ילדים. מאמצע שנות השישים נוספו לארוחות הילדים פרסים, מתנות ובובות שקידמו את מוצרי החברה. בשנות השמונים החלה מקדונלדס להתייחס לילדים כלקוחות של ממש, שיש לפנות אליהם, מתוך הבנה שהילדים האם אלו המכריעים בסופו של דבר איפה תאכל המשפחה, במהלך הבילוי המשותף בקניון. שיתופי הפעולה של החברה במשך השנים יצרו רווחי ענק לכל הצדדים.החיבור עם סטימצקי אם כן, אינו מפתיע.
שיתוף הפעולה עם סטימצקי מאפשר לשני המותגים לבצע את אותו החיבור בו התמחתה מקדונלדס, בין מכירת מזון לצעצועים. הפעם זה אותו הסיפור, רק במסווה של "ערך" הקריאה. בנוסף לקציצה שמטגנים לנו שני המותגים, הספרים המחולקים לילדים הם מסדרת הספרים "מר" ו"גברת", שאם ננסח זאת בעדינות, לא מביאים בשורה מבחינה מגדרית.
נראה שהחידוש שבשילוב של סטימצקי עם העסק של עמרי פדן, הוא בקריצה להורים הישראלים, שכידוע אוהבים להקריא סיפור לילדיהם, ורואים בכך ערך גבוהה ותרבותי. למרות הכיסוי האינטלקטואלי, מדובר בפרס או מתנה לכל דבר, והחיבור בינה ובין המזון אמור לאפשר להורים להקל בסוגיות הבריאותיות של מה שאוכלים ילדיהם, משום שהערך הקלורי למוחם ולנפשם, גבוהה. כביכול.
הגעתם לצ'ילה ורציתם הפתעה בארוחת ילדים? צפו להפתעה
בעולם הוטרדו מהחיבור בין צעצועים ופרסים למאכלי ילדים, ובצ'ילה גם החליטו לפעול. כבר ב-2013 העבירו הצ'ליאנים חוק האוסר על מתנות המגיעות עם מוצרי מזון לילדים מתחת לגיל 14 כמו צעצועים, דמויות מסרטים, קעקועים שיורדים במים, סכום וצלחות ועוד תמריצים לרכישת מוצרים. בצ'ילה תוכלו אמנם לקנות ביצת קינדר, הפתעה בתוכה לא תמצאו, וגם לא הפתעות בארוחות הילדים. חוץ מזה, מוצרים המיועדים לילדים צריכים להיות בריאים ולכן השיווק של הפתעות למוצרים עתירי שומן, וסוכר אסורים גם כן.
אגב ביצי ההפתעה של קינדר, עד כה הן היו אסורות בארה"ב מתוקף חוק המזון, התרופות והקוסמטיקה שאושר ב-1938 מכיוון שהן מכילות "חפץ ללא ערך תזונתי". אולם, במאי 2017 הודיעה קבוצת פררו, הייצרנית של ביצי ההפתעה של קינדר, כי היא תתחיל למכור אותם בוולמארט החל מינואר 2018, ללא השוקולד.
בישראל, אין חוק האוסר על מכירת צעצועים לילדים בארוחות, וההתייחסות היחידה שיש לכך היא רפורמת סימון המוצרים שנדחתה ממרץ 2018 ל-2020. אך גם ברפורמה אין עדיין החלטה לסימון מוצרים באריזות קטנות שבהם גם מוצרי ילדים.